SsangYoung hävdar att Sports är sportig, glöm det. Däremot egensinnig och inte alls så billig som namnet först ger en hint om. Klart mest udda på bygget!

Provkörning av SsangYong Actyon Sports

SsangYong lever ett undanskymt liv i Sverige. Generalagenten, placerad i Danmark, tar det mer än lugnt med återetablerandet av det sydkoreanska bilmärket. Nya hantverkarpickupen Actyon Sports kanske kan ändra på den saken?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Bilarna från sydkoreanska Kyonggi har kommit och gått på den svenska marknaden, SsangYong finns representerade här men endast via ett fåtal handlare. I Stockholm märks särskilt stora Rodius som taxibil annars är det klent med beståndet. Nya Actyon Sports är en dubbelhyttspickup baserad på suven Actyon, storleksmässigt kvalar Sports in i ett verkligt getingbo. Pickup-klassen svämmar över med nya varianter – Ford Ranger, Isuzu KB, Mazda BT-50, Mitsubishi L200, Nissan KingCab och Toyota Hilux är samtliga mer eller mindre nylanserade och Sports möter flakmotståndarna med att erbjuda personbilslik komfort och godkänd nivå på säkerhetsutrustningen. Åtminstone enligt reklampappret. En titt under det minst sagt egendomliga skalet, som vilar på separat ramkonstruktion, ger dock vid hand att delad bakaxel och antisladdsystem är standard. Bilklassen börjar ju appellera barnfamiljer med breda fritidsområden, ofta i kombination med egenföretagarverksamhet, då kommer mixen av användbart flak och hyfsade krav på komfort och säkerhet särskilt i fokus.

Motorn är en fyrcylindrig diesel på två liter (enda valet), växellådsalternativen är femväxlad manuell respektive fyrväxlad automat. Provbilen har det sistnämnda och det passar biltypen men blir väl segt med last på flaket, folk i bilen och vid omkörningen av 24-meters tradare. Vridmomentet på 310 Newtonmeter finns tidigt i varvtalsregistret – från 1 800 r/min – och strax över tomgång luffar Actyon allra bäst. Den för klassen moderna chassisättningen överraskar med en fin komfort, särskilt när vi forcerar över gropig grusväg finner hjulen fäste. Oftast brukar pick-uper studsa mer än lovligt och orsaka kast i sidled. Fyrhjulsdriften knappas in med en el-knapp på instrumentbrädan och det kan göras under körning. Ändring till läge 4L (lågväxel) måste dock ske stillastående. Maxlasten varierar beroende på växellådsalternativ, knappt 700 kilo för provbilen är okej men flera konkurrenter lastar tyngre.

Priset för enklaste 2,0 XDi Freedom 4WD är 242 500 kronor inklusive moms, endast bakhjulsdriven sparar 12 500 kronor. Metalliclack kostar femtusen extra.

Stolar och kvalitet på inredningen håller för klassen godkänd nivå, utrymmena räcker väl till för såväl arbetslaget och för tvåbarnsfamiljer, och i Spirit Lux-utförande (för hutlösa 286 000 kronor) ingår mer än det väsentligaste.

Actyon Sports sticker ut på pickupmarknaden och detta gäller inte bara det spektakulära utseendet. Attraheras du av looken och har nära till en SsangYong-handlare en extra kik före årsbokslutet. Men räkna med skralt andrahandsvärde för din nyfunne vän.

Utseendet liknar ingenting annat med linjer hit och dit. Hedberg illustrerar lampformen.

Inredningen försöker likna en personbil. Sittergonomin överraskar positivt men kvaliteten på plasten är av tunnaste sort.

Fyrväxlad automatlåda kostar 15 000 kronor extra.

SsangYoung Actyon Sports

Pris

Från 242 494 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 17,5:1. Borrning/slag 86,2/85,6 mm, 1 998 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 1 800–2 700 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift, ESP. 5-växlad manuell eller 4-växlad automat.

Fjädring/Hjulställ

Fram Skruvfjädring, fjäderben (McPherson), dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6,5 tum, däck 225/75 R16. Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 306, längd 497, bredd 190, höjd 176, spårvidd fram/bak 157/157. Tjänstevikt 1 952, maxlast 688, max släpvikt 2 300 kg. Flak l/b/h 128/160 (113 mellan hjulhus) /53. Markfrigång fram/bak 22/19. Tank 65 liter.

Fartresurser*

Toppfart 165 km/h. Acceleration 0–100 km/h ca 15 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,14, landsväg 0,72, blandad körning 0,87 l/mil. CO2 221 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr