Spyker C8 Spyder

Provkörning av Spyker C8 Spyder

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

8-cyl tvärställd mittmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 84,5/93,0 mm, cylindervolym 4172 cm3. Max effekt 405 hk (298 kW) vid 7000 r/min, max vridmoment 480 Nm vid 3900 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Individuell hjulupphängning fram och bak med dubbla triangellänkar, skruvfjädring och krängningshämmare.

Styrning

Kuggstång med el-servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel ca 12,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul

Fälg 7,5/8,5 tum, däck fram 225/40 ZR17, bak 255/35 ZR18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 419, bredd 188, höjd 108, spårvidd f/b 140/158. Tjänstevikt ca 1250, maxlast ca 100. Tank 75 liter.

Fartresurser*

Toppfart 300 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,5 s. 

Förbrukning*

Blandad körning ca 2,0 l/mil.

*Enligt tillverkaren 

 

Den flygande holländaren

Holland må vara känt för många saker, men inte är det biltillverkningen. Men vår man reste dit och fann Spyker som räknar med att fördubbla försäljningen i år. Hela 40 bilar!

Om jag säger Holland, vad tänker du på?

Träskor. Tulpaner. Väderkvarnar. Daf.

Definitivt inte sportbilar i alla fall.

Men fem mil från Amsterdam, i Az Zeewolde, tillverkas Spyker. Namnet är anrikt, under det tidiga 1900-talet tillverkade man snabba bilar, men även flygplan och en gyllene skrinda till flamländska kungafamiljen. 1925 stängdes portarna till fabriken, men inte för gott skulle det visa sig.

Sjuttiofem år senare, när grundarna bröderna Jacobus och Hendrik-Jan Spyker sedan länge varit döda, dök modellnamnet upp igen på bilutställningen i Birmingham.

Logotypen var den samma, ett ekerhjul med en propeller, och mottot likaså: Nulla tenaci invia est via. För den modige är ingen väg omöjlig.

Bakom återuppståndelsen står Maarten de Bruijn som tillsammans med några investerare äger fabriken. 

Rykten inom branschen har hävdat att Spyker varit dödsdömt flera gånger, men faktum är att man för närvarande bygger ut för att kunna tillverka fler bilar. Orderingången är god, så god att återförsäljarna framför allt i USA inte får så många bilar de önskar.

Det råder alltså full aktivitet på Edisonweg, inte minst när jag besöker fabriken. En grupp kinesiska affärsmän med avsikt att starta Spyker-filial i Peking har oförhappandes dykt upp några dagar för tidigt och alla förefaller rusa runt i ett kaos.

Ena sekunden ska jag inte få köra bilen, nästa sekund är det kanske, i den tredje ska vi till en racerbana och i den fjärde sitter jag i bilen och vi är på väg.

Fast inte så länge, ska det visa sig.

Jag har kört många, många bilar av den här typen. Alltså lågvolymstillverkade skapelser med entusiastiska ägare som oftast börjar med att försvara sig med att detta ju är en prototyp och att allt ska bli bättre. Det skulle aldrig Maarten de Bruijn göra, han står för designen och behöver inte förklara bort någonting.

Spyker C8 Spyder, en av fem varianter på samma grundkonstruktion, är en bil vid mycket god vigör. Trots breda och låga däck finns inga som helst tendenser till att bilen vill vandra längs vägen. Det brukar annars vara ett känt fenomen på sådana här bilar.

Spykers hjulställ är ställbara i alla ledder, det vill säga camber, caster, toe-in och toe-out. Det är inte helt vanligt utom på rena racerbilar. Världens snabbaste gatbil McLaren F1 har till exempel inte dessa möjligheter.

Motor och växellåda är beprövade grejer, hämtade från Audi. En V8 på 4,2 liter, lätt vässad av Cosworth till 400 hk och 480 Nm i vridmoment. Sexväxlad manuell låda som manövreras via ett egenkonstruerat, fullt synligt och mycket vackert länkage. Som dessutom fungerar utmärkt.

Att 400 hästkrafter sätter fart på en bil som med förare och full tank bara väger 1250 kg förstår var och en. Från 0-100 km/h tar det 4,5 sekunder, toppfarten är 300 km/h.

- Vi har aldrig varit intresserade av att bilen skall gå speciellt mycket fortare. Över 300 km/h handlar allting om aerodynamik och det är en dyr metod för att nå några extra kilometer i toppfart, säger de Bruijn.

Det nakna växelspaksarrangemanget är bara en av många läckra detaljer i en Spyker. Man kan slå hur många lovar som helst runt bilen och ändå upptäcka någonting nytt.

Avgasrörens mynning med fabrikens motto ingraverat. De nätta, specialtillverkade instrumenten. De 14 kromade vippströmbrytarna med tillhörande kontrollampor. Luftintaget med integrerat tanklock. Den fyrekrade ratten och fälgarna visar tydligt att inspirationen hämtats från en flygplanspropeller.

- Kul att du upplever det så, säger Maartens. Det är precis vad jag velat ha fram i min design.

Hans mobiltelefon ringer, vi måste vara tillbaka på fabriken inom fem minuter. Kineserna ska på lunch och bilen ska med. Ingenting att diskutera.

Så det är bara att dra ner dörrarna och åka tillbaka. 

Sidorutorna sitter där de sitter, men det finns en liten öppningsbar ruta i rutan så att man kan lämna körkortet när det gått för fort.

Lämnar ifrån mig bilen och går in i fabriken för att studera tillverkningen. Det kan kunden göra också, dygnet runt om han så önskar. Så fort han beställt sin bil och byggnationen börjar installeras en videokamera på bilen och allt visas i realtid på en personlig webbsida.

Femtio personer arbetar hos Spyker, men det är många fler som får sin utkomst från företaget. I stort sett är Spyker en sammansättningsfabrik, de allra flesta komponenterna köps in utifrån, även om allt är ritat på fabriken.

Chassi med tillhörande kaross (sex bultar håller fast ytterhöljet) är tillverkat i aluminium hos engelska Coventry Prototype Panels. Bromsarna kommer från AP, stötdämparna från Koni , fälgarna från ATS och så vidare.

Alla de bilar jag ser i fabriken är sålda. En Spyker börjar inte byggas förrän den är köpt. Eftersom kunden alltid har rätt är varje bil unik, specialkomponerad vad gäller färg och utrustning av sin ägare. Prislappen blir därefter. En Spyker C8 Spyder som den jag fått nosa på börjar på 215000 euro, då är inga skatter över huvud taget inräknade.

Förra året tillverkades 20 bilar, i år blir det 40.

Det finns alltså en holländsk sportbilsindustri, trots allt. 

Men under min vistelse i landet hörde jag aldrig klappret av en enda träsko. Inte såg jag någon väderkvarn heller.

Fotnot: Ja, vi vet. Det finns en holländsk sportbilstillverkare till, Donkervoort som gör replikor av Colin Chapmans berömda Lotus 7. Mitsubishi Colt och Smart ForFour byggs också i Holland, men inte längre några Volvo. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!