081017-subaru-forester

Provkörning av Subaru Forester 2,0

Förra generationen Subaru Forester var en mix av kombi och suv. Nu faller bilen in i samma mall som övriga bilar i klassen.

Det är en betydligt rundare suv från Subaru som nu ser dagens ljus. Och nya Forester är verkligen en helt ny bil. Den förra versionen var baserad på Subaru Impreza. Nya Forester delar bottenplatta med Legacy och har vuxit på alla ledder.

Totallängden har dock bara ökat med 75 mm, men det intressanta är att längden inne i kupén ökat med hela 205 mm. Utrymmet för benen i baksätet är nu magnifikt.

 Nya Forester har ökat på bredden med 65 mm och på höjden med 45 mm. Insteget i bilen har gjorts enklare med stora öppningar och generösa vinklar på dörrarna. Bak öppnar dörren med så mycket som 75 grader.

 Det för biltypen så viktiga lastutrymmet har också ökat och Forester har nu ett helt plant lastgolv eftersom en multilänkaxel sitter där bak.

 Vår provkörning tar oss över riktigt dåliga vägar i trakten av Vilnius i Litauen, och Forester imponerar på många sätt.

 Det är slående tyst inne i kupén trots att vägarna håller sämre standard än de svenska. Slammer från hjulställen lyser helt med sin frånvaro och inte heller däcken ljuder nämnvärt.

 Fyrhjulsdriften ger ett stabilt uppträdande på väg.

 Forester är Subarus bäst säljande modell i Sverige, men efter flera år av ökad försäljning har Subaru i Sverige tappat fart.

 Det är inte för att de bygger dåliga bilar. I Autoindex, som undersöker hur nöjda bilägarna är med sin bil, toppar Subaru både i Sverige och i Finland. I Finland undersöker man modell för modell, och där är det just Forester som ligger i topp.

 Enligt Bilprovningen är Forester den bästa suven, alla kategorier, när det gäller få anmärkningar.

Varför säljer då Subaru inte fler bilar?

 Enkelt. Subaru har helt missat miljötåget så här långt och har varken haft etanol eller diesel att erbjuda.

 Subaru Forester 2,0 kommer rimligen inte förbättra försäljningsiffrorna även om det i mångt och mycket är en bra bil. Förklaringen är motorn. Två liters cylindervolym och 150 hästkrafter till trots är det här en av de tröttaste motorerna vi kört på länge.

 Subaru har skruvat ned effekten med åtta hästkrafter jämfört med förra versionen av Forester. Vridmomentskurvan når dock högre om än marginellt, 190 Nm i stället för 186 Nm.

 Modifieringen av motorn har gjorts för att få ner bränsleförbrukningen och utsläppet av koldioxid.

 Det har de också lyckats med enligt egna siffror. Subaru hävdar att förbrukningen vid blandad körning sänkts med nästan en deciliter till 0,83 l/mil och att koldioxidutsläppet sjunkit från 220 g/km till 198 g/km.

 Gott så! Men i gengäld har de skapat en motor som är löjligt slö på låga varv och som heller inte upplevs speciellt rolig när den varvas hårt.

 På grund av för höga koldioxidutsläpp kommer med största sannolikhet de starkare 2,5-liters motorerna aldrig att hitta till Sverige, om ens någonstans i EU.

 Så då återstår det blott att vänta på Subarus boxerdiesel, som kommer sent i höst. En motor som redan finns i Legacy/Outback.

 Linus Pröjtz provkörde den i Teknikens Värld nummer 8/08 och var lyrisk efteråt. Han sammanfattade det med ett ord – världsklass!

 Subarus boxerdiesel, som är den första i sitt slag, ger liksom denna tvåliters bensinmotor 150 hästkrafter, men de levereras redan vid 3 500 r/min. Det maximala vridmomentet på 350 Nm kommer vid 1 800 r/min. Bränsleförbrukningen i den något tyngre Legacy uppges till 0,57 liter/mil och CO2-utsläppet till 151 g/km.

Med dieselmotor räknar Subaru med att återta marknadsandelar, förhoppningen är att sälja 3 700 bilar i Sverige.

 Subaru Forester 2.0 är inte direkt billig, men har en bra utrustningsnivå. Priset har gått upp med 5 000 kronor till 

 234 900 för billigaste versionen X.

 Men det är en helt ny bil, och nu finns antisladdsystem och sidokrockgardiner med i standardutrustningen. Annat som ingår är krockkuddar fram, antispinn, farthållare, klimatanläggning, främre dimljus och elekt­riska fönsterhissar.

 2,0XS har utöver detta xenonstrålkastare, aluminiumfälgar och cd-växlare. Pris 249 900 kronor.

 Lyxigaste versionen, 2,0XE, har bland annat läderklädsel, el-sollucka, elektriskt justerbar förarstol, nyckelkort och startknapp. Då har priset ökat till 284 900 kronor.

 Automatlådan (fyrväxlad) ökar på priset ytterligare med 10 000 kronor. Då är det också ett annat fyrhjulsdriftsystem.

 I den manuella lådan sitter en fördelningslåda med mellandifferential och viscokoppling. Lådan fördelar kraften 50-50 mellan främre och bakre kardan. Viscokopplingen flyttar egentligen inte drivkraften utan dess uppgift är att tillåta kardanaxlarna rotera med olika hastighet för att drivlinan inte ska ”knyta sig” vid kurvtagning och i snäva svängar.

 Vid normal körning på fast underlag med automatlåda fördelas drivkraften 60-40 till framhjulens favör. Via ett hydrauliskt styrt multilamellpaket kan sedan kraften fördelas till det hjulpar som har bäst fäste. I teorin från 0 till 100 procent. I praktiken rör det sig dock uteslutande om mind­re omfördelningar.

 Stabiliseringssystemet Vehicle Dynamics Control (antispinn och antisladd) fungerar även som en ”falsk diffbroms” eftersom ABS-funktionen bromsar spinnande hjul, vilket gör att det hjul på varje axel som har bäst fäste tillgodogörs drivkraften.

 Lågväxel erbjuds inte till automatlådan vilket gör den något sämre som dragdjur.

 Även om Subaru Forester inte är någon Jeep så klarar den ganska grov terräng utan att knota. Den 22 centimeter höga markfrigången är en tillgång även om den också förstås orsakar en del karossrullning om Forester pressas hårt i kurvor.

 Det var många som charmades av förra generationen Foresters fyrkantiga charm. Det är möjligt att några nu överger modellen när den helt bytt utseende. Sak samma gäller för Impreza och då framförallt WRX-STI.

 Men Subaru räknar med att det kommer att strömma till nya köpare till Forester i högre takt än det faller bort gamla.

 Och de bör, oavsett vilken kategori de tillhör, välja diesel före bensin.

Subaru Forester 2,0

Pris

234 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 92,0/75,0 mm, cylindervolym 1 994 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 196 Nm vid 3 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med inkopplingsbar lågväxel. 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänk med dubbla triangellänkar.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 215/65 R 16.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 456, bredd 178, höjd 170, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt 1 540, maxlast ca 480, max släpvikt 1 480. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 186 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 11,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,09, landsväg 0,70, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 198 g/km

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!