Subaru Forester S Turbo

Provkörning av Subaru Forester S Turbo

Basfakta

MOTOR

4-cyl boxermotor volym 1 994 cm3. Max effekt 125 kW - 170 hk vid 5 600 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 3 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Automat +10 000 kr.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

STYRNING

Kuggstång med servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 10,8 m

BROMSAR

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. 

HJUL OCH DÄCK

Fälg 6 tum stål. 215/60 R 15

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 445, bredd 174, höjd 160 spårvidd fram/bak 148/145 cm.Tjänstevikt ca 1 480 kg maxlast 455 kg. Släpvikt 1 800 kg. Tanken rymmer 60 liter.

PRESTANDA

(fabriksuppgifter)

Toppfart 198 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,8 s. Förbrukning blandad körning 0,99 l/mil.

Mer sportig än nyttig

Kombinationen turbomotor, automatlåda och fyrhjulsdrift visar sig än en gång lyckad när jag ger mig ut för att köra om långtradaren på väg upp till skid-orten. Den obevekliga kraften kommer gradvis och bilen spårar fint i snömodden. Utan dramatik blåser vi förbi i god fart och då är det lätt att tycka om Subaru Forester med 170-hästars turbomatad boxerfyra. Det är också lätt att bli övermodig.

Från början var det tänkt att vi skulle vara fem i bilen men trots skidbox fanns det inte en chans att få med allt bagage och att sitta tre i bredd i baksätet är inte bara trångt utan olämpligt eftersom nackskydd och trepunktsbälte saknas på mittplatsen. Det fick bli två bilar.

Vi tre som sitter i Subarun trivs. Den goda takhöjden bidrar till välbefinnadet liksom rejäla framstolar och baksäte med justerbart ryggstöd. Från motorn hörs nästan ingenting men en hel del vägljud letar sig in. Instrumenteringen är "japantrist" men det finns en separat knapp för inställning av ljusstyrkan på digitalklockan. Vettigt.

Subaru Forester är en varelse med drag av både mellanklasskombi och mindre terrängbil och ska tilltala den aktiva människan i oss. Den är bara ett par centimeter längre än Ford Focus kombi men betydligt högre. Forester har ett helt eget stuk. Kort med låg midjelinje och högt tak ser den ut som en Jeep Cherokee utan hjul.

Bränsletörsten är inte heller olik Cherokeens. 1,3 liter milen på landsväg, visserligen med skidbox, imponerar inte. Turbomodellen kostar drygt 20 000 kronor mer än 125-hästarsvarianten, automatlåda ytterligare 10 000 kronor. Totalt 231 900 kronor - mycket pengar för en liten kombi oavsett hur aktiv din fritid är.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!