Provkörning av Subaru Forester 2,0DIT XE Lineartronic X-Mode

De svenska köparna har längtat – och till slut har japanerna tillgodosett vårt lilla lands efterfrågan. Subaru Forester med dieselmotor har kopplats ihop med den steglösa CVT-automatlådan. Teknikens Värld provkör den i Riga.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att Sverige inte är bilvärldens viktigaste marknad visas med stor tydlighet när det kommer till drivlinekombinationen dieselmotor kopplad till en automatlåda.

Eftersom försäljningen av Subaru-bilar till Sverige är en viskning av jättemarknader som USA eller Japan har tillverkaren inte brytt sig så mycket om att tillgodose det svenska komfortbehovet av att bara behöva gasa och bromsa bakom ratten.

Amerikanerna köper också automatväxlade bilar – men då med bensinmotor.

Sett till rena siffror såldes 513 693 Subaru-bilar i USA 2014. I Sverige 4 285 Subaru-bilar.

Att det finns en stor önskan från de svenska kunderna att köpa kombinationen automatlåda och dieselmotor visar försäljningssiffrorna från Outback. Den mindre skogsmullen var för ganska precis ett år sedan först ut med den steglösa CVT-lådan Lineartronic kopplad till dieselmotor.

Av de som köpte Subaru Outback förra året valde 80 procent dieselmotor och 87 procent Lineartronic.

Infotainmentsystemet har fått sig en uppryckning.

Den steglösa, kedjedrivna växellådan av CVT-typ är förresten något av en dubbelnatur. Trots avsaknaden av riktiga växlar har Subarus ingenjörer konstruerat sju ”fasta lägen” där varvtalet går upp och ner precis som om det varit en riktig växellåda. Eller, ja – inte riktigt lika markerat som på riktigt. Och bara under snabbare acceleration. Annars ser kedjedriften till att hålla varvtalet på optimal nivå utifrån effekt/vridmoment. Du kan också lägga i ”växlarna” manuellt via paddlar bakom ratten. Upplevelsen vid acceleration är en aning articifiell men ändå klart bättre än utan stegen. Jag kommer ihåg en skräckupplevelse i en Subaru XV med 1,6 liters bensinmotor där motorn ylade och varvtalet sköt i höjden vid acceleration.

Med X-mode intryckt vässas terrängegenskaperna.

Personligen tycker jag drivlinan i Lineartronic gör Forester trivsammare att köra än med dieselmotorn kopplad till en manuell växellåda. I det senare läget märks den något sena turbokicken från motorn tydligare.

Förutom möjligheten till automatlåda till dieselmotorn passar Subaru på med en lättare uppfräschning av Forester. Exteriört handlar det om kosmetiska förbättringar på 17 punkter. Viktigast är den nya infotainmentanläggningen, lägre väg- och motorljud i kupén och förbättrad värmekapacitet för dieselmodellen. Även boxerdieseln har fått en översyn vilket lett till att förbrukningen sänkts från 0,63 till 0,61 när den är kopplad till den manuella lådan. Även utsläppen har sänkts från 166 till 158 gram koldioxid per kilometer.

Hade Lars haft tuppkam hade baksäteshöjden varit undermålig.

Väl bakom ratten i Forester på de mer än lovligt dåliga vägarna utanför Riga är det lätt att trivas. Till att börja med är insteget lätt. En bra detalj här är att Forester utrustats med dörrar som sluter tätt ända ner till tröskelkanten Det gör att du som förare slipper att få byxorna nedskitade även om du smutsat ner bilen ordentligt på snöiga eller leriga skogsvägar.

För Forester är en riktigt bra kamrat om du behöver lämna det ordinarie vägnätet beklätt med asfalt. Markfrigången är med sina 22 centimeter bra jämfört med konkurrenterna och den permanenta fyrhjulsdriften är bevisat kompetent – bland annat i Teknikens Världs tester. Bland annat vann Forester 2,0D testet mot Volvo XC60 och Land Rover Freelander i nr 17/2013.

Den permanenta hydrauliska fyrhjulsdriften är i normalfallet 60/40 mellan fram – och bakaxel med Lineartronic. Vid behov flyttas mer av kraften bak eller fram beroende vilket hjulpar som behöver kraften bäst.

Subaru har smugit igång försäljningen av bilar och hittills har 400 kunder beställt Forester med Lineartronic-låda. Totalt räknar Subaru med att sälja 2 000 Forester i Sverige under 2015.

Subaru Forester 2,0DiT XE Lineartronic X-Mode

Pris

354 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad fyrcylindrig boxermotor med dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 86,0/86,0 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 148 hk (108 kW) vid 3 600 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 600-2 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 17x17J tum, däck 225/60 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 459, bredd 179, höjd 173, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 622, maxlast i,u, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 505-1 577liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 188 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,73, landsväg 0,54, blandad körning 0,61. CO2 158 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

3 303 kronor per år.

Rivaler

Mitsubishi Outlander 2,2D 6AT D4WD Business

Erbjuder sju sittplatser. Med dieselmotorn är Outlander utrustad med lågväxel, ett smart tillbehör när det ska dras tungt.

Pris: 333 900 kronor.

 

Nissan X-Trail dCi 130 Tekna 4x4

Såg dagens ljus 2014 och baserar sig på syskonet Qashqai mer än generation två av X-Trail. Finns inte med automat och fyrhjulsdrift ännu.

Pris: 328 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr