Provkörning av SsangYong Rexton Xdi 270

Provkörning av SsangYong Rexton Xdi 270

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En gammaldags SUV som tar sig fram rätt bra och inte är helt oäven att köra på vanlig väg heller. Har som Volvo XC90 sju säten, men till ett betydligt billigare pris.

Basfakta

Pris

297 000 kronor.

Motor 

5-cyl längsmonterad radmotor, 1 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 22. Borrning/slag 86,2/92,4 mm, cylindervolym 2 696 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 340 Nm mellan 1 800 och 3 200 r/min.

Kraftöverföring 

Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel. 5-växlad manuell låda alt. 5-stegad automat.

Fjädring/hjulställ 

Ramkonstruktion. Fram torsionsfjädring och dubbla triangellänkar, bak stel axel med längsgående länkarmar och skruvfjädring.

Styrning 

Kuggstång med servo. Vänd-cirkel 12 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 7 tum, däck 255/65 R16.

Mått&vikt(cm/kg) 

Axelavstånd 282, längd 472, bredd 187, höjd 183, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt ca 1 813, maxlast ca 730, max släpvikt 3 500. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 14,0 s.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,54, landsväg 0,93, blandad körning 1,13 l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Bjässe med svårt namn

Stora suvar är inte direkt hetast på marknaden just nu. Icke desto mindre introduceras nu en rejäl bjässe med konstigt namn i Sverige.

 En imponerande totallängd på 472 cm gör att den inte passerar obemärkt även om det lär vara få som direkt känner igen märket. Rexton är ingen direkt ny bil, den har funnits i Sydkorea ett antal år, men genomgick nyligen en så kallad facelift och det är denna som nu kommer till Sverige.

Rexton kommer med tre olika motorer, alla med ursprung Mercedes.
På bensinsidan finns RX 230 med 150 hk/214 Nm och RX 320 med 220 hk/312 Nm. Vi har provkört det enda dieselalternativet, Xdi 270 med en rak femma, turboladdad och 165 hk/340 Nm. 

Det är en helt okej dieselmotor som gör sig väl i en stor, tung bil av den här typen. Det maximala vridmomentet ges redan vid 1 800 r/min och håller sig där till 3 200 r/min och då är det egentligen ingen idé att varva längre.
Vårt provexemplar var utrustat med Mercedes femstegade automat, inklusive tip-tronic funktion, och den kombinationen fungerade helt klanderfritt. Problemet med dieselmotorn är att den saknar partikelfilter.
Fyrhjulsdrift kan fås i två olika versioner. I alla utom toppversionen Spirit Luxury sitter ett manuellt inkopplingsbart system där du har fyrhjulsdrift via knapp med antingen hög eller lågväxel. Då driver hjulparen lika mycket, det vill säga 50/50. Systemet känns gammaldags och knyter sig vid tvära svängar, som på de första Audi Quattro-bilarna.

Med Smart Tod (torque on demand) i den dyraste versionen överförs kraft per automatik till framhjulen när något av dem slirar till.
Normalt sett är Rexton bakhjulsdriven och på halt underlag kan du ha riktigt roligt med den. Det är rätt kul att sladda från andra våningen! Lite Volvo 740-känsla  faktiskt.
Utan tvära kurvor är Rexton en avslappnande upplevelse med ganska mjuk men för biltypen bra fjädringsväg. Vid vägskarvar och andra upprörande ojämnheter slår det dock hårt i hjulställen och hela rattstången rör sig. I terräng klarar den sig bra, mycket tack vare lågväxel.
Rexton är sjusitsig, eller utger sig i alla fall för att vara det. Den tredje sätesraden är uppfällbar ur golvet men lämpar sig bara för små barn eller kortväxta, både vad gäller utrymme och det faktum att nackskydd saknas. Dessutom är golvet så högt att sittställningen blir närmast olidlig

Rexton kommer tämligen väl utrustad men du måste upp till Spirit-nivå (+ 26 000 kr) för att få till exempel krockkuddar i sidorna, vilket känns snålt. Grundpriset (Freedom) för en Rexton 2,7 dieselturbo med manuell växellåda är annars 297 000 kronor, samma pris som för en RX 320 med bensinmotor och automatlåda.

 

 

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!