Subaru Impreza 2,0R Sport

Provkörning av Subaru Impreza 2,0R Sport

Sedan- och kombikarosserna har slagits samman till en halvkombi i tredje generationen Impreza. Formen ska tilltala fler men entusiasterna ryggar tillbaka. Men som den praktiska, fyrhjulsdrivna bil Impreza är framstår den som ett vettigt val.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De första bilderna gjorde mig tveksam inför nya Subaru Impreza. Nu står den framför mig, lackad i en läcker pärlemorvit kulör och då ser den bättre ut. En studie gjord i England och Tyskland visar också att gemene man tycker att den nya, tredje generationen, är mycket mer attraktiv än föregångaren. De som inte gillar bilen är i mycket entusiasterna som kör trimmade versioner av GT, WRX eller WRX STi. De tycker att den nya bilen är mesig, speciellt fronten. Kanske kommer Impreza få ett nytt fejs lika fort som storebror Tribeca, som bytte look efter bara två år.

Bak finns stora lampor, fulla med lysdioder som täckts av transparent glas. Så kallade Lexus-bakljus börjar verkligen kännas omodernt. Men men, har en studie visat att allmänheten gillar bilen så är det väl så…

 Totalt sett för karossformen tankarna till Mazda 3 MPS, speciellt vår provkörda Impreza som har spoilerpaket. Det ingår i tillvalspaketet Sport (20 000 kronor) och omfattar, förutom spoilerpaketet, nyckellöst system (bilen öppnas/låses med en knapp på dörrhandtaget), startknapp, cd-växlare för sex skivor, tio högtalare, sportstolar och kromat ändrör. 

 Normalt ingår bara enkel cd-spelare samt fyra högtalare och nyckel som sätts in på klassiskt vis på rattstången. På den platsen har Sport en täcklucka, startknappen sitter till vänster om ratten! 

 Sportstolarna är sköna men nackdelen är att nackstöden integrerats i ryggstöden och whiplashskydden utgår därmed. Sikten från baksätet blir också sämre på grund av de rejäla stolsryggarna. 

 Förarmiljön i övrigt är lättöverskådlig och lättskött, antalet knappar är få. Reglage för ljudanläggning och farthållare (standard) sitter i ratten. Aningen starkare instrumentbelysning hade varit önskvärt i skymning. 

 Via växelspaken, som ser ut att ha stulits från Mazdas lagerhyllor, nås en femväxlad manuell låda. Överföringen är på vanligt Subarumanér aningen kärv. Sexväxlat hade känts mycket mer modernt, likaså är automatlådan bara fyrväxlad. Värt att notera är att tvålitersmotorn drar mindre bensin med automat. Subaru tar tillbaka poäng på att erbjuda lågväxel i kombination med manuell låda, mycket praktiskt för släpdragarfolk. 

 Trots att Impreza är helt nyutvecklad finns vissa missar. På säkerhetssidan blir det en plump då bara föraren har bältespåminnare. Knäkrockkudde finns inte heller. Sedan saknas komfortdetaljer som treblinksfunktion, automatiskt avbländbar backspegel och parkeringssensorer. Den hårda plasten på instrumentbräda och dörrsidor ger ett billigt intryck och nästa komfortmiss är att mittarmstöd saknas. 

 Föraren har god sikt åt alla håll, konstigt vore det annars med dessa tokstora backspeglar. 

 I baksätet sitter även en drasut som undertecknad bra. Det är inget fel på huvudutrymmet men lite mer plats för fötterna under framstolarna hade inte skadat. Subaru är noga med att påpeka bakdörrarnas rejäla öppningsvinkel på 75 grader. Och visst, det är enkelt att komma in och ut. Bak har benutrymmet ökat med 65 millimeter jämfört med föregångaren. Totalt sett har Impreza växt med hela 95 millimeter eftersom den nu delar bottenplatta med storebror Legacy.

 Bagageutrymmet sväljer måttliga 301 liter (VDA-normen) men när baksätet fälls skapas en plan yta och volymen växer till 1 216 liter. En genomlastningslucka saknas, precis som rejäl belysning i bagageutrymmet. Allt som finns är en liten lampa långt ner på vänster sida.

 Att tvålitersmotorn fått offra tio hästkrafter på altaret för bättre CO2-värde är synd. Bottenvridet lyser med sin frånvaro och förbrukningen är i högsta laget, trots tänkta förbättringar. Vi väntar med spänning på Subarus kommande diesel. Det blir världens första boxerdiesel för personbilsdrift och den tar plats i 

 Legacy/Outback i mars 2008. Impreza med diesel kommer i september samma år. 

 Fjädringskomforten är mycket bra och bristande effekt till trots finns körglädjen på plats, släpp upp gasen i kurvan och bakvagnen tar ett bredare spår. Turbomatade WRX med 230 hästkrafter lär bli rolig, ännu starkare WRX STi hysterisk. 

 Boxermotorer och fyrhjulsdrift är signum som gör att bilar från Subaru sticker ut. Impreza vänder sig inte bara till entusiaster numera, det är en praktisk bil med en vettig prislapp med tanke på all utrustning som ingår.

Subaru Impreza 2,0R Sport

Pris

219 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad boxermotor, 2 sidoliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,2:1. Borrning/slag 92,0/75,0 mm, cylindervolym 1 994 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 196 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

MacPherson fjäderben med krängningshämmare fram, dubbla triangellänkar med krängningshämmare bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/50 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 442, bredd 174, höjd 148, spårvidd f/b 150/150. Tjänstevikt 1 430, maxlast 460, max släpvikt 1 430. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,11, landsväg 0,69, blandad körning 0,84 l/mil. CO2 = 199 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!