Suzuki Grand Vitara XL-7

Provkörning av Suzuki Grand Vitara XL-7

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar/cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 88/75 mm, 2 736 cm3. Max effekt 173 hk (127 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 231 Nm vid 3 300 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift, inkopplingsbar drivning på framhjulen, lågväxel. 5-växlad manuell alt. 4-stegs automat med sportläge. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 36,6 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Separat ram. Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre tvärlänkar, bak stel axel, längslänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter, 3,0 rattvarv.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade), trummor bak. 

Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 7 tum, däck 235/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 470, bredd 178, höjd 174, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1 735, maxlast 525, max släpvikt 1 850 (1 240 med B-körkort). Tank 66 liter.

Fartresurser

Toppfart 170 km/h. 

Acceleration 0?100 km/h ca 10,5 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,2 l/mil.

Längdverkan

Bättre åkkomfort, mer utrymme och hyfsat pris i lyckad utveckling av en gammal bekant

Tänk vad lite knådning och en brödkavel kan göra. Suzuki Grand Vitara XL-7 Limited Edition är det flotta namnet på en duktigt förlängd och förfinad variant av den bekanta terränggående modellen.

I mars börjar XL-7 levereras i Sverige i fem- eller sjusitsigt utförande. Förutom möjligheten att alltså färdas många i bilen kommer den också att utmana med ett tilltalande pris: 209 900 kronor för den femsitsiga grundmodellen och ytterligare 10 000 kronor för den sjusitsiga. XL-7 kan sedan utrustas med diverse paket, automatlåda och annat. För en sjusitsare med V6 och komfortpaket (luftkonditionering, eluppvärmda speglar samt fjärrstyrt lås) får man lägga 225 900 krono - det är ganska konkurrenskraftigt.

Du kanske inte trodde det men Suzuki Vitara är en riktigt vanlig bil. Ja, inte i Sverige där det såldes ca 270 exemplar under 2001, men i USA säljs 100 000 stycken per år när man räknar in tvillingmodellen Chevrolet Tracker som är samma bil med annan front. Under det nya året hoppas Suzuki Autoimport att sälja omkring 800 Grand Vitara i Sverige, XL-7 inräknad.

Modellnamnet Vitara dök upp 1988 på en fyrkantigt käck men lite burkig modell som en vidareutveckling av den helt primitiva Suzuki Samuraj.

Grand Vitara kom hösten 1997 och har gjort sig känd för att vara en flärdfri, tålig brukskärra snarare än en lyx-SUV. Hittills har det funnits tre karosstyper: en vanlig femdörrars, en kortare med tre dörrar (har aldrig sålts i Sverige), samt en udda cabrioletmodell med liten sufflett över baksätet (ett fåtal i Sverige).

Alla Grand Vitaramodeller är i grunden bakhjulsdrivna med inkopplingsbar fyrhjulsdrift av enklaste slag med hjälp av en ganska svårarbetad spak bredvid växelspaken. Någon mellandifferential finns inte, bilen "knyter"sig alltså när man försöker vända den eller köra i en snäv sväng med inkopplad fyrhjulsdrift. Dessutom - och det är Vitara en av få i klassen som kan skryta med - finns en riktig lågväxel som ytterligare understryker bilens karaktär av arbetshäst i civiliserad kostym.

Allt detta finns också i XL-7 men sedan upphör de flesta likheterna. Den med en halv meter förlängda nykomlingen ger en helt annan körupplevelse. Tack vare ett axelavstånd som är 32 cm större (jämfört med femdörrarsversionen, 60 cm jämfört med kort-Vitara) är åkkomforten alldeles utmärkt i XL-7. Kursstabiliteten är påtagligt mycket bättre och bilen bekoms nästan inte alls av gupp eller "dyningar" i vägbanan.

Totalt sett är formatet fortfarande ganska kompakt, XL-7 är 470 cm lång och känns smidig att hantera. Den är högre än vanliga personbilar men inte anmärkningsvärt mycket.

Provbilen är den allra lyxigaste, XL-7 Limited Edition, och kostar 261 900 kronor inklusive fyrstegs automatlåda med inkopplingsbart sportläge. Taklucka i glas, farthållare, läderratt och en spoiler över bakrutan hör också till. Under motorhuven finns en 2,7-liters V6 på 173 hk, en borrad version av den 2,5-litersmotor som redan erbjuds till den ordinarie Grand Vitara.

Inredningen är ganska plastig och enkelt utförd i det mesta, riktigt modern känns den inte. Läderklädseln i provbilen ger inte intryck av att vara superbearbetad och det broderade ornamentet "Suzuki" i ryggstöden är allt lite over the top. Framstolarna har armstöd som ökar komforten och det ordinarie, delade baksätet kan skjutas i längsled separat. Något trepunktsbälte på mittplatsen finns emellertid inte. Tillträdet till de två sittplatserna längst bak är bökigt för vuxna men för barn en barnlek. Till de bakre sätesraderna finns en separat fläkt- och värmeanläggning, en utmärkt finess. Reglagen sitter i taket ovanför det ordinarie baksätet.

Oftast fäller man nog undan sittplatserna längst bak, annars blir bagageutrymmet av verklig dokumentportföljsformat. Det går också att fälla ryggstöden i mittraden och få ett hyfsat plant utrymme ovanpå alla ryggstödens baksidor. Vid behov kan man också åka fem i bilen och ändå få med sig rejält långa föremål. Dessutom finns ett prylfack under bagagerumsgolvet längst bak.

Lösningarna är trots allt en kompromiss mellan maximal flexibilitet och last- och personutrymmen, en balansgång som hade lyckats bättre om stolarna gått att lyfta ur eller sänka ned i golvet. Opel Zafira klarar just det här konststycket mycket bättre - men Zafira går å andra sidan inte att köra på dåliga vägar och i oländig terräng på samma sätt.

Där visar Grand Vitara XL-7 verkligen framfötterna, redan med den ordinarie fyrhjulsdriften tar sig bilen över och genom det mesta. Fyrhjulsdriften kan kopplas i eller ur upp till 100 km/h. Med lågväxeln aktiverad dristar man sig till utmaningar som gränsar till det dumma, men bilen protesterar inte utan karvar obekymrat vidare. XL-7 får dra 1 850 kg och är en utmärkt båt- eller hästsläpdragare vid knöliga omständigheter.

Alla Grand Vitara är rambyggda, vilket förstärker intrycket av seriositet samt medverkar till att isoleringen från vägljud är riktigt bra. Vid kallstart flåsar V6-motorn i XL-7 svårt, ett höfläktljud ungefär som i gamla Volvo 245. Annars arbetar motorn mycket smidigt och starkt. Tyvärr är den törstig, vi klarade oss inte under 1,25 liter milen i blandad körning under provperioden. Växellådan sköter sitt jobb utmärkt, bilen är pigg och mycket responsiv, riktigt kul att köra.

Den här Vitaragenerationen känns varken toppmodern i stilen eller särskilt påkostad i finishen men utan tvekan är kombinationen i XL-7 med bra utrymmen, rejäl motor och oöm framtoning tidlöst intressant.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr