Subaru Impreza WRX STI

Provkörning av Subaru Impreza WRX STI

Subaru Impreza WRX STI är en bil som fullkomligt avgudas av sina ägare. Hela 90 (!) procent av innehavarna till registreringsbevistet för en sådan är med i märkesklubben. Nu kommer en flång ny version. Kommer kärleken att bestå och kepsen fortfarande vara bakåtvänd?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Skrapa lite med nageln på den metallicblå lacken, de guldlackerade fälgarna, och lämna in resterna till en DNA-analys och det kommer inte att finnas något annat svar än Subaru Impreza WRX STI. Färgsättningen kommer sig av det långa samarbetet i rallysammanhang med ett amerikanskt tobaksbolag. Även om detta upphört har Subaru behållit färgerna som sin starkaste identitet när det gäller WRX STI.

Kanske behövs det mer än någonsin nu, 2008. Den senaste versionen av WRX STI, som är femdörrars, har knappt en skruv gemensamt med den gamla fyradörrars sedanen som debuterade 1992 och funnits i olika utföranden fram till 2007. OK, det är en grov generalisering men konceptet har varit likadant och få bilar i världshistorien har fått så många skalpeller i nosen som denna bilvärldens Michael Jacksson.

 Nya, vanliga, Impreza är en ganska blek sak. Men efter genomgången behandling av Subaru Tecnica International är det få som kommer att kunna undgå lägga märke till WRX STI. Den 55 mm bredare karossen med sina skärmbreddare, den kaxiga grillen, scoopet på motorhuven, fyra avgaspipor bak och en diffuserliknande bakspoiler lämnar ingen oberörd. Har den sedan guld… Ja du vet.

 De nuvarande WRX STI-ägarna är förstås inte ett dyft intresserade av vad den har att jämföra med nya Impreza utan de vill veta vad den kan erbjuda gentemot gamla WRX STI.

 En hel del skulle jag vilja säga, men kanske inte just det som de vill höra.

 På motorsidan har det egentligen inte hänt så mycket. Det är fortfarande en 2,5-liter boxermotor. Topplocken är nya, liksom kolvar och vevstakar. Blocket har fått mer legering och är starkare. Men det faktum att motoreffekten nu anges till 300 hk (mot 280) beror på större laddluftkylare, bättre flöde i avgaskanalerna och katalysatorer med mindre motstånd. Maximala vridmomentet är 407 Nm och kommer vid 4 000 r/min.

 Emellertid. 

 2008 års modell har en motor som kan mappas om under färd. Normalläget kallas ”Sport” och det är i denna konfiguration Subaru lämnar tekniska uppgifter. Motorns effekt kan skruvas ned till ”Intelligent” och drar då tio procent mindre bränsle. Hur mycket effekt den tappar uppges inte men läckor talar om 20 procent. Åt andra hållet kan motorn sättas i ”Sport Sharp” då bränsletörsten ökar med tio procent, gasresponsen blir snabbare och vågar vi oss tro på en 20 procentig ökning av antalet hästkrafter? Våra effektmätningar får ge svar vad det lider, att det händer saker när man skiftar till ”Sport Sharp” råder inget tvivel om.

 Subaru hävdar att nykomlingen klarar sprinten 0-100 km/h på 5,2 sekunder vilket är ett par tiondels sekund snabbare än föregångaren. Rimligt? Tja, tjänstevikten har gått upp tio kg till 1 580 kg, effekten ökat med 20 hk. 

 Detta med att kunna bygga om sin bil under färd (se motorn) har Subaru tagit fasta på.

 Vehicle Dynamics Control System (justerbar ESP) kan ändras i tre olika lägen. Det innebär att du själv kan bestämma hur mycket antisladdsystemet, och de låsningsfria bromsarna, skall ingripa.

 Drivers Control Centre Differential (justerbar centrumdifferential) är än värre. I manuellt läge kan du påverka centrumdifferentialens inverkan i sex steg. Sedan finns ett autoläge som aktiveras vid start, men även detta kan justeras plus eller minus beroende på underlag och vilket körhumör du är på. Även fram och bakaxel är försedd med differentialsystem i detta symmetriska fyrhjulsdriftsystem. På svenska betyder det att alla drivaxlar är lika långa.

 De tre systemen är kompatibla och någon har räknat ut att det finns 81 olika inställningar. Kan ens Petter Solberg känna skillnad på dem alla?

 Hursomhelst går det ganska bra att trolla bort understyrdheten som annars är given på en frontmotoriserad bil med 58 procent av vikten placerad över framaxeln. Men det kräver fri sikt och ganska bred väg för att våga ställa upp Impreza WRX STI i feta fyrhjulshas, i alla fall för en vanlig dödlig förare.

 Subaru Impreza WRX STI har under alla år handlat om rå sportighet och prestanda, inget annat. Ägarna har skruvat och trimmat i garaget under veckorna och helgutflykterna har gått till centralpunkter som Emmaboda flygfält och Karlskoga Motorstadion. Förvånansvärt många av dem har hittat genvägen över Östergatan i Södertälje, men efter ombyggnation av denna är det nu tystare på nätterna.

 Stenhård fjädring och ganska ont om isoleringsmaterial gjorde bankörningar till himmel och transporterna däremellan till helvete.

 I ny skrud vänder sig Impreza WRX STI till en helt annan målgrupp.

 Vad sägs om en LED-lampa som blinkar till, det blippar också, och beordrar dig att växla upp vid 5 500 r/min då det går att varva till 7 000! Nah, säger bakåtkepsen.

 Efter några mil på underbara landsvägar i Österlen inser jag att den råbarkade sällen bytt till om inte pyjamasbyxor så i alla fall från jeans till linne. Det går alldeles utmärkt att åka fort utan att det hoppar och studsar. Riktningsstabiliteten är helt perfekt trots de breda däcken. Ljudnivån är i klass med normala familjebilar. Recarosätena behagligt komfortabla och en snabb titt bakåt ger vid handen att lilla familjen har gott om plats. Framför stolarna är det inte så kul, designen på instrumentpanelen är trist för biltypen och det är bara de glödande mätartavlorna som får det att pirra till.

 Mycket att peta på. Navigator, färddator, cd/stereo, klimatanläggning, ställbar ratt i båda riktningar. Det ingår till och med stolsvärme i sportstolarna för de 449 900 kronor du får hala fram.

 Den sexväxlade manuella (vad annars, någon måtta…) lådan är härligt mekaniskt krispig. Lägena är utmärkt korta och växlarna sitter klockrent.

 Impreza WRX STI har över en natt blivit en bil som körkortsinnehavare i alla åldrar kan ta till och från jobbet. Men, och det är det som är imponerande: Du kan alltjämt ta omvägen över racerbanan hem och ha förbaskat kul. Se bara till att hålla motorns varvtal över 4 000 r/min, det är först då bilen börjar leva och vagt minna om gamla tider.

 Självplågare kommer att gråta och snickra vidare på sin 2004 års modell. Och visst, modellen är inte lika knivskarp som tidigare. Men försäljningssiffrorna kommer att öka och det är få bilar med dessa prestanda som är så komfortabla och fortfarande underhållande att ratta!

Subaru Impreza WRX STI

Pris

449 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad boxermotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,2:1. Borrning/slag 99,5/79,0 mm, cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 407 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre länkarm, bak dubbla länkarmar.



Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck 245/40 R 18.



Mått/vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 442, bredd 180, höjd 148, spårvidd f/b 153/154. Tjänstevikt 1 580, maxlast ca 400, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 5,2 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,38, landsväg 0,82, blandad körning 1,03 l/mil. CO2 243 g/km

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!