Suzuki Ignis SUV 4x4 Komfort

Provkörning av Suzuki Ignis SUV 4x4 Komfort

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 9,5. Borrning/slag 78/78 mm, volym 1490 cm3. Max effekt 99 hk (73 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 133 Nm vid 4100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift, 5-växlad låda. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring med fjäderben (McPherson) fram. Bak stel axel med tre länkarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vänddiameter 10 m.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 5 tum, däck 185/60 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 236, längd 377, bredd 163, höjd 161 (inkl.rails), spårvidd fram/bak 142/141. Tjänstevikt 1085 (1050 2WD), maxlast ca 395, släpvagnsvikt 800. 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11 s, toppfart 165 km/h. 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,72 liter/mil.

Förminskningsapparaten

Vad ska en stadsjeep från Suzuki vara om inte minimal?

Man tager en liten kombi, parar den med en lika liten fyrhjulsdriven terrängbil och vips har man en liten "crossover": Suzuki Ignis SUV. 

Bilen ser tuff ut och påstås vara ensam i sitt slag. Småfamiljer, ungdomar eller de som behöver en snitsig andrabil hör till målgruppen. Nykomlingen finns med och utan fyrhjulsdrift och med två motoralternativ. Lilla maskinen är på 1,3 liter (93 hk) och driver fram medan den obetydligt större på 1,5 liter (99 hk) finns med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriften kopplas in automatiskt via en viskokoppling. Om framhjulen snurrar fortare än bakhjulen uppstår hastighetsskillnad mellan ingående och utgående axel. Då stelnar silikonoljan i lamellpaketet i "viskoburken" och tvingar utgående axel (den bakre) att snurra lika fort. Systemet överges av allt fler tillverkare till förmån för Haldex-systemet som är snabbare i ingreppet.

Jag körde på olika krävande underlag och tyckte nog att viskokopplingen ändå jobbade tillräckligt snabbt. Detta är inte en terrängbil som syskonen Jimny och Vitara, där man kopplar in fyrhjulsdrift och lågväxel med spakar. Ignis SUV är landsvägsanpassad men har bra framkomlighet och kapacitet att ta sig fram där en tvåhjulsdriven bil inte orkar.

I alptrakterna på den franska sidan Genève-sjön får 1,5-motorn jobba hårt men ljudisoleringen är okej både från motor och däck. Motorn med variabla öppningstider för ventilerna ger hygglig styrka både på låg- och högvarv.

De krokiga vägarna är inget problem, styrningen ger bra vägkänsla och bilen är smidig i hårnålarna. Kör jag våldsamt understyr bilen men tappar inte bakvagnen ens när jag tvärt släpper gaspedalen i kurvan. Fast om vägbanan är gropig vill den stela bakaxeln utåt i kurvorna. Fjädringen är ganska hård och det korta axelavståndet gör att bilen "skuttar" över ojämnheter.

Karossen är bara 377 centimeter lång (13 kortare än VW Polo), men hög. Inuti är takhöjden bra och man sitter utrymmeseffektivt upprätt.

Inredningen är snygg men knappast påkostad, bilen känns lite tunn och det skräller när jag stänger dörrarna. 

Stolarna är också hårda, annars sitter jag bra. Skjutmånen är lite klen då jag med mina 179 centimeter måste ha stolen längst bak. Men en långskånkad tvåmeterskollega tyckte också att han satt helt okej. Baksätet är lika hårt men har bra takhöjd och acceptabelt benutrymme. För första gången har Suzuki kostat på trepunktsbälte och nackskydd på alla tre platser bak. I framstolarnas nackskydd finns whiplashskydd. Dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar är också standard. Passagerarkudden kan kopplas ur på verkstad.

En miss i en rykande färsk bil är att aktivt antisladdsystem inte går att få, inte heller strålkastarrengörare. 

Garantierna är bra: tre års vagnskada, tre år eller 10000 mil nybilsgaranti, lika mycket non-stop-garanti samt tolv års rostskyddsgaranti.

För 153900 kronor står Ignis på 15-tums alufälgar och har luftkonditionering, cd-radio, centrallås, infodisplay med klocka, yttertemp och bränsleförbrukning, läder på växelknoppen och rails på taket. För 3000 till får man dimljus, takspoiler med bromsljus, förvaringslåda under passagerarstolen, tändare/askkopp och glasögonhållare. Metalliclack kostar ytterligare 3000.

På det hela taget en sympatisk bil. En snikversion, kort och gott kallad "Bas", med 1,3-motor, plåtfälgar och "utan utrustning" ska säljas för 126900 kronor, men 1,5-litersversionen med fyrhjulsdrift och priset 153900 lär sälja bäst

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!