Provkörning av Subaru Legacy Station 2,5i Lineartronic.

Provkörning av Subaru Legacy Station 2,5i Lineartronic

Femte generationens Subaru Legacy har mognat och blivit mer kultiverad samtidigt som den förlorat lite av sin robusta charm och personlighet.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Lågkonjunkturen har så här långt varit sällsynt snäll mot japanska Subaru, som tvärtom gått framåt på en vikande svensk bilmarknad. Och det utan att erbjuda något tillräckligt bra, intressant och nytt i det viktiga tjänstebilssegmentet.

Subaru, som alltid spelat på sin egna planhalva, vill inte längre skrämma bort kunderna med udda teknik, ålderdomlig design och ramlösa rutor.

Nya Legacy ska attrahera fler än bara landsbygdsbor och blir mer lik befintliga stora mellanklassbilar. 

 Boxermotorerna och den fyrhjulsdrivna symmetriska drivlinan är fortfarande signum, men nu betonar man också andra värden minst lika mycket – som utrymmen, flexibilitet och komfort.

 Snacket om sportbilsgener och rally­arv är definitivt nedtonat till fördel för design och flexibilitet. Tidigare drevs formen av ingenjörerna, men med den nya modellen har formgivarna fått ökat inflytande.

Om de har lyckats med sin uppgift är upp till var och en att bedöma, men speciellt utmanande är inte formerna, snarare återhållsamma. Förmodligen drog någon ingenjör åt bromsen efter att ha sett det vågade konceptet som visades i Detroit.

 Att Legacy har vuxit står klart vid första anblicken och när den nya bilen står parkerad bredvid den gamla blir det än tydligare. Den nya ser gigantisk ut i jämförelse.

Axelavståndet är 8 centimeter längre till totalt 275 cm, spårvidden har ökats med 5 och karossen är mellan 5 och 7 centimeter större på alla ledder.

 De större yttermåtten tillsammans med en smart förpackad kupé gör att innerutrymmena blivit i nivå med konkurrenterna, eller till och med bättre. Fem personer ryms nu utan problem.

Allra mest imponerar baksätet. Sidorutorna har fått ramar och dörrarna öppnar brett vilket gör det lätt att ta sig i och ur. Dynornas stoppning, framför allt ryggstödets dyna, formar sig efter kroppen likt en ergonomisk madrass.

Benutrymmet bak är snudd på lika ansenligt som i Skoda Superb, det vill säga ett av klassens mest generösa. Även fotutrymmet är bra, även om den breda kardantunneln stjäl en del av golvytan för mittpassageraren. Axelbredden är fullt tillräcklig för att tre vuxna karlar ska kunna åka bekvämt i baksätet. Man sitter behagligt med rätt benvinkel tack vare djup sittdyna.

 Ett trumfkort för sittkomforten är att vinkeln på baksätets ryggstöd kan justeras – och det rejält.

 Åkkomforten är mer svårbedömd då provbilarna har 18-tumsfälgar och styva Bilstein-stötdämpare. Det bullrar en hel del från däcken och bilen går hårt och okänsligt över ojämnheterna. Sportchassit är totalt obefogat på den här typen av bil.

Vindbruset är reducerat jämfört med föregångaren tack vare karmar runt sidorutorna, men så värst mycket tystare än sin föregångare är alltså inte bilen.

 Motliggande cylinderpar är receptet även i 2010 års Legacy. 

 Bensinmotorn på 2,5 liter har tappat sex hästkrafter till 167. Den säljs med den nyutvecklade steglöst automatiska växellådan Lineartronic.

Trots att man gått ner i effekt har Subaru inte lyckats bli bränsleeffektivare, 0,81 liter milen är i mesta laget om man nylanserar i miljöbilstider. Den mindre 2,0-litersmodellen på 150 hk är inte bättre, 0,86 l/mil med manuell växellåda ger ett koldioxidutsläpp på 199 g/km. Lineartronic finns också till 2,0-litersmotorn.

 Desto effektivare är boxerdieseln. Fullt realistiskt nåbara 0,61 l/mil och tillräckligt med kraft, 150 hästkrafter och 350 Nm, ger den klart bästa upplevelsen i Legacy.

 Lineartronic går man visserligen miste om, men under nästa modellår väntas automatlådan bli tillgänglig för dieseln.

