Provkörning av Subaru B9 Tribeca

Provkörning av Subaru B9 Tribeca

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

  Från 469 900 kronor.

Motor

  6-cyl längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 89,2/80 mm, volym 3 000 cm3. Max effekt 245 hk (180 kW) vid 6 600 r/min. Max vridmoment 297 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring

  Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad automat + lockup med sportshiftfunktion.

Fjädring/hjulställ

  Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak fjäderben med dubbla länkarmar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

  Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

  Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Aktivt antisladdsystem.

Hjul

  Fälgbredd 8 tum, däck 255/55 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

  Axelavstånd 275, längd 486, bredd 188, höjd 169, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt 1 990, maxlast 590. Släpvikt 2 000. Bränsletank 64 liter.

Fartresurser*

  Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 195 km/h (fabriksuppgift).

Bränsleförbrukning/miljö*

  Blandad körning 1,23 liter/mil enl. EU-norm. CO2 291 g/km.

* Enligt tillverkaren

 

Ur annan synvinkel

Utrustningsmässigt slår den de flesta konkurrenterna på fingrarna. Deignmässigt är den prisbelönt, men hur känns nykomlingen Subaru B9 Tribeca på vägen?

I USA – där den redan nu säljs, och gör det bra – kallas den för Noshörningen. Vid en flyktig betraktelse kan man med lite fantasi förstå varför. I ett annat perspektiv,   det svenska, kan man också hitta likheter med vår egen gamla Saab tvåtaktare,   om någon kommer ihåg hur den såg ut i fronten. Detta är i vilket fall som helst det nya formspråket från Subaru. En form som moldats fram av den ganska nyligen anställde chefsdesignern Andreas Zapatinas. En man med en bakgrund, hos bland annat BMW. Hans tre grundbultar är nytänkande, mod och individualitet. Och nog ser Subaru B9 Tribeca ut som inget annat. En reflektion: Ligger inte mod och dumhet ibland farligt nära?

Namnet Tribeca kommer sig av den multikulturella stadsdelen i Manhattan med samma namn. I min hjärna låg namnet B9 Treblinka närmare ett övergivet, ryskt, gammastrålande arbetsläger – innan jag visste.

Bilen är stor och ska slåss i samma segment som Volvo XC90, BMW X5 med flera. Man har alltså lagt ribban högt – i premiumsegmentet,   och frågan är om Tribeca platsar där? En avgörande faktor för att tillhöra elitskiktet är förstås ett högt pris. Och då ligger Tribeca helrätt. Bilen kostar en halv miljon kronor om man väljer den sjusitsiga, vilket Subaru tror att de flesta gör. Den femsitsiga är 30 000 kronor billigare och saknar förutom två sittplatser också dvd-spelare i baksätet.

Annars är utrustningen i det närmaste överdådig. Allt, precis allt, finns som standard, utom xenonljus (inte ens som tillval) vilket är lite märkligt. Strålkastarspolare finns inte heller men kommer enligt uppgift i mars nästa år. 

Förutom nämnda dvd med 9-tums skärm och trådlösa hörlurar finns bland annat läderklädsel, navigation, backkamera, tvåzons klimatanläggning, radio med cd-växlare, (Panasonic) mp3-kompabilitet, ipod-ingång, farthållare, färddator, metalliclack, aluminiumfälgar, elstolar med minne för föraren, eluppvärmd framruta (i nederkant),   elhissar/speglar, aktivt antisladdsystem och all annan säkerhetsutrustning. En miss är att ratten bara kan justeras i höjd och att passagerarstolen inte kan justeras i höjd. 

Inuti bilen är det minst lika raffinerat som på utsidan. Instrumentbrädan gör en nästan sjösjuk med sina böljande vågformer. Mycket snyggt utfört tycker jag och håller med en amerikansk kommitté som delat ut första pris just för den invändiga designen. Knappar och reglage är både snygga och enkla att begripa sig på och att handha. Navigationsmenyernas utförande och handhavande påminner mycket om Toyota/Lexus. Mittkonsolen med dess knappar är i silverlackad plast och hela interiören ger ett svalt men modernt intryck. Men så var det slut på det roliga. Hård plast, som hela instrumentbrädan är tillverkad i känns definitivt inte premium. 

Stolarna fram är bra med manuella svankstöd och framför allt förarstolen går att justera så att de flesta sitter bra, men jag skulle önska att stolen kunde sänkas ytterligare. Mittsoffan är låg med kort sittdyna och vuxna har inget som helst stöd för låren. I XC90 sitter man betydligt bättre. Längst bak finns plats för två men dessa bör vara små och inneha lätt akrobatisk utbildning eftersom det är krångligt att tråckla sig in där. Nödsäten, skulle jag vilja rubricera dem som. Och ska någon sitta där måste man skjuta fram mittsoffan vilket hämmar benutrymmet där. Nej, så speciellt rymlig är den inte. Däremot kan alla säten bakom föraren fällas individuellt vilket ger rejält lastutrymme.

Motorn är precis som alltid i Subaru en boxer. I fallet Tribeca sexcylindrig och hämtad från Legacy/Outback. Tre liters cylindervolym, 245 hästkrafter och 297 Nm i vridmoment. En vibrationsfri och tyst enhet som konstruktionsmässigt också bidrar till bilens låga tyngdpunkt. Motorn driver en femväxlad automatlåda, som enligt min mening är bilens svaga punkt. Lådan känns i vissa lägen seg och förståndshandikappad, tvekar ibland lite väl länge vid nedväxling. Inte alls så rapp och smidig som de moderna ofta sex- och ibland sjuväxlade konkurrentlådorna.

Drivlinan i övrigt får däremot beröm. Vid normal körning på torr asfalt är drivförhållandet 45/55 mellan fram och bakaxel. Vid behov och efter omständigheterna flyttas kraften steglöst åt endera håller. Fyrhjulsdriften är permanent och hoppar alltså inte in eller ur som hos vissa konkurrenter. Hjulupphängningarna får också en stjärna i kanten. Lång fjädringsväg och snyggt kalibrerad dämpning och retur ger behaglig åkkomfort utan att kör- eller vägkänsla försvinner. Den förhållandevis låga tyngdpunkten ger mindre krängning än man vanligtvis är van vid i den här typen av fordon. Ändå är markfrigången hyggliga 21,3 centimeter.   

Generalagenten International Motors AB är optimistiska och tror att de ska sälja 500 Tribeca det första året. Att de som i dag kör Legacy Outback och är i behov av större färdmedel väljer Tribeca. Kanske de har rätt, för Subaru-ägarna är väldigt trogna sitt märke. Även om det kommer att svida ordentligt i pluskan.

 

 

 

 

 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!