Det är inte var dag som man får köra en helt ny bilmodell på hemmaplan i Sverige, närmare bestämt i vackra Sälenfjällen! Koreanska SsangYong förbereder i dagarna en större lansering men Teknikens Värld är först i landet att köra den modell som svenska SsangYong-organisationen kommer att inrikta sig mest på, kompaktsuven Tivoli.
Formatet är behändigt. 420 centimeter lång, 160 centimeter hög och markfrigång på dryga 16 centimeter gör att fyra vuxna får plats i stubbigt fyrkantiga Tivoli. Bagageutrymmet rymmer drygt 420 lastliter med uppfällt baksäte, men i slutet av året kommer XLV-modellen som är förlängd 24 centimeter bakom bakaxeln, den rymmer hela 720 liter.
De två motoralternativen baseras på ett och samma 1,6-liters motorblock, finns som antingen bensin ”e-XGi 160” med 128 hästkrafter eller diesel ”e-XDi 160” med 115 hk. Framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift Active AWD går att kombinera med antingen 6-växlad manuell låda eller 6-växlad automatlåda från japanska Aisin.
Provbilen är en Tivoli 1,6 e-XDi AWD med manuell låda, utrustningsnivån snäppet under toppversionen vilket innebär bland annat 16-tums lättmetallfälgar, rattvärme, backkamera, takreling, farthållare och LED-strålkastare. Prislappen säger 204 900 kronor, tillägget för automat är 15 000 kronor. Instegsversionen är annars Tivoli e-XGi 160 2WD för 149 900 kronor, även då ingår fem års garanti. På pappret ser nya SsangYong Tivoli helt klart konkurrensduglig ut.
Stilmässigt erbjuder Tivoli ett välkommet avbrott i SsangYongs brokiga och inte alla gånger framgångsrika formspråk det senaste decenniet. Man anar konkurrenterna Kia Soul, Suzuki Vitara och Mini Countryman i linjespelet, mixen är aptitlig utan att den vare sig retar eller attraherar nämnvärt. Designen är i stället folkligt inställsam, ett steg i rätt riktning. Visst, bakpartiet har lite väl många olika viljor i sig men Tivoli uppfattas väl sammansatt som design. Namnet Tivoli anspelar till den italienska staden strax norr om Rom med samma namn, ska vara slagkraftigt globalt plus att någon påhittig marknadsmänniska kommit på att det namnet blir det älskvärda ”I lov it” baklänges …
Bakom ratten är det koreansk känsla i det mesta, rekorderligt med en hel del snits. En del plastmaterial kan uppfattas lite väl enkla, men överlag uppfattas det upplevda kvalitetsintrycket som högre än förväntat. Till vänster om ratten en redig kontrollpanel vars tryckknappar nästan är övertydliga. Rattvärme, reglerbar tröghet i styrningen och ytterst smidig reglering av värme/ventilation utmärker förarplatsen. Instrumentklustret är lättavläst och infoskärmen på instrumentbrädan är tydlig och funktionell. Framsätena är fasta, men kort sittdyna och väl kraftiga – sportiga – sidostöd gör att längre personer ojar sig tidigt. Baksätet däremot är rymligt för klassen, kupéns innerutrymmen överlag är något som överraskar positivt hos Tivoli.
Dieseldrivlinan är stark med sina 115 hästkrafter mellan 3 400-4 000 r/min och maximala vridmoment 300 newtonmeter mellan 1 500-2 500 r/min.
Bränsleförbrukningen anges till 0,42 l/mil och koldioxidutsläppet till 119 g/km. Under våra tjugo provkörningsmil snittade vi på dryga 0,6 l/mil, men då var dieselmotorn rå och tempot i högsta laget. Fyrhjulsdrivningssystemet Active AWD är av enklare sort, går att låsa i 50/50-split, men i grunden är Tivoli framhjulsdriven. Chassit är väl balanserat och på den sörjiga vårvintervägen upp på fjället är det enkelt att ha kul med bilen, men lika kul som åka karusell på tivoli blir det aldrig.
SsangYong – namnet betyder ”Två drakar” – etablerades som bilfabrikant redan 1954, men märkesnamnet började inte att användas förrän 1988, är Sydkoreas fjärde största biltillverkare efter Hyundai, Kia och Daewoo. Företaget ägs till 73 procent av det indiska fordonstillverkarkonglomeratet Mahindra & Mahindra, Tivoli produceras dock i Sydkorea. När landskollegan Hyundai lanserades i Sverige under 1990-talet hånskrattade många åt modellernas svagheter, nuförtiden är Hyundai-koncernen en de allra starkaste. Just koreanska undret-faktorn och att SsangYong verkar rycka upp sig inte enbart på produktsidan utan även satsar på återförsäljarnätet signalerar att Tivoli vill – och kommer att göra – avtryck på den svenska bilmarknaden.
SsangYong Tivoli 1,6 e-XDi AWD
Pris
204 900 kronor, säljs nu, första kundleverans sommaren 2016.
Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 76,0/88,0 mm, cylindervolym 1 597 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) mellan 3 400-4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm mellan 1 500-2 500 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 420, bredd 180, höjd 160, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 530, maxlast 480, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 423-1 115liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 11,9s, toppfart 175 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,51, landsväg 0,42, blandad körning 0,42. CO2 119 g/km.
Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 6 år, assistans 5 år.
Skatt
1 520 kronor per år.
Rivaler
Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Adventure
Det rumänska lågprismärket gillas av svenskar, med dieselmotor på 110 hk plus fyrhjulsdrift ingen oäven konkurrent till SsangYong.
Pris: 169 900 kronor.
Nya Vitara S har visat sig vara en trevlig krabat och storleksmässigt är Tivoli och Vitara S väldigt lika. Finns endast med 140 hk bensinmotor.
Pris: 217 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.