Subaru Justy

Provkörning av Subaru Justy 1,0S

Namn och tillverkare har skiftat genom åren. Men nu är i alla fall Daihatsun – som också är en Toyota – kommen till Sverige som en Subaru. Högbyggd och miljöbil. Vi gillar första mötet men det finns uppenbara säkerhetsbrister.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Med olika föräldrar och syskon har Subaru Justy skiftat personlighet och skepnad genom åren. 1984 presenterades första versionen, utvecklad av Subaru och med konstant fyrhjulsdrift. I Sverige såldes bilen dock under namnet Trendy och erbjöds med tre dörrar eller som femdörrars halvkombi.

1995 kom föräldrarna att bli Suzuki som i sin fabrik milt sminkade till sin framhjulsdrivna Swiftmodell. Mindre ansiktslyftning följde två år senare. 2003 hette syskonet i stället Suzuki Ignis och utanpåverket skulle påminna om en liten suv.

 Inför det svenska återtåget – bilen har funnits sedan 2005 – har föräldrarna återigen bytt identitet. Nu är det Toyotaägda Daihatsu som tillverkar bilen i Japan. Där säljs den som Daihatsu Sirion och Toyota Passo. 

 Schizofrent var ordet för denna 23-åring.

Första anblicken avslöjar en kompakt, högbyggd skapelse. På plats bakom ratten är det lätt att hitta rätt och byggkvaliteten känns typiskt stabilt japansk. Materialvalen är knappast exklusiva, tvärtom, men känslan är klart robust. För att skoja till det lite är hastighetsmätaren placerad på rattstången. 

 Även om stolsdynan är i kortaste laget så är det relativt enkelt att hitta en bekväm sittposition. Det höga formatet ger fin runtomsikt. Man sitter visserligen lite väl högt men det underlättar egentligen bara handhavandet i denna citybil. 

 I baksätet får relativt långe undertecknade plats, tacka det kantiga formatet för det. Men också här är sittdynan i kortaste laget. Bagageutrymmet är inte stort, det är innerutrymmena som prioriterats i stället. Baksätet är del- och fällbart vilket gör att det ändå går att lasta något från IKEA-rundan.

Som vanligt då det är Daihatsu som står för tekniken så är motorn trecylindrig. En liters slagvolym ger 69 hästkrafter och ett orrigt, härligt ljud under acceleration. Viktigast är att motorn nöjer sig med 0,50 l/mil vid blandad körning, det betyder 118 g CO2 per kilometer och 10 000 kronor i statligt miljöbidrag. Även om fartresurserna inte imponerar – 13,9 sekunder till 100 km/h – så räcker det ändå till. Bottendraget är nämligen helt okej trots sina klena 94 Nm samtidigt som anrättningen väger in på 970 kilo. Därför upplevs Justy som riktigt pigg i sitt rätta element – stadstrafik. På motorväg väsnas det en del från både motor och vind.

Allvarligaste invändningarna mot Justy gäller tråkigt nog säkerheten, eller bristen på den samma. Fyra stjärnor enligt Euro NCAP och i den billigare E-versionen ingår endast fyra krockkuddar, det är snålt. S-versionen kostar 6 000 kronor mer, 125 900 kronor, och då ingår mer utrustning och ytterligare två airbags. 

 Allra värst är dock att antisladdsystem saknas och inte heller kan beställas. En kombination som inte borde få finnas till salu på nordligare breddgrader år 2007.

Subaru Justy 1,0S

Pris

125 900 kronor.

Motor

3-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 71,0/84,0, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 69 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 94 Nm vid 3 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, bak torsions-axel.

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 9,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram. Trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 5 tum, däck 175/65 R14.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 243, längd 361, bredd 167, höjd 155, spårvidd f/b 146/147. Tjänstevikt 970. maxlast 420. Släpvikt 750. Tank 40 liter.

Fartresurser*

Toppfart 160 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 13,9 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,61, landsväg 0,44, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 118 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!