Provkörning av Suzuki Grand Vitara 2,0 Komfort

Provkörning av Suzuki Grand Vitara 2,0 Komfort

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Längsmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 84/90 mm, volym 1 995 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 183 Nm vid 4 100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel, spärrbar centraldifferential. 5-växlad manuell alt 4-växlad automat.

Fjädring & hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre triangellänkar, bak multlänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv, vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 16 tum, däck 225/65 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 447, bredd 181, höjd 170, spårvidd fram/bak 154/157, markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1 580-1 595 beroende på utrustning, maxlast ca 400. Släpvagnsvikt B/E-kort 1430/1 850. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,5 s.

Förbrukning*

Stad 11,6, landsväg 0,76 blandad körning 0,91 l/mil (EU-norm).

* Enl tillverkaren

 

Varför heter den Grand?

Nya Suzuki Grand Vitara är en kraftig förbättring mot tidigare modell. Men den är fortfarande inte särskilt Grand, och det saknas en växel i bensindrivna 2,0:an.

Efterföljaren till förra Grand Vitara provkördes i TV 21/05 av min gode kollega och kamrat Björn Sundfeldt. Han konstaterade då att bilen bjuder på duktiga terrängegenskaper både i sand och små vattendrag. Det är något jag tackar för då Sverige råkar vara tämligen stelfruset och täckt av det här vita som överraskar Stockholmsregionen varje höst när det är dags för mig att provköra den större av de två bensindrivna alternativen, Grand Vitara med tvålitersmotor på 140 hästkrafter. Då jag är ensam i bilen större delen av provkörningen känner jag inte för att köra fast på ett mittsvenskt fält i tio minusgrader, så jag beger mig norrut för att hitta kamrater och prova landsvägsegenskaperna. På väg ut ur Stockholm beter sig bilen bra, i stadstrafik fungerar den fint och som i de allra flesta stadsjeepar/terrängbilar har man hygglig uppsikt över omgivningen från den lätt upphöjda förarplatsen. Men Grand Vitaran är trots namnet ingen stor bil, man sitter bra fram, baksätet är lite hårt och platt men passagerarna får plats med huvudet tack vare en upphöjning i innertaket. Bagageutrymmet bjuder tyvärr inget under av plats trots att extrahjulet sitter utanpå bakluckan. Interiört har bilen fått en rejäl uppryckning, och även om det känns lite plastigt så ser det nästan lite exklusivt ut med den stilrena designen. Dimljusknappen sitter något skymd nere till vänster om ratten, det visade en polis för mig till den ringa kostnaden av 400 riksdaler… På det hela taget känns Grand Vitaran som en helt okej bil i prisklassen.

Ända tills man ska färdas på motorväg. 2,0:an saknar inte motor, de 140 hästkrafterna och vridet på 183 Newtonmeter räcker inte till någon sportig körning men gott och väl till för att förflytta dig från A till B. Men bilen saknar en växel. Vid lite drygt 130 kilometer i timmen är motorvarvet redan höga 4 000. Motsvarande bilar är bättre utväxlade och ligger kring 3 000 varv i minuten i samma hastighet. Det blir väldigt störande i längden att lyssna till den tjutande motorn, och jag tycker att det borde ha varit enkelt att åtgärda. Visst behöver bilen kraft på låga varv för att vara bra i terräng och när de ska dra tunga lass, men de Grand Vitaror som verkligen kommer att köras i den gröna terränglådan kan räknas på ena handens fingrar. Lite mer prio på landsväg hade varit välkommet.

2,0:an drar 0,91 liter/mil enligt tillverkaren och den siffran stämmer hyfsat överens med vår mätning som visade 0,93.

Grand Vitara lider lite i ingångsskedet av försäljningen av att de första bilarna som anlände till Sverige inte hade ESP. Köp inte en sådan, ESP är en billig livförsäkring när det krånglar till sig på riktigt i trafiken. Vänta i stället på ESP och köp även till automatlåda för att slippa det höga varvtalet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!