Funktionsmässigt fungerar den nya växellådan bra, motorns kraft utnyttjas effektivt. Från det att man trampar på gasen finns det dock en tröghet som inte tilltalar den aktive föraren. Inte ens en kvicktänkt manuell växlingsfunktion i sex steg höjer körupplevelsen nämnvärt. Funktionen kommer dock väl till pass vid motorbromsning.

Enda nackdelen med dieseln är tomgångsoljudet. Annars är den dieseldrivna bilen mer harmonisk, rappare i motorn och styrningen svarar bättre. Annorlunda viktfördelning samt det faktum att drivningen har fördelningen 50/50 jämfört med 60/40 på bilar med Lineartronic, gör sitt för körglädjen.

 Med lägre utväxling på ettans växel är det lättare att komma iväg utan gubbstopp. 

 En annan nyhet är motorns infästningar som gjorts om och flyttats längre isär vilket ger mindre skakningar och lägre tyngdpunkt.

En högintressant nyhet lanseras i april då världens första gasdrivna boxermotor kommer i Legacy 2,5 CNG Lineartronic. Ett hett eftertraktat alternativ för de som söker en fyrhjulsdriven miljöbil.

 Strax därefter kommer också en prestandaversion i form av 2,5 GT som med turboladdning lämnar 265 hk och 350 Nm.

Invändigt är det räta vinklar som gäller, förutom den ”kulle” högst upp på instrumentbrädan som huserar displayen för färddatorn och 12-timmarsklockan (old school!). Många knappar känns igen, men överlag har plasten fått en elegantare prägel och förarmiljön känns lite prydligare. Startknappen sitter nu på höger sida och p-bromsen är elektrisk. Instrumenteringen är tydlig, undantaget den meningslösa mätaren för momentan bränsleförbrukning. Det är omöjligt att tyda hur mycket bilen drar och informationen finns ju dessutom redan i centerdisplayen.

Förarstolen är elektriskt justerbar i tio ledder och har pisksnärtskydd i nackstöden samt kraftabsorberande ryggstöd för att minska eventuella skador vid krock bakifrån. Frågan är vad skyddet är värt i verkligheten. Euro NCAP ger det 2,8 poäng av maximalt 4, vilket innebär knappt godkänt. Totalbetyget blir ändå femstjärnigt för nya Legacy.

Subaru som tidigare förknippats med hög aktiv säkerhet, mycket tack vare den permanenta fyrhjulsdriften, fick sig en törn i och med Teknikens Världs älgtest tidigare i år, där anti­sladdsystemets kalibrering ifrågasattes. När jag provocerar bilen på Roslagens vindlande vägar verkar systemet åtminstone gripa in i tid. Hur bra det är på att lotsa föraren rätt får vi undersöka vidare när det är dags för test. Under mer normal körning är uppträdandet moget, inte en gnutta spralligare än den förra modellen.

 Maxlasten har höjts till acceptabel nivå, 440 kilo för kombin med 2,5-litersmotorn.

Dragvikten är liksom tidigare bra, 1 470 kg och 1 800 kg med E-behörighet.

 Priserna börjar på 239 900 kronor för 2,0i som sedanversion med manuell sexväxlad låda. Priset för 2,5i med CVT-lådan ligger på 269 900 kronor och 2,0D med manuell låda kostar lika mycket. Kombitillägget är 12 000 kronor. Bilarna är rikligt standardutrustade från början.

 Subaru har ett grundmurat kvalitetsrykte och nöjda ägare, Sveriges nöjdaste till och med. 

 Ompositioneringen av Legacy är tydlig. Bilen har blivit mycket rymligare och mer barnfamiljsfunktionell, samtidigt som den breddat sig mot tjänstebilsmarknaden, vilket inte minst understryks av det kommande gasbilalternativet.

Liksom fallet med Saab är det dock med viss vemodighet jag ser Subaru trängas i mittfåran i stället för att gå mer sin egen väg. Men eftersom bilen presterar bra vore det ju förmätet att klaga.

Subaru Legacy Station 2,5i

Pris

281 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad boxermotor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 99,5/790, mm, cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 167 hk (127 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 229 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. Steglös kedjedriven CVT-låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 215/50 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 478, bredd 178, höjd 154, spårvidd f/b 153/153. Tjänstevikt 1 590, maxlast ca 440, max släpvikt 1 800 (BE), 1 470 (B). Tank 65 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,3 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,13, landsväg 0,64, blandad körning 0,81 l/mil. CO2 188 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!