Provkörning av Suzuki Ignis 1,2 High Executive Allgrip 4WD

Helt nya Suzuki Ignis lockar med komfort, utrymme och säkerhetsfinesser. Men basversionen saknar autobroms.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nej, modellnamnet Ignis ska inte associeras med begravningsbyrån med samma namn. Det handlar i stället om en ordlek som bottnar i engelska ordet för tändning, ”ignition”. Och en nytändning är det. Förra generationen Ignis, senast såld i Sverige som årsmodell 2008, var en ganska karaktärslös småbil som aldrig fick riktigt fäste på marknaden.

Nya Ignis har en helt ny design, och ser ut som den miniatyr-suv den är. Kort, bara 3,7 meter lång, och 1,6 meter hög och med en rejäl markfrigång. Basversionen för 137 900 kronor är framhjulsdriven men många kommer säkert att välja den fyrhjulsdrivna versionen för 149 900 kronor. 

Ignis (inte MIcke) har attityd i designen, från alla håll och kanter. Snygga takrails.

Trots de minimala yttermåtten är den relativt rymlig. Utomlands säljs den i en femsitsig version, men de bilar som generalagenten tar till Sverige är fyrsitsiga. Orsaken är att man har prioriterat en hög utrustningsnivå, vilket bland annat innebär skjutbart baksäte med ryggstöd som är fällbart och delat på mitten. Och då blir det bara plats för två personer där bak. 

Men man sitter i gengäld väldigt bra. Skjuter jag sätet 16 centimeter bakåt är det gott om plats för benen. Den höga profilen ger fin huvudhöjd. Lastutrymmet på 260 liter får sägas vara normalt för bilstorleken. 

Motorn, en 1,2-liters fyra som ger 90 hästkrafter, går både tyst och snålt, 0,5 liter per mil med fyrhjulsdrift och 0,46 för den framhjulsdrivna. Fabrikssiffrorna brukar vara en lek på papperet, men under provturen på en högst verklig landsväg i Italien kör jag på 0,36 liter per mil enligt färddatorn. Då kör jag förstås den snåla hybridversionen. Den har ett litet batteri som lagrar energi från inbromsningar och låter den integrerade startmotor-generatorn hjälpa till vid starterna. På papperet sparar man tre centiliter per mil. Efter 10 000 mil har man kört in merpriset på 5 000 kronor.

På vägen är Ignis en smula skumpig, precis som man kan förvänta sig av en bil med en hjulbas på 2,43 meter. Men med tyst motor och sköna stolar måste jag ändå tillstå att den håller bra småbilskomfort. Framför allt är den fantastiskt lätthanterad, vändcirkeln är bara 9,4 meter. Bakåtsikten är begränsad på grund av de breda takstolparna, men med så små dimensioner har bakåtsikten uppenbarligen inte varit så prioriterad.

Markfrigången är 18 centimeter vilket betyder att den nosar riktiga suv-modeller i hasorna. Det räcker förmodligen för många av köparna. Men det som får Ignis att sticka ut i A-segmentet är fyrhjulsdriften. Suzuki Ignis 4x4 har en viskokoppling som driver bakaxeln när framhjulen tappar greppet. Lösningen räcker förmodligen bra för alla som behöver lite extra framkomlighet. 

Interiören är modern och relagen sitter bra till. Bildskärmen påminner lite om Mercedes design.

Suzuki verkar ha ansträngt sig avseende säkerheten, men har inte nått ända fram. På den positiva sidan kan vi notera att Ignis fick fem stjärnor av Euro NCAP. Men bara i versionen med autobroms. Det systemet sitter i den högre utrustningsversionen Ignis High Executive. Utan säkerhetspoängen som Euro NCAP ger för förarstödsystem blev det bara tre stjärnor för grundmodellen Ignis Exclusive. Det är inte med beröm godkänt. Å andra sidan måste man komma ihåg att kraven har skärpts för varje år. Det går inte att jämföra ett gammalt krockbetyg med ett från 2016. Med full säkerhetsutrustning blir priset ganska högt. Ignis High Executive kostar 166 900 kronor men då ingår autobroms, backkamera och navigation. 

Av midjelinjen och bakre takstolpens bredd förstår du att bakåtsikten är något begränsad.

Minibil-segmentet är lite av ett nischsegment i Sverige, och andelen som behöver en fyrhjulsdriven modell i den storleksklassen är förmodligen försvinnande få. Men å andra sidan är konkurrensen nästan obefintlig.

Den tar faktiskt stopp så snart vi har stavat till Fiat Panda 4x4. Med bara två som slåss om kakan lär båda få en bit som mättar.

Suzuki Ignis 1,2 High Executive Allgrip 4WD

Pris

166 900 kronor, säljs nu, första kundleverans januari 2017.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 73,0/74,2 mm, cylindervolym 1 242 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 120 Nm vid 4 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Stel bakaxel med 3 länkarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade), trummor bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,0 tum, däck 175/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 370, bredd 166, höjd 160, spårvidd f/b 146/146. Markfrigång 18. Tjänstevikt 975, maxlast 355, max släpvagnsvikt 1 000. Tank 32 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260-1 086 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,9 s, toppfart 165 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,59 l/mil, landsväg 0,45 l/mil, blandad körning 0,5 l/mil. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, 10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

422 kronor per år.

Rivaler

Fiat Panda 0.9 85 hk 4x4

Fiat Panda 4x4 är lika liten som Suzuki Ignis, 3,7 meter, men har fem sittplatser. Den tvåcylindriga motorn låter sportigt men kräver växlingsdisciplin för att inte bli törstig.

Pris: 144 900 kronor.

Dacia Duster 1.5 dCi Lauréate

Duster tillhör storleksmässigt en annan klass, men går vi på pris så konkurrerar den i sin lyxigaste version direkt mot Suziki Ignis 4x4. Går ej att få med autobroms.

Pris: 154 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!