Foto: Mikael Stjerna

Provkörning av Suzuki Jimny 1,5 4x4

Efter att under 20 år sett likadan ut tittar Suzuki i historieboken och klär om Jimny i en 1980-talskostym.

Med tanke på att Suzuki-ingenjörerna har haft 20 år på sig att fila på efterträdaren känns nya Jimny påtagligt o-ny. Borta är de mjuka hörnen som sågs i förra Jimny. Nu är det skokartongsidealet från 1981 års Jimny som gäller. Själv tycker jag den känns helrätt. Det är så här Jimny ska vara – världens minsta terrängbil, chosefri och kemiskt trendbefriad. En bil för dig som aldrig förstod varför dropplisterna försvann.

Två kabinväskor sitter som skräddarsydda bakom de ställbara ryggstöden. Foto: Mikael Stjerna

Trots tillbakablicken är allt nytt. Jimny har fått en ny 1,5 liters fyra på 102 häst­krafter. 130 newtonmeter står det i faktabladet. Det låter lika beskedligt som en kvävd nysning men med lågväxel räcker vridmomentet till.

Jag provkör Jimny på en offroadbana utanför Amsterdam. Den är av en helt annan kaliber än de terrängslingor som biltillverkare brukar bjuda in till. Ofta räcker det med att det är en grusväg på området för att tillverkaren glatt ska utropa att ”nu ska vi känna på terrängkompetensen”. Men det här är andra puckar.

Ett hjul i varje hörn ger skarpa frigångsvinklar och möjlighet att klara branta hinder. Foto: Mikael Stjerna

Banan används bland annat av olika team som tränar för Paris-Dakar rallyt, och utmaningarna är i den klassen. Lilla Jimny är uppenbarligen av rätt Dakar-virke. Jag testar den först uppför en mycket brant träkonstruktion men ger aningen för lite gas och får nästan motorstopp. Jag får slira lite på kopplingen för att klara mig upp till ­krönet och får bannor av instruktören Etienne Richter, en gammal Paris-Dakar-veteran.

I jämförelse med vanliga personbilar framstår Jimny som en udda gök. Den är rambyggd precis som en lastbil, och har stela axlar bak och fram. Dimensionerna gör den ensam i klassen. 3,64 meter lång, 1,64 meter bred, 1,72 meter hög. Måtten i kombination med en markfrigången på 21 centimeter gör den riktigt terrängduglig. Jag kan köra mellan trädstammar där en Jeep Wrangler hade fastnat, och vänder runt på en skogsstig.

I Inclusivepaketet ingår 7-tums pekskärm och navigation samt en plastig bismak. Foto: Mikael Stjerna

Som standard finns det start i backe-assistans samt även assistans för nedförsbacken, så kallad ”Hill Descent Control”. Sistnämnda gör nytta i långa utförsbackar eftersom det aktive­rar antisladdsystemet. Bromsar man med vanliga färdbromsen ökar risken för sladd. Men i vissa stup är det bara full fart utför som gäller. Jag testar en backe som i princip ser ut som fritt fall, och då gäller det att inte bromsa alls.

– Bromsar du i en sådant här stup kan du få sladd och riskera att volta med bilen. Full fart, rakt ner utan broms är säkrast, förklarar Etienne Richter. Det suger till ordentligt i magen innan Jimny planar ut. En frigångsvinkel på generösa 37 grader hjälper till i landningen.

Jimny tar sig fram bra tack vare lågväxel och sin storlek. Foto: Mikael Stjerna

Även om importören framhåller att Jimny i huvudsak är framtagen som ett arbetsfordon är det förstås på asfalt den kommer att köras mest. Den klarar det också, dock inte lika lättvindigt. När jag kör ut på motorvägen märks att 1,5 liters-motorn får jobba. I 110 km/h famlar jag efter nästa högre växel. Förgäves, jag kör redan på 5:an och med 3 400 odämpade motorvarv i 110 km/h känns det som om jag kör en Suzuki Jimny från 1981.

Med asfalt under hjulen lägger jag spaken i läget ”2WD” vilket borde minska förbrukningen något. Men förbrukningen blir aldrig låg. Med manuell växellåda drar den 0,79 liter per mil i WLTP-körcykeln, och det är också där jag landar under landsvägskörningen. Skokartongdesign kostar på och malus-skatten landar på 5 548 kronor under tre år.

Förbrukningen blir aldrig låg. Med manuell växellåda drar Jimny 0,79 liter per mil i WLTP-körcykeln. Foto: Mikael Stjerna

I stadstrafik känns hjulbasen på 2,25 meter, Jimny är knickig nästan som en Smart ForTwo. Är man positivt lagd kan man konstatera att styrningen är nyssäker, mittläget är synnerligen diffust. Lika mycket ”old school” är instrumenteringen och de svarta plast­panelerna. I pressmaterialet läser jag att ytan är ”skrap- och stänktålig”, vilket antyder graden av exklusivitet.

I priset för basmodellen, 189 900 kronor, är utrustningen ganska mager. Stålfälgar och manuell luftkonditionering. Troligtvis kryssar flertalet kunder för ”inclusivepaketet” för 15 000 kronor. Då får man 7-tums bildskärm med Apple Carplay och andra smartphone-uppkopplingar, navigation, klimatanläggning, läderratt, LED-strålkastare och lättmetallfälgar.

Tupplurskompetent. ­Passagerarstolens ryggstöd fällt helt plant bakåt. Foto: Mikael Stjerna

Tråkigt nog finns inget extra säkerhetspaket att beställa till. Det hade behövts. Det blev tre stjärnor i Euro NCAP, bland annat på grund av svagt förarskydd. Det ska nämnas att den trots allt har autobroms och filassistans.

Jimnys tillkortakommanden hindrar inte att den har sina trogna fans. Bilen är i ­princip slutsåld hela 2019. Beställer du en bil i dag ska du inte räkna med att få en leverans innan årsskiftet. Själv kan jag inte låta bli att gilla den rättframma, nyttoorienterade stilen. Krockskyddet är ett minus i kalkylen, men risken för att somna bakom ratten är å andra sidan minimal.

Tre frågor

Foto: Mikael Stjerna

Nicholas Parts – General manager, Suzuki Sverige.

Hur ska du i säkerhetsmedvetna Sverige kunna sälja en bil med tre stjärnor i Euro NCAP?

– Bra fråga! Målgruppen är i första hand professionella användare, som skogsbolag, byggbolag och viltvårdare. Bilarna kommer i första hand att användas på små vägar, ibland inga vägar alls. Kanske har inte säkerheten den allra högsta prioriteten. Jämför man säkerheten med en några år gammal bil är säkerheten på en hög nivå.

Vilket besked har du till alla köpsugna Jimny-entusiaster? Hur länge ska de vänta på leverans?

– Min rekommendation är att bestämma sig så fort som möjligt. Det är lite av huggsexa om bilarna, alla marknader vill ha fler bilar. Men vi har en löpande tilldelning,

Modellen som såldes under 80-talet fanns i en populär öppen version. Kommer den tillbaka?

– Det är inget som Suzuki har sagt något om. Förra generationen levde i 20 år, och mycket kan hända under en lång livscykel.

Suzuki Jimny 1,5

Pris

189 900 kronor, säljs nu, leverans i sommar. Automat +15 000 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,0/85,0 mm, cylindervolym 1 462 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 130 Nm vid 4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad låda eller 4-stegad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring och stel axel. Krängningshämmare fram. Bak stel axel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 9,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram, trummor bak.

 

Hjul

Stålfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck fram 195/80 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 225, längd 364, bredd 164, höjd 172, spårvidd f/b 139/140. Markfrigång 22. Tjänstevikt 1 170, maxlast 265, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 85-377 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 14,1 s, toppfart 145 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,79 l/mil (WLTP). CO2 154 g/km (NEDC korr).

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

5 548 kronor per år de tre första åren, därefter 1 306 kronor per år.

Rivaler

Är det åtta ribbor i grillen? Nej du, svär inte i kyrkan. Jeeps klassiska grill har sju ribbor. Sju. Foto: Linus Pröjtz

Jeep Renegade 

1,3 GSE 180 hk 4WD aut Det närmast Jimny vi kan hitta bland etablerade bilmärken är terrängkompetenta Jeep Renegade, 4,25 meter lång. Men med fyrhjulsdrift blir den dyr.

Pris: 300 000 kronor.

Lada Niva 2121 4x4

Det går fortfarande att få tag på klassikern från Ryssland, nu med 1,7 liters motor på 83 hästkrafter. 3,74 meter lång, och i dag totalt daterad tekniskt och säkerhetsmässigt.

Pris: 142 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!