Subaru Forester XT Foto: Subaru

Provkörning av Subaru Forester 2,0XT

Finlands sak är vår, brukar det heta och det stämmer också i detta fall. Subaru visar nya Forester i just Finland och den börjar säljas i Sverige till våren. Den överträffar föregångaren – på alla punkter.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det var fem år sedan nuvarande generation Forester kom och redan nu är det alltså dags för en efterträdare. Den nuvarande fick både ros och ris, bland annat av Teknikens Värld. Forester upplevdes plastig och ett steg tillbaka vad gällde inredningskvalitet – jämfört med bilen den efterträdde. Stötdämparna bak var gungiga och vägegenskaperna därefter. Detta rättades till med tiden men riktigt bra blev den aldrig.

Nu har Subaru gjort om och gjort rätt med denna fjärde generation Forester – som är en helt ny bil som inte har en plåtbit gemensamt med exet. Exempelvis täcker dörrarna sparklådorna så man inte blir skitig om byxorna när man kliver ur.

Den är något större på utsidan men mycket större inuti. Avståndet mellan förare och vindruta har ökat markant vilket spelar stor roll för rymdkänslan. Även bredden har ökat tillsammans med kupélängden. Instrumentbräda och instrumentering är i stort sett identisk med XV-modellen som kom förra året. Instrumentbrädan är tillverkad i ett mjukt material till skillnad från föregångarens hårdplast och det ger en mer ombonad känsla. 

Baksätet har placerats högre vilket ger småttingar bättre utsikt och både ben- och huvudplats är mycket bra även för långa åkande. Kardantunneln har gjorts lägre för bättre fotplats.

Förarstolens justermån har också ökats och min kollega från DN som är 195 centimeter lång hade inga problem med körställningen. Han fick till och med plats i ­baksätet när förarstolen var inställd för honom. Instrumenten är snygga och överskådliga och reglage och knappar är lättanvända.

Provkörningen sker i hela Finlands inland, eller snarare cirka 10 mil nordost om Helsingfors. Vägarna är isiga, snöiga, hala och krokiga, och Forester passar som hand i handske. Fjädringen tar upp det mesta på lämpligt vis. Allt från smågropar till större ojämnheter och de två bilar jag kör är absolut fria från skrammel. De går också tystare då mer och bättre isolering monterats i hjulhus och undertill. Styrningen känns trygg och precis, den ger också lagom motstånd.

Två av tre modeller finns tillgängliga för provkörning. Dels dieseln på två liter och 147 hästkrafter ihop med manuell sexväxlad låda. Ett maskineri vi känner igen från förra modellen och som går tyst, snålt, vibrationsfritt och smidigt. Automat till dieseln i form av steglös CVT-låda lär dröja till 2014. En modell som gör comeback är Forester XT, alltså turbomodellen. Nu är motorn på två liter, föregångaren är på 2,5. Den nya ger 240 hästkrafter och går som ett troll, ett snällt troll ska tilläggas eftersom den är tyst och sofistikerad. Den finns endast med CVT-låda men kan växlas manuellt i åtta steg. XT har 18-tumshjul, skinnklädsel och är fullutrustad från början. Saknar egentligen bara dragkrok. Priset är 354 900 kronor.

Den motor som inte fanns till hands var tvåliters bensin med 150 hästkrafter, vilken är den billigaste. Nytt är att bensinmotorerna har kamkedja i stället för rem. Instegsmodellen av den kostar 254 900 kronor, med andra ord bara 5 000 mer än nuvarande modell.

Ett terrängavsnitt hinns också med. Vi kör XT-modellen som är standardutrustad med X-mode (finns bara till CVT). Ett system som hjälper oerfarna förare i terrängen och som ändrar gasrespons, växlingspunkter, inställningar i antisladdsystemet, fördelningslådan samt Hill Descent Control (nedförsbackehjälp).

Forester har blivit mer terrängduglig och har 22 centimeter markfrigång. Om ett eller två hjul befinner sig i luften tar systemet hjälp av bromsarna som låser hjul i luften och kraften går till de hjul som har markkontakt.

Nya Forester har knäkrockkudde för föraren och inalles sju krockkuddar. Den är också den första Subaru som krocktestats av Euro NCAP och den fick högsta betyg. Bilen finns i tre utrustningsnivåer: X, XS och XE där XS kommer bli den mest sålda. Innehåller bland annat tvåzons klimatanläggning, utökad multifunktionsdisplay, rattstyrd CD/radio med sex högtalare, blåtand, USB/iPod, regnsensor, xenonljus, backkamera och X-mode. Den kommer med 150 hk bensinmotor att kosta 278 900 kronor. XS diesel kostar 303 900 kronor.

Vi stannar till för en fika i den gamla kvarnen Kruununmylly, läppjar på kaffet och konstaterar att nya Forester blir svårslagen.

Rivaler

Honda CR-V

Den nya modellen har precis kommit men jag vet inte om den är så mycket bättre än föregångaren. CR-V har en enklare typ av fyrhjulsdrift och lämpar sig inte i terräng lika mycket som Forester.

Pris: 260 900 kronor.

Mazda CX-5

Bilen vann nyligen ett test mellan fyra nya mellanklass-suvar. Fina köregenskaper och ett bra fyrhjulsdriftsystem samt ett bra pris var avgörande faktorer.

Pris: 256 900 kronor.

Subaru Forester 2,0XT

Pris

354 900 kronor.

 

Motor

Bensin 4-cyl längsmonterad boxermotor, dubbla överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler/cylinder. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Turbo/laddluftkylare. Max effekt 240 hk (177 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 2 400-3 600 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, steglös CVT-låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. McPhersonben och undre triangellänk fram, bak dubbel triangellänk.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning med elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. ABS. Aktivt antisladdsystem.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 460, bredd 180, höjd 174, spårvidd f/b 155/155. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 700, maxlast ca 450, max släpvikt 2 000. Bagagevolym 505/1 564 liter. Tank 60 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 221 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

0,85 liter/mil vid blandad körning. CO2 197 g/km.

 

Skatt

1 960 kronor.

 

Garantier

3 år/10 000 mil fabriksgaranti, 3 år vagnskada, 3 år elektronik, 3 år lack, 3 år assistans, 12 år rostskydd.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!