Provkörning av Subaru Impreza WRX STI

Provkörning av Subaru Impreza WRX STI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

399 900 kr

Motor 

Längsmonterad 4-cyl boxer med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,2. Borrning/slag 99,5/79 mm, volym 2 457 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 392 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell, ställbar mellandifferential. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och undre triangellänkar (McPherson), bak fjäderben samt undre tvär- och längslänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. ABS, ej ESP.

Hjul 

Fälgbredd 8 tum, däck 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 254, längd 447, bredd 174, höjd 144, spårvidd fram och bak 149. Tjänstevikt 1 570, maxlast 330. Tank 60 l.

Fartresurser* 

Toppfart 255 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 s.

Förbrukning* 

Stad 1,53, landsväg 0,83, blandad körning 1,09 l/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Pigg pensionär

Japanen med konstant fyrhjulsdrift och boxermotor satsar vidare i Sverige. Men deras dragplåster de senaste åren ”värsting-Imprezan” börjar kännas lite till åren kommen.

Egentligen var jag ledig för att fixa med ett och annat som blivit liggande – men så ringer Kjellström och stökar till det:

-Tjänare, det är PeO. Kan du ta en provkörning ute på Barkaby? Jag är på väg dit nu, kan stanna och plåta i ett par timmar men hinner inte skriva, måste vidare till ett Ferrari-möte i Malmö.

Bara att rafsa ihop det nödvändigaste, hoppa in i bilen och dra iväg – för att snart inse att något är fel. Men vad? Glasögonen! Satt vid datorn när PeO ringde, sitter bakom ratten med datorglasögon på näsan. Solglasögonen får duga för dagen, tur att det är en solig sådan.

På Barkaby flygfält en mil väster om Stockholm väntar Subarus ”värstingar”, tre Impreza WRX och två WRX STI, samt tre olika banor, två relativt korta slalomvarianter plus en drygt kilometerlång ”rallysprint” på taxibanorna.

Verkar lovande – men först kaffe och genomgång.

Subaru Impreza har ny front och motorhuv, nya stötfångare och vassare motorer.

Impreza 2,0R har som tidigare en 2-liters boxerfyra, som med dubbla överliggande kamaxlar nu är uppskrämd till 160 hk (tidigare 125).

I Impreza WRX har den turboladdade boxersnurran växt från 2 till 2,5 liter, effekten har ökat från 225 till 230 hk och vridmomentet från 300 Nm vid 4 000 r/min till 320 vid 3 600. 

Värstingen WRX STI har samma 2,5-litersmotor, men en högtrycksturbo ger 280 hk (tidigare 265), vridmomentet är 392 (342) Nm vid 4 000 r/min och kraften fördelas effektivare via en mer avancerad mellandifferential.

Torbjörn Lillrud är chef för Subaru i Sverige och ”skryter” en del om märkets offensiva utveckling – och verkar ha hyggligt på fötterna när han gör det.

Från 28 till 63 svenska återförsäljare på två år. Länge såldes här cirka 800 Subaru per år. I år blir det 3 000. Nästa år också, då är det tid för konsolidering. Sedan kommer nya modeller, diesel och hybriddrift. År 2007 ska försäljning upp till 4 000 bilar och 2008 till 5 000. 

Och så ska Subaru bli det andra japanska premiummärket (efter Lexus)!

Ambitionerna är det inget fel på. 

- Fast det där med premium kommer nog att ta ett tag, tänker jag bakom ratten i en WRX. Senast jag körde en Impreza var i USA våren 2004. Bilen kallades då Saab 9-2X, en parentes i bilvärlden som till och med GM:s höjdare nu erkänner var ett fiasko.

Impreza var gammal redan då och blev tonåring i år. Årets facelift är det femte, vilket torde vara rekord i bilvärlden. Men fler blir det inte, om drygt ett år kommer en helt ny bil.

Det är på tiden. Ålder går inte att sminka över hur länge som helst. Ny instrumentering piffar upp en aning, men interiörens utformning och materialval känns väldig långt från premium, stolarna är inte särskilt bekväma och bilens säkerhetsstandard och -utrustning lämnar en hel del att önska.

Fast det kanske inte är så många som bryr sig. Här är det effekt och körglädje som räknas, så jag vrider igång boxern och värmer upp med några WRX-varv.

Först lite slalom. Det är kallt och halt på sina ställen, men kul. 230 hästar och fyrhjulsdrift duger bra, trots att ”lill-Subban” väger 1,5 ton.

Rallyslingan ger blodad tand. Bilen går som tusan – och påminner om en kaxig tonåring. Oslipad växelöverföring och lite småtjuriga transmissionsryck, men stark och snabb.

WRX understyr och kränger en del när jag står på, men den tål hårda tag. Jag har inte tråkigt på min lediga dag på jobbet.

Och bättre blir det.

50 hk till i WRX STI gör stor skillnad, men det är R-däcken, det styvare chassit och de stora Brembo-bromsarna som ger den riktiga racingkänslan. Och så mellandiffen, som kan ställas om från kraftfördelningen 5-95 mellan fram- och bakaxel till 95-5 och flera lägen däremellan.

Jag kör några varv och provar olika inställningar. Skillnaden är mindre än väntat, visst understyr bilen med mest drivkraft på framaxeln och visst överstyr den med tvärtom, men inte extremt mycket – den har ett härligt bett i alla lägen.

Fastnar för en ”bakhjulsdriven” inställning och satsar på några riktigt snabba varv. Det är vansinnigt kul och bilen är vidunderligt välbalanserad och lättkörd.

Fullt upp längs rakan, en dutt på bromsen och ner på trean i en snabb vänster, mer broms och tvåan före en tvär vänster och så fullt ut på en raka. Trean, fyran, maxbroms och trean, snabb höger och så lite extra höger för att undvika en isfläck i idealspåret, maxbroms och ner på tvåan in i en tight vänster som öppnar, fullt ut och upp på trean, tuff maxbroms, ner på ettan in i en 120-graders hårnål vänster, fullt tvåan, fullt trean genom en lång och skumpig högervänster-kombination och maxbroms ner på tvåan före en chikan som drar ner tempot innan jag ger fullt ut på rakan igen.

Ett varv. Två. Tre. Fint flyt, bra balans. Bromsar senare och senare, justerar spårvalet lite här och lite där, nu går det fort, inte så mycket marginal kvar. 95 procent attack.

Men mot slutet av fjärde varvet märks att inte ens WRX STI är en riktig racer. Bromspedalen tar djupare och djupare; jag kliver av och kör ett varv för att kyla både mig och bromsarna. 

Lika bra att lägga av innan marginalerna tar slut – och medan det fortfarande är en bra ledig dag på jobbet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!