Subaru Impreza WRX

Provkörning av Subaru Impreza WRX

Basfakta

MOTOR

4-cyl längsmonterad boxermotor med två kamaxlar per cylinderrad och fyra ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 8,0:1. Borrning/slag 92/75 mm, volym 1 994 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 292 Nm vid 3 600 r/min.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram skruvfjädrar samt undre länkarmar, McPherson fjäderben samt krängningshämmare. Bak skruvfjädrar, McPherson fjäderben, fyra tvärgående och två längsgående länkarmar samt krängningshämmare.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, konstant fyrhjulsdrift (50/50 kraftfördelning), 5-växlad manuell låda. 

STYRNING

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,0 m.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälgbredd 7 tum. Däck 215/45 R17.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 441, bredd 173, höjd 144, spårvidd fram/bak 149/148. Tjänstevikt 1440, maxlast 380. Tankrymd 60 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgift)

Toppfart 230 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,2 sekunder. Bränsleförbrukning (EU-norm) blandad körning 1,02 l/mil, stad 1,42, landsväg 0,79.

Vildjuret blev tamt!

Lever Subaru Impreza upp till de högt uppskruvade förväntningarna? Vi har gjort skånska landsbyggden osäker i jakt på svaret

Hur tusan ser den ut egentligen? Varför tog de bort det hungriga grinet över fronten? Ska den verkligen ha Toyota Corollas strålkastare? Undrar just hur nya Impreza WRX står sig mot dagens GT?

Surret runt nya Subaru Impreza har varit ihärdigt på sistone. Självfallet har det största intresset kretsat kring Impreza WRX, som ersättaren till dagens Impreza GT heter.

Åsikterna om den kontroversiellt formgivna fronten har varit många sedan de första spionbilderna publicerades i bland annat Teknikens Värld för en tid sedan. Att Subaru lyckats skapa ett ansikte som är lätt att känna igen kan vi i alla fall vara överens om.

"Hungern" och aggressiviteten som präglade föregångaren är som bortblåst. Nya Impreza ser mest förvånad ut. Snygg eller inte? Det är upp till betraktaren, men faktum är att formen gör sig bättre i verkligheten än på de bilder som florerat. 

Karossen har vuxit och blivit aningen kantigare, i första hand gäller det sedanversionen som fått breddade skärmar.

Men den stora vingen på bakluckan är ett minne blott. Vinge är inte ens standardutrustning längre. Den som erbjuds är dessutom långt ifrån lika rejäl och uppseendeväckande som tidigare. Lågbyggd, men säkert lika effektiv. 

Frontspoilern är fortfarande rejält tilltagen med stort luftintag under nummerplåten samt dimljus modell större. 

Men hur är den då på vägen?

Under skalet ser de tekniska lösningarna likadana ut som hos föregångaren, vilket innebär McPherson fjäderben både bak och fram. Skillnaden är att dämparna satts lite mjukare och fjädrarnas styrka har minskats en aning. Resultatet är en mer komfortinriktad bil som ändå inbjuder till riktigt tuff körning. När tempot skruvas upp reagerar Impreza förtroendeingivande och visar successivt hur långt föraren kan spänna bågen innan väggreppet förloras. I klartext gör inte Impreza några abrupta utfall. Uppträdandet är fortfarande relativt neutralt, men kanske har en aning av skärpan försvunnit. Det är inte nödvändigtvis ett negativt omdöme.

Om man vill så går det fortfarande lika fort att beta av kurviga landsvägar. Skillnaden är att hastigheten inte känns lika påtaglig - inte förrän efter ett tag, eller då det är för sent...

Tack och lov är bromsarna mycket trevliga att använda, ger bra bett utan att förlora skärpa.

Redan från början upplevdes hela konceptet med nya WRX aningen uddlöst jämfört med föregångaren. Inte lika mycket gokartkänsla, inte lika kompromisslös som den hårdare, stötigare och rappare GT:n.

Faktum är att första intrycket kom att stämma riktigt bra även efter ett antal tuffa provkörningsmil.

Motorn är i stort sett den samma, med skillnaden att den verkliga toppen saknas. Maximala vridmomentet har ökat marginellt från 290 Nm till 292, men toppen har flyttats från 4 000 r/min till 3 600 r/min. Bottenvridet är dock fortfarande lika dåligt, ungefär som sig bör i en tvåliters turbomotor med hög effekt.

Liksom det exteriöra så har interiören förnyats kraftigt. Över huvud taget känns nya Impreza mer färdig och komplett än föregångaren. Instrumentpanelen har städats upp ordentligt och blivit riktigt sober. Nu återstår bara att se hur mycket det tidigare så attraktiva priset kommer att förändras, den svenska generalagenten har ännu inte fastställt priset.

Men det vi är mest spända på är ändå hur den nya, aningen mer väluppfostrade Impreza WRX kommer att tas emot av entusiasterna som lärt sig uppskatta den brutala GT-modellen.

Första svaret får du när Teknikens Världs testlag sätter tänderna i nya Impreza WRX!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!