Är störst bäst?

Provkörning av Suzuki Ignis SUV 4WD och Range Rover Vogue V8

Suzuki

Kort men rymlig, fyrhjulsdrift

Bullrig på landsväg, baksäteskomfort

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 9,5. Borrning/slag 78/78 mm, volym 1490 cm3. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 133 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift med automatiskt inkoppling av 4-hjulsdrift via viskokoppling. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben, undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak stel axel i längslänkar och ett tvärstag.

Styrning 

Kuggstång, elservo. 3,25 rattvarv, vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd fram 5 tum, däck 185/60 HR 15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 377, bredd 163, höjd 161. Spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 1085, maxlast 390, taklast 35. Bränsletank 41 l.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h ca 11,0 s, toppfart 165 km/h.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,72 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Range Rover

Komfort

Törstig, klumpig

Basfakta

Motor 

8-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 92/82,7 mm, volym 4398 cm3. Max effekt 282 hk (210 kW) vid 

5400 r/min. Max vridmoment 440 Nm vid 3600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Ständig fyrhjulsdrift via torsendifferential. 5-stegs automatlåda. Hög- och lågväxel. 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och dubbla tvärlänkar, bak dubbla triangellänkar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 12,6 meter.

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck 

Fälgbredd fram 7,5 tum, däck 255/55 VR 19.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 288, längd 495, bredd 196, höjd 186. Spårvidd fram/bak 163/163. Tjänstevikt 2570, maxlast 480. Bränsletank 100 l.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 9,2 s, toppfart 208 km/h.

Bränsleförbrukning*

EU-norm bl körning 1,62 l/mil. 

*Enligt tillverkare

 

Herrskap och tjänstefolk

Är Suzuki Ignis en SUV på riktigt? Vi mäter mot den mot nestorn; Range Rover.

Hur liten kan en stadsjeep bli? 

Det är den första fråga man ställer sig inför åsynen av Suzuki Ignis.

Blott 3,77 meter lång och 1,63 meter bred liknar den mest av allt en Polo- och Fiesta-utmanare.

Men att den lirar i SUV-klassen är ställt utom allt tvivel. Enligt tillverkaren alltså. Markfrigången är 17 centimeter och "konstant fyrhjulsdrift" placerar den bland de tuffa grabbarna. Skulle någon tveka erbjuder bilen en självdiagnos på bakluckan; "IGNIS SUV" lyder kromemblemet. 

Frågan är förstås hur långt det bär. Känns en småbil för 153900 kronor verkligen som en SUV? 

Faktum är att Suzuki i vintras gjorde ett försök att varumärkesskydda namnet "SUV" hos Patent- och registreringsverket. Verket gjorde tummen ned, men emblemet på luckan får sitta kvar. 

När nu juristerna på PRV har sagt sitt är det vår tur att göra en bedömning. För att känna på klassgränserna ordentligt beslutade vi oss för att ställa Ignis i skuggan av en av marknadens mest ursprungliga SUV-modeller; engelska Range Rover. Modellen är förmodligen den som gjorde allra mest för att popularisera SUV-konceptet i Europa. 1970 var det en jungfrulig gärning att kombinera lyx med hög markfrigång och fyrhjulsdrift. Range Rover lyckades över förväntan och brittisk lantadelstil blev - kanske för första gången i historien - chict. Sedan dess har Range Rover fått ett helt koppel efterföljare.

Resan gick på snöiga landsvägar till Åre. Ett hemtamt uppdrag för en SUV. S i SUV betyder nämligen inte att bilen är sportig utan att föraren ägnar sig åt sportiga saker. 

Men Suzuki Ignis kompakta mått sätter vissa naturliga gränser för idrottandet. Några skidor går inte in i bilen, inte ens med baksätet fällt. Fotograf Schederins snowboard är allt vi får in. Fullt godkänt för en bil som inte ens är fyra meter lång, men är det SUV-aktigt? 

Alltnog: Den skidåkande delen av resenärerna lade skidorna i Range Rover som mäter 4,95 meter, hela 1,22 meter längre än Ignis. Lastförmågan är betydligt större och medger att förare och passagerare kan ägna sig åt allehanda sporter; rävjakt, lerduveskytte, kricket m.m. En sann, brittisk SUV. 

