Provkörning av Subaru Legacy 3,0 Spec. B

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Spännande uddabil med välbalanserade vägegenskaper och rivig motor men något stötig fjädring.

Basfakta

Teknik

Boxer 6-cyl 2999 cm3. 245 hk/6000 r/min, 297 Nm/4400 r/min. Fyrhjulsdrift, 6-växlad manuell. Skivor fram (ventilerade) och bak.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 464 , bredd 173, höjd 143 , spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt 1620. Maxlast 410. Släpvikt 2000. Tank 64 l.

Fartresurser*

Toppfart 237 km/h. Acc 0-100 km/h 6,9 s.

Förbrukning*

Bl. körn. 1,19 l/mil. *Enligt tillverkaren 

 

Udda namn - udda bil

Trots modellbeteckningen är det här ingen B-variant av Subaru Legacy.

Bland alla flashiga modellnamn på bilar känns det som något av en befrielse att träffa på en vagn som kallas Spec. B - det är väl nästan bara hos Subaru man kan få för sig något dylikt.

Det är Subaru Legacy med trelitersmotor som döpts på detta vis. Skillnaden mot den bil som hittills funnits till salu - och som torde ha varit Spec. A utan att någon funderat närmare över saken - är manuell sexväxlad låda, hårdare stötdämpare, fetare hjul och en annan grill.

Redan tidigare hade Legacy 3,0 en kraftfull sexcylindrig boxermotor på 245 hk, en maskin som hjälper till att skapa en snabb och behaglig långfärdsvagn.

För min del tycker jag att de sportiga tillbehören klär Legacy ganska bra eftersom de tillåter både motorn, chassit och kraftöverföringen (ständig fyrhjulsdrift) att komma till sin rätt. Komforten får visserligen stå tillbaka en del, vilket märks både på stötigare fjädring och ökat buller från däcken, men det finns värre exempel.

Med den här modellen siktar Su-baru särskilt på tjänstebilsåkarna, en grupp som man tidigare inte nått i önskad utsträckning. Bilhandelns så kallade gruppundantag har skapat möjligheter för uddamärkena att engagera flera stora återförsäljare vilket ger dem anledning att se ljust på framtiden. Priset är 374900 kr för sedanmodellen och ytterligare femton tusenlappar för kombin. Därmed konkurrerar toppversionen av Legacy med Volvo, BMW och Audi för att ta några ur högen av alla de bilmärken som kämpar om att sälja tjänstebilar.

Formgivningsmässigt har Legacy tagit några rejäla kliv framåt i och med den senaste generationen och för teknikfreaks är Subaru alltid ett hett märke med lösningar som kanske inte alltid är bättre men i alla fall udda. Och visst blir man lätt nyfiken på att prova en bil som heter Spec. B? 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!