Subaru Legacy/Outback

Provkörning av Subaru Legacy/Outback

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

2,0i (2,5i inom parentes): Längsmonterad 4-cyl boxer med en överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92/75 (99,5/79) mm, volym 1994 (2457) cm3. Max effekt 138 hk/101 kW (165 hk/121 kW) vid 5600 r/min. Max vridmoment 187 (226) Nm vid 4400 r/min.

3,0: Längsmonterad 6-cyl boxer med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,7. Borrning/slag 89,2/80 mm, volym 2999 cm3. Max effekt 245 hk/180 kW vid 6_600 r/min. Max vridmoment 297 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell växellåda alt 4-stegad automat (3,0 R 5-stegad automat).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med triangeltvärlänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 m.

Bromsar 

Skivor fram och trummor bak (skivor runt om). Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum. Däck 205/55 R16 (Outback fälg 7 tum, däck 215/45 ZR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 467 (kombi 472), bredd 173, höjd 143 (kombi 147), spårvidd fram/bak 150/149. Tjänstevikt ca 1 450. Tank 64 l.

Outback: Längd 473, bredd 177, höjd 155. Tjänstevikt ca 1600.

Fartresurser 

(fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h ca 10,5 (8,5) s. Toppfart 197 (237) km/h.

Bränsleförbrukning (fabriksuppgifter)

Blandad körning ca 0,87 (0,98) l/mil.

Försiktig förnyelse

För Subaru är fyrhjulsdriften och boxermotorn mer än bara teknik. 

Knappast något bilmärke driver en så försiktig förnyelsepolitik som Subaru. Modellerna bär samma namn i generation efter generation, ser snarlika ut och framför allt grundas de på samma tekniska grundidéer: boxermotorn och fyrhjulsdriften. 

Fördelen med att alla hjulen driver har med tiden noterats av många andra tillverkare. Boxermotor är det däremot bara ett annat märke som fortfarande har på programmet, nämligen Porsche.

Boxermotor och fyrhjulsdrivning matchar varandra bra på så sätt att man får en låg tyngdpunkt och det är värdefullt inte minst på modeller som för framkomlighetens skull måste ha rejäl frihöjd, till exempel en "crossover" som Subaru Legacy Outback.

Den nya Legacy-serien uppges vara till 80 procent omgjord och karosserna ser verkligen annorlunda ut. 

Några revolutioner är det inte fråga om, allt bygger på känd teknik. Men visst finns det ändringar även under plåten: drivlinan är sänkt, spårvidden har ökats och det har skett förstyvningar i både kaross och chassi. 

Inte minst har konstruktörerna använt sig av lättare material på åtskilliga ställen, inte för att sänka vikten men för att motarbeta vikthöjningar som nästan oundvikligen blir följden av ett modellbyte.

Nya Subaru Legacy kommer såväl som sedan som kombi. Dessutom finns Outback, som i princip är kombin med mera frigångshöjd (20 cm) och lite mer plast nedtill på karossen.

Grundmotorn är fyrcylindrig på 2,0 liter, men den svenske generalagenten tror sig kunna sälja mest av 2,5-litersversionen. Denna är på 165 hästkrafter och ger hyggliga fartresurser åt bilen. 

Växlingen sker endera manuellt eller med hjälp av en fyrstegad automatlåda. Fyrhjulsdrivningen är permanent, men medan de manuellt växlade modellerna fördelar kraften jämnt 50/50 mellan fram- och bakhjul driver de automatväxlade bilarna med 60 procent på framhjulen och 40 procent bak.

Trelitersmotorn är en mer påkostad konstruktion med dubbla överliggande kamaxlar och en femväxlad automatlåda som standard (manuell låda finns inte som alternativ). Effekten är inte mindre än 245 hästkrafter. Med den här motorn är Legacy, särskilt i Outback-version, en blixtrande snabb vagn och dessutom en duktig dragbil.

Formgivningen och detaljarbetet invändigt innebär ett fall framåt även om Legacy inte tillhör de elegantaste modellerna. Subaru vinnlägger sig snarare om en viss robust charm än om att ligga i framkant med dyrbara material och snitsig formgivning.

En Legacy 2,0i Sedan kostar 212900 vilket inte är blodigt om man ser till utrustningslistan: automatisk klimatanläggning, lättmetallhjul, fjärrstyrt centrallås, stereo med cd-spelare och sex högtalare. 

Säkerhetsutrustningen omfattar bland sidokrockkuddar fram, akustisk bältesvarnare och främre nackskydd med antipisksnärtfunktion. Att ratten bara är ställbar i höjdled, att antisladdkontroll inte är standard och att det saknas strålkastartorkare får man kanske ta för det priset. Den mest påkostade versionen, 3,0R Outback, kostar visserligen 379900 men är extra välutrustad med automatlåda, elsollucka, farthållare, elektriskt justerbara framstolar, sidokrockgardiner, läderklädsel, navigationssystem samt antisladd/antispinn.

Subaru lockar även med tre års garanti samt tolv års rostskyddsgaranti och fri service i 4500 mil alternativt tre år. Försäkringen hotar däremot att bli dyrbar eftersom det inte finns någon vagnskadegaranti. 

För den som i första hand är ute efter komfort och elegant design är väl Subaru Legacy inte det första valet. 

Men många uppskattar boxermotorernas speciella karaktär och tycker sig finna en lagom kompromiss mellan komfort och framkomlighet - utan att tvingas ta steget över till stadsjeeparnas glittriga värld.  

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!