Provkörning av Suzuki Grand Vitara

Provkörning av Suzuki Grand Vitara

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

Ej Bestämt.

 Motor

Längsmonterad 4-cyl rak, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Common rail direktinsprutning, turbo. Kompression 17,0. Borrning/slag 80/93 mm, volymk 1870 cm3. Max efekt 129 hk (95 kW) vid 3750 r/min. Max vridmoment 300 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring 

 Motorn fram, fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, spärrbar centraldifferential. 5-växlad manuell alt 4-växlad automat. 

Fjädring & hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multlänkaxel.

Styrning

 Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälgbredd ? tum, däck 225/65 R17.

 Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 264, längd 447, bredd 181, höjd 170, spårvidd fram/bak 154/157, markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1670, maxlast ca 400. Släpvagnsvikt C/E-kort 1430/1 850. Tank 66 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 170 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,26 s.

 Förbrukning*

 Stad 0,94, landsväg 0,67, blandad körning 0,77 l/mil (EU-norm).

* Enl tillverkaren

 

Ränderna går aldrig ur

När jag senast körde en Suzuki Grand Vitara var det en omodern bil med en ganska trevlig V6-motor. Nu är Grand Vitara en modern bil – med en ganska trist dieselmotor.

Nya Vitara är verkligen ny. Ut kör en gammal rambyggd och stelaxlad men terrängkompetent 80-talskonstruktion, in kör en ny självbärande konstruktion med individuell hjulupphängning både fram och bak – men terrängkompetensen tycks den nya modellen ha fått i arv från föregångaren.

 Om den nya modellen är bättre eller sämre än föregångaren kan jag inte avgöra efter en dags provkörning. Men efter att bland annat ha forcerat lös och drygt decimeterdjup sand, klättrat över branta sanddyner och vadat genom vattendrag med några decimeters djup och ganska lösaktig botten kan jag konstatera att nya Grand Vitara är bättre än de allra flesta så kallade stadsjeepar.

 Detta är ingen stadsjeep utan en riktig terrängbil, som inte bara driver på alla fyra hjulen utan också har lågväxel, spärrbar mellandifferential och korta överhäng både fram och bak. För att även den här nya modellen ska palla för riktigt hårda tag har Suzuki valt att förstärka den självbärande karossen med en integrerad hjälpram.

 Den gamla modellen var bakhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och saknade mellandifferential, vilket innebar att fyrhjulsdriften inte gärna utnyttjades vid vanlig körning på vanliga vägar. Nya Grand Vitara har kontinuerlig fyrhjulsdrift och därmed säkrare vägegenskaper, framför allt på halt underlag. Däremot finns ännu inte aktivt antisladdsystem, det dröjer ytterligare några månader. Hugade spekulanter bör alltså avvakta. ESP är bra på alla bilar men extra bra på fyrhjulsdrivna bilar – med sitt fina väggrepp lurar de lätt sin förare genom att ”maskera” halt väglag.

 Den fyrcylindriga turbodieseln (från Renault) är som antytts inte någon särskilt intagande bekantskap. Den knattrar och vibrerar en hel del på tomgång och morrar markant redan vid 3000 varv per minut, vilket på femman innebär svenskt motorvägstempo. Maxeffekten är 129 hk och ett maximalt vridmoment på 300 newtonmeter kombinerat med lågväxel ger förstås dragkraft som både räcker och blir över – när turbon fått upp varvet, vilket ibland tar ett lite för långt tag. Men motorn nöjer sig med 0,77 l/mil (blandad körning), vilket kanske i viss mån kan kompensera brister i dess sociala kompetens.

 Om inte finns andra motoralternativ i form av bensindrivna raka fyror på 1,6 och två liter. Den mindre motorn finns dock bara i den kortare (47 cm) tredörrarsmodellen. Tvålitersmotorn på 140 hk lär vara en trevligare bekantskap, om än inte dugligare drivkälla än dieseln – bensinmotorns maxmoment på 183 Nm kan i sammanhanget måhända upplevas som lite klent.

 Motorerna har dock inget jättelass att släpa på. Sitt grandiosa namn till trots är Grand Vitara ingen jätteklump till bil. 4,5 meter lång och 1,6 ton tung är ungefär som de flesta konkurrenterna i det undre stadsjeepskiktet – men flera av dem erbjuder starkare motorer, några av dem V6:or.

 En sådan finns även i nya Grand Vitara. Denna 2,8-liters motor kommer (sannolikt) till Sverige under nästa år och är  säkert värd att vänta på – för den som har råd.

 Bakom ratten är nya Vitara en till övervägande delen positiv erfarenhet, bortsett från en detalj som gäller just ratten. Den är endast ställbar i höjdled, det är svagt i en helt ny bil.

 Annars är styrningen snabb och tämligen exakt, och bilen reagerar rappt på förarens kommandon. Den har tämligen säkra vägegenskaper och klarar ett väjningsprov utan anmärkning. Detta stadiga beteende har i viss mån uppnåtts på bekostnad av fjädringskomforten, Grand Vitara är inte obekvämt stötig, men fjädringen är påfallande stram och alla ojämnheter noteras nogsamt.

 Då är sittkomforten bättre. Förarstolen är bra, ställbar i höjdled och har rejäl skjutmån. Förarmiljön är både funktionell och estetiskt tilltalande. Baksätet är ganska platt men ger ändå hygglig komfort, och gott om plats är det för både huvud och ben.

 Mindre gott om plats är det för last, trots att reservhjulet hänger utanför bilen. När baksätet fälls fram tar det stor plats, lastutrymmet är bara 122 centimeter långt och det är ovanligt dåligt. Det går att fälla enbart det 60/40-delade ryggstödet och få ett 1,6 meter långt utrymme men då är höjden bara 65 centimeter.

 Utrustningslistan är däremot lång och i det Comfort-utförande som blir volymmodellen saknas knappast något när det gäller just komfort. Säkerheten är också ganska väl tillgodosedd (bortsett från ESP) med bland annat front- och sidokuddar fram och gardiner för både fram- och baksäte. De bakre nackskydden är bra, men de främre saknar whiplashskydd – och så är bältespåminnaren av den enerverande och obegåvade modell som skränar även när bilen står still och föraren har klivit ur.

 För den korta versionen börjar prislistan på 169 900 kronor och för den långa på 209 900, men så tillkommer ytterligare ”en tia” för den färdigutrustade modellen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr