Provkörning av Subaru Levorg 1,6 DIT

Namnet påminner mer om en rökig whisky än en japansk bilmodell. Första provsmakningen av nya Subaru Levorg sker på en cykelanläggning 12 mil söder om Tokyo och visst är den mogen för den europeiska marknaden.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Subaru presenterade sin sporttourer Levorg redan 2013 och från början var det inte meningen att modellen skulle landsättas även i Europa. Men ledningen tänkte om så till hösten kommer bilen till Sverige och tar då över Legacys plats i modellprogrammet.

Officiell europapremiär är förlagd till Genèvesalongen men vi får en försmak av nykomlingen på plats i Japan.

Två olika versioner finns till hands vid provkörningen – GT och GTS. De har samma nyutvecklade motor men skillnaden är att GTS har fått bättre bromsar och dämpare samt andra däck- och fälgdimensioner.

Slingan som erbjuds är en slags cykelbana på fem kilometer som bjuder på kurvor och krön som ska ge prov på Levorgens goda köregenskaper. Jag börjar med att köra GTS och varvar den med GT.

Den nya boxermotorn med turbo, 1,6 DIT, är den största nyheten med Levorg. Det är lite av ett första seriöst försök till downsizing för Subaru. Företaget har inte varit direkt etta på den pucken om jag uttrycker mig milt.

Ger full gas ned mot första högerböjen. En rappare acceleration har varit ett av utvecklingsmålen vilket ingenjörerna har lyckats med. För motorn är helt klart en pigg bekantskap.

FAKTA: 1,6 DIT

DIT står för Direct Injection Turbo och den är speciellt framtagen för Subaru Levorg. Den är en downsize av turbomotorn på två liter som sitter i Forester XT och har mer gemensamt med den än Imprezas 1,6-litersmotor.

Som namnet avslöjar har den turbo och direktinsprutning. Målet har varit att få fram en snål och pigg motor som ska främja snabba accelerationer och körglädje.Återstår att se om den hittar ned i någon annan modell.

Vridet kommer tidigt vilket är klart bättre än nya Legacys 2,5-litersmotor enligt informationsmaterialet som Subaru tillhandahåller. Redan vid 1800 r/min nås maxvridet på 250 Nm vilket kan jämföras med 235 Nm för 2,5-litersmotorn vid 4 100 r/min.

Bilarna vi kör är japanspecade vilket bland annat innebär steglös Lineartronic-låda. Just den i samspel med 1,6 DIT är inte ett lyckat hopkok. Motorn blir väldigt gapig vid gaspådrag men detta kommer vi att slippa i Sverige då det kommer en artificiellt stegad låda som även kommer att samspela bättre vid häftiga gaspådrag. Vid acceleration med över 30 procenta gaspåslag kommer lådan att ”simulera steg” för en mer naturlig växlingsupplevelse.

Teknikens Värld fick chansen att köra Subaru Levorg innan Europapremiären i Genève.

Motorn skriker men annars är körningen trivsam. Första varven blir av lugnare karaktär för att lära känna bilens egenskaper lite bättre. När det väl blir tal om något tuffare attacker så visar sig Subaru Levorg vara en riktigt rolig lekkamrat.

Det är inga bekymmer att hitta rätt spår i de tighta kurvorna och däckskriken känns mer som smink, för riktigt dramatiskt känns det aldrig.

Detta är ett gott betyg till en bil som både ska attrahera barnfamiljer och medelålders med utflugna barn som vill ha lite roligare köregenskaper.

Stort fokus har lagts på interiören för att den ska matcha Europas krav.

Interiören har fått ett ordentligt lyft för att passa den europeiska marknaden bättre. Den känns inte lika plastig som Subaru ofta får kritik för och infotainmentsystemet är uppdaterat. Det känns kort och gott som det var på tiden.

Dessutom lär det nya säkerhetssystemet – Eyesight – ta plats i de europeiska bilarna. Detta innebär bland annat autobroms med kollisionsvarning, körfältshjälpsystem, adaptiv farthållare och uppmärksamhetshjälp. Vilket innbär att när EyeSight upptäcker att du har ett hinder framför dig och du råkar köra framåt i stället för bakåt, varnas föraren med flera korta pip, en blinkande indikator tänds och gaspådraget stängs av för att undvika en kollision.

Hur Levorg kommer att vara utrustad i Europa är fortfarande höljt i dunkel. För all fakta utgår från de japanska specifikationerna. Fokus ligger på komfort, körglädje och praktikalitet vilket inte förändras i och med Europalanseringen.

Från sidan ser Levorg smäcker ut. Fronten är desto aggresivare.

Och till sist åter till det egendomliga namnet.

Subaru säger att det består av tre ord: Legacy, revolution och touring. Mixar man dessa så kan resultatet bli Levorg.

Tur då att själva bilen är mycket mer logisk än namnet. För med rätt pris och utrustning kan detta bli en giftig utmanare till den för svenskarna så populära Volvo V60.

3 frågor

Yasunori Kumagai

 – Project manager för Subaru Levorg.

Varför lanserar ni Levorg i Europa nu?

– Storleken är perfekt för den europeiska marknaden. Materialvalen i interiören är också mer av ett europeiskt snitt. Känner mig trygg i att Levorg kommer att sälja bra även utanför Japan.

Varför har ni tagit fram den här modellen?

– När vi frågade ägarna av femte generationen av Subaru Legacy, som jag också var med och utvecklade, så efterlyste de mer körglädje och därför utvecklade vi Levorg.

Kommer den nya 1,6-litersmotorn att hitta ned i några andra Subaru-modeller?

– Vi har inga planer på att placera motorn i några andra modeller just nu.

Subaru Levorg 1,6 DIT

Pris

Ej fastställt.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad boxermotor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 78,8/82,0 mm, cylindervolym 1 599 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 800 r/min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 800-4 800 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 215/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 469, bredd 178, höjd 149, spårvidd 153/154. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 550, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank 60 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 522 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h i.u, toppfart i.u.

 

Bränsleförbrukning

Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning i.u. CO2 i.u g/km.

 

Garantier

Nybil i.u, vagnskada i.u, rostskydd i.u, lack i.u.

 

Skatt

i.u.

Rivaler

Volvo V60 T4 AWD aut

Lastar mindre än Subaru Levorg och börjar kännas till åren kommen. VEA-motor finns i dagsläget inte i kombination med fyrhjulsdrift vilket är ett stort minus.

Pris: 291 900 kronor.

 

BMW 320i xDrive Touring

Stor portion körglädje tillsammans med marknadens bästa fyrhjulsdriftsystem är en svårslagen kombination. Men smakar det så kostar det…

Pris: 340 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr