Provkörning av Subaru Impreza 2,0 D S

Provkörning av Subaru Impreza 2,0 D S

Subaru tillverkar världens enda boxer­diesel. Den har fått ett gott mottagande av kunder och journalister. Nu kommer den även i Impreza.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

För en liten importör som Subaru är det stort att sälja över 3 000 bilar vilket de gjorde för första gången 2008. I december hade de också för första gången över två procent av marknadsandelarna på den svenska bilmarknaden. Subaru har lyckats öka sin försäljning utan att ha en enda miljöbil – anmärkningsvärt!

Nu hoppas Subaru att nya Impreza 2,0 D ska bättra på resultatet ännu mer. I fjol såldes 600 Impreza, målsättningen är att sälja minst lika många av enbart 2,0 D. Och varför inte? Det är ingen dålig bil.

 Den nya boxerdieseln är anledningen till att Subaru minskade sina koldioxidutsläpp med över 20 procent under det sista kvartalet 2008. 

 Impreza 2,0 D blir inte heller miljöbil. Den spyr ut mellan 152 och 155 g koldioxid per kilometer beroende på om bilen har ett S på bakstammen eller inte. 

 Dieselmotorn är trevlig. Råstark från låga varvtal med sina 350 Nm redan från 1 800 r/min. Det håller i sig till 2 400 r/min. Maxeffekten är 150 hk vid 3 600 r/min. Impreza 2,0 D Sport klarar sprinten 0–100 km/h på 9,0 sekunder vilket gör den till en av de snabbaste i segmentet. Utan Sport-beteckningen är bilen faktiskt ännu snabbare. Det beror på att Sport har mer utrustning och är tyngre.

 Med hjälp av en sexväxlad manuell låda som standard hålls bränsletörsten på 0,59 liter per mil. Det innebär att du med lätt fot kan komma 108 mil på en tank diesel.

 Subarus diesel är relativt tyst och vibrationsfri. Den är minst lika bra som sina tyska konkurrenter.

 Tyvärr är inte Subarus bilar världens modernaste eller tystaste. Motorn hörs inte, men vägljud dånar in i kupén trots att dörrarna inte är karmlösa som i Legacy.

 Samtliga Subaru Impreza som ska säljas i Sverige ska ha fyrhjulsdrift, symmetrisk sådan med lika långa drivaxlar i alla hörn. Det gör Impreza till en körglad och vägsäker bil som uppskattas av sina förare.

 Impreza bygger på samma plattform som storebror Legacy vilket ger hyfsade innerutrymmen. Fram är det över en meter i takhöjd och golvlängden (drygt en meter) är klassledande. Baksätet är dock ganska trångt.

 Subaru Impreza är välutrustad från start (för 229 900 kronor) med sex krockkuddar, antispinn/antisladd, automatisk luftkonditionering, farthållare, dator och även Hill Hold för enklare start i backe. I S-modellen (+20 000 kronor) ingår större aluminiumfälgar, xenonstrålkastare, dimljus, sportstolar, startknapp och spoilerpaket.

Subaru Impreza 2,0 D S

Pris

249 900 kronor.

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,3:1. Borrning/slag 86/86 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan

1 800 och 2 400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak.

Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 250/50 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 442, bredd 174, höjd 147, spårvidd f/b 150/150. Tjänstevikt 1 530, maxlast ca 390, max släpvikt 1 530. Tank 64 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,70, landsväg 0,52, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 155 g/km.

Skatt

3 733 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!