Suzuki Grand Vitara XL7

Provkörning av Suzuki Grand Vitara XL7

Basfakta

Motor 

6-cyl längsmonterad V, 2 överliggande kamaxlar/cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 88/75 mm, volym 2736 cm3. Max effekt 184 hk (135 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 3300 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift och lågväxel. 5-växlad manuell alt. 5-stegs automat. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 36,6 km/h (manuell). 

Fjädring/hjulställ

Separat ram. Skruvfjädring. Fram fjäderben, undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak stel axel, dubbla längslänkar och Panhardstag.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,0 rattvarv, vändcirkel 11,8 meter. 

Bromsar 

ventileradse skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 7 tum, däck 235/60 HR 16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 476, bredd 178, höjd 174, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1750 - 1810, maxlast 500 - 550, max släpvikt 1 850 (B-körkort 1200). Tank 66 liter.

Fartresurser

Toppfart 179 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 10 sekunder.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 1,18 l/mil.

Fasadrenoveringen

Ny front, ny interiör, ny låda, men Suzuki XL7 är ändå samma skönt kluvna kombination av veteran och brukskärra.

Ingen fasadrenovering utan nya paneler, därför har både in- och utsidan fått lite nytt stuk på den i grunden duktigt bedagade Suzuki XL7, den långa versionen av en av de mest robusta bilarna på marknaden för närvarande.

Det är inte så många som har enklast tänkbara fyrhjulsdrift (utan mellandiff), hög- och lågväxel och stabil rambyggnation numera, men Suzuki tuffar oförtrutet på. Receptet är inte oävet, för många är detta antagligen en idealisk modell; oöm, rymlig, ostoppbar i snö och slask, välutrustad (fast inte på säkerhetsgrejer, även om det tillkommit ett trepunktsbälte på mittplatsen bak) och med ett mycket tilltalande pris.

Det går att köpa en XL7 med V6, fem sittplatser och jättestort bagageutrymme för 219900 kronor. Det är billigare än konkurrenterna. Sedan finns en rad utrustningsalternativ, dieselmotor på 109 hk, manuell eller automatlåda (ej diesel) och det finns en version med två extra, uppfällbara stolar längst bak.

Provbilen är rena gräddtårtan, försedd med ny ("från Lexus") femstegs automatlåda och V6-maskin som fått ytterligare effekt (från 173 hk till 184), samt läderklädsel, träpaneler, automatisk klimatanläggning, taklucka, separat värmefläkt bak, stereo med cd-spelare och en massa annat. Priset är 281900 kronor, fortfarande attraktivt.

Åkkomforten och utrymmena är bra saker med XL7. Det långa axelavståndet gör bilen stabil, man susar fram mjukt och värdigt som i en jänkare. Den nya lådan har ett "sportläge" som knappast märks, skiftena sker bolstermjukt i alla situationer. Ett brusljud från bakhjulen är den enda skönhetsfläcken i komfortintrycket. V6:an är hyfsat vridstark men har otidsenligt hög törst, bortåt 1,5 liter milen är lätt att halka upp till. Tre års vagnskadegaranti mildrar i alla fall driftskostnaderna en smula.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!