Men akta dig för släp. Tjänstevikten är mastiga 2570 kg, vilket för med sig nackdelen att max släpvikt med B-körkort begränsas till 750 kg. Det räcker till att sätta en styrpulpetare i femmetersklassen på trailern, inte mer. Noteras kan att Suzuki får dra max 800 kg oavsett B- eller E-behörighet på "lappen".

Till Åre tar vi oss dock utan släp. Det går lika fort i Range Rover och Suzuki Ignis, men i fråga om reskomfort kan man tala om skilda världar. 

Ignis har ganska små framstolar som är fast stoppade. Dugliga även för längre resor, synd bara att baksätet inte är lika skönt. Både stoppning och benutrymme bak är i ekonomibilklass, dessutom är bilen för smal för att tre ska sitta bra i bredd. 

Värme och ventilation? Nja, fram håller klimatet måttet, men bakre sidorutorna förblir nedisade när yttertemperaturen är 25 minusgrader. Den värsta komfortbristen är dock bullret. I 100 km/h på femman varvar motorn drygt 

3000 r/min. Motorljudet är påtagligt i kupén och alla i testlaget som kör bilen på motorvägen letar spontant, men förgäves, efter nästa växel. Lite lustigt är det onekligen att Suzuki i pressreleasen till och med skryter om all ljudisolering: "Suzuki har lagt ned ett omfattande arbete för att göra kupén så tyst som möjlig." Har man inte lyckats bättre är det bättre att tiga om ansträngningen.

Mot denna kritik kan man invända att småbilar inte brukar erbjuda landsvägskomfort. Sant, men när priset landar på 153 900 kronor jämför man gärna med modeller i lilla mellanklassen. Och en Peugeot 307 eller Ford Focus är tystare - mycket tystare.

Men nu handlar det inte om lilla mellanklassen. Ignis SUV är ju en SUV, eller hur? Och hur är det då med känslan bakom ratten? Till skillnad från stora SUV:ar är Ignis ingen bil man kliver upp i. Småbilskänslan sitter kvar under körning. Styrningen är ganska direkt, fjädringen en aning skuttig. Det blir lätt så när hjulbasen är snäva 236 centimeter. Man kan leva med det, U står trots allt för Utility, "Nytta. 

Men utsikten, utsikten över vägen och omgivande trafik? Trots att Ignis erbjuder 17 centimeters markfrigång, fyra-fem centimeter mer än en vanlig bil, infinner sig inte känslan av att se ut över omgivningen. 

Därvid är skillnad monumental jämfört med överhuset i Range Rover. Kolossen är 23 centimeter högre än Ignis, vilket ger föraren det som engelsmännen kallar "command position"; befälhavarutsikt kan vi väl kalla det. 

Komforten i en bil som kostar 887900 kronor är självklart av en helt annan klass än i en bil som kostar en sjättedel. Skinnstolarna är gigantiska och manövreras elektriskt till önskad position. Temperaturen kan ställas in efter behag i fyra zoner, baksätespassagerarna har egna fläkt- och temperaturreglage att fingra på. Men eftersom det saknas värmeutblås i mittstolparna har även Range Rover svårt att hålla bakre sidorutorna isfria. 

Finesserna är många, det handlar om hela menyn. Eluppvärmd ratt, parkeringshjälp, bi-xenonljus, tv med mera. Det finns 89 säkringar i en låda i bagageutrymmet...

Range Rover-motorn är BMW:s stora V8 på 4,4 liter. Men hör och häpna: Ganska ljudlig! 

Inte bara vid gaspådrag, utan också vid jämn fart mullrar maskinen dovt. Range Rover har självklart automatlåda, femväxlad förstås. 

Besättningen i Range Rover konstaterar att det är lätt att känna ett visst välbefinnande ombord. Miljön är inbjudande, med betoning på skinn och träpaneler. Instrumenteringen är omfattande, för att inte säga en smula gyttrig. Kanske mer lyx- än SUV-betonad. Bilstorleken ger yppiga mått i kupén, även om packningsgraden och därmed utrymmet kunde ha varit bättre.

Den folkliga miljön i Ignis domineras av svart plast. Billigt, men bra för killar på sportferie. Att besudla mattorna i Range Rover med snöiga pjäxor känns ärevördigt, Ignis är mer på "fritidsnivå". 

När vi lastar bilarna med diverse sportutrustning känns ingen av dem som den perfekta fritidsbilen. Skidorna går in i Ignis bara om vi tar dem mellan framsätena. Den tudelade bakluckan på Range Rover är förmodligen bättre än en hel lucka i jättestorlek, men smidigt är det inte. Framför allt är insynsskyddet sällsynt klumpigt konstruerat, en hård skiva som med visst våld kan vikas.

Inte bara skidbackarna är branta i Åre, även vägarna kan luta rejält. Men framkomligheten bjuder inga problem för provbilarna.

Rover tar hjälp av den senaste tekniken för att prestera den säkraste, mest komfortabla färden. I reklamen skryter man över ETC, EBD, EBA, CBC, HDC, DSC samt en luftfjädring som av någon outgrundlig orsak ännu inte har begåvats med någon förkortning. 

De många förkortningarna innebär att lyxbilen kan hålla sig kvar på vägen och även köras vid sidan av. ETC betyder antispinnsystem, DSC är antisladdsystem, HDC uttyds Hill Descent Control, en automatisk fartbegränsare som i branta nedförsbackar ser till att hålla bilen under 7 km/h. Det går också bra att ta sig upp för backarna. Range Rover har normalt lika mycket kraft på fram- och bakaxel, men en torsendifferential kan fördela all kraft till en axel. Antispinnsystem bromsar spinnande hjul. Kort sagt; man tar sig fram. I svår terräng lägger man i lågväxel.

Luftfjädringen är på gott och ont. I lägre farter är den behagligt komfortabel, och sväljer stötar och smågupp mycket effektivt. Över 110 km/h sänks karossen automatiskt och återgår sedan till normalläge när farten sjunker under 70 km/h. Landsvägsläget känns ganska hårt, framför allt på skorpiga vintervägar. 

I högläge är markfrihöjden imponerande 28 centimeter jämfört med till exempel 18 centimeter för BMW X5.

Största nackdelen är möjligen driftekonomin. Range Rovers luftfjädring är en ökänd riskfaktor. Reparationer är legio på några år gamla bilar och verkstadsräkningarna kan gå på många tusentals kronor. 

Suzuki Ignis saknar lågväxel och är egentligen framhjulsdriven. Om framhjulen börjar spinna förmedlar en enkel viskokoppling kraft till bakhjulen. 

Systemet kändes väldigt tryggt och drog duktigt även uppför hala backar. Även tidigare provkörningar av bilen har visat att viskokopplingen får med sig bakhjulen relativt snabbt. 

Från offroadsynpunkt framstår lilla Suzuki trots allt som en halvmesyr jämfört med Range Rover, men i praktiken avgörs inte striden med avancerad kraftöverföring. Storleken har betydelse och i terräng är det ingen fördel att sitta i en mastodont.

Få SUV-förare kör dock offroad med sina bilar; varken Suzuki Ignis SUV eller Range Rover är bilar vi möter i skogen särskilt ofta. 

Men ägarna lär uppskatta konceptet när vägarna är isiga eller kantade av snövallar. I Åre kändes både Suzukis enkla viskodrivna fyrhjulsdrift och Range Rovers avancerade allhjulsdrivning vardagligt vintersäkra. 

Är det tillräckligt för att betrakta båda bilarna som SUV:ar?

I grund och botten - ja. De gemensamma nämnarna är hög kaross, fyrhjulsdrift samt, paradoxalt nog, avsaknaden av terrängkörningslämplighet. För en SUV är inte alltid en terrängbil.

Därför saknar Suzuki Ignis lågväxel och nöjer sig med den ibland långsamma viskokopplingen. 

Därför är Range Rover så lyxig att bara en fullblodstok skulle ta ut den på en skogsstig.

Storleken är förvisso mer imponerande på en Range Rover, men likväl ser vi Ignis som ett utskott på samma SUV-träd som Range Rover härstammar från. Ett sunt nytillskott, en mikro-SUV. 

Som PRV skriver i sitt svar till Suzuki: 

"Beteckningen saknar särskiljningsförmåga och bör omfattas av ett visst frihållningsbehov."

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!