Uppkäftig och rapp.

Provkörning av Suzuki Swift 1,5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

 4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 9,5:1. Borrning/slag 78/78 mm, volym 1490. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5900 r/min. Max vridmoment 133 Nm vid 4100 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad låda. 

 Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben av McPherson-typ , undre L-formad länk samt krängningshämmare . Bak torsionsaxel.

 Styrning 

 Kuggstång, servo. 2,4 rattvarv. Vändcirkel 9,4 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälgbredd 6 tum, däck 185/60 R15.

 Mått/vikt (cm/kg)  Axelavstånd 239, längd 370, bredd 169, höjd 150, spårvidd fram/bak 147/148. Tjänstevikt 1040, maxlast 445, släpvagnsvikt ej uppgift. Tankrymd 45 liter.

 Prestanda

 Acceleration 0-100km/h 10 s, toppfart 185 km/h. 

 Bränsleförbrukning

 blandad körning 0,65 liter/mil enligt EU-norm.

 

Busfrö på (s)vift

Swift gör snart comeback på svenska vägar. Glöm den gamla tråkiga föregångaren. Goda köregenskaper och pigg motor gör nya modellen riktigt intressant.

Föregångaren, gamla Swift, slutade säljas 2001 i Sverige. En ganska burkig bil, lite pappig och med skral krocksäkerhet. Nej, den såg faktiskt inte mycket ut för världen heller. Men det gör den nya. Suzuki har börjat ta ut svängarna och banne mig att de nu äntligen börjar komma på banan. Nya Swift är uppkäftig, no doubt about it. Här finns drag av både Mini och Renault Clio. Swift är lite truligt busig med höga karossidor och rak taklinje och är helt klart ett stort designmässigt steg framåt för Suzuki. Välj mellan tre- eller fem dörrar.

 Trots sin relativa litenhet är Swift riktigt rymlig. Betydligt längre och mer omfångsrika personer än jag får ledigt plats både fram och bak. Bra takhöjd över allt och förarstolens skjutmån är riktigt bra, något som inte är brukligt i små japanska bilar. 

 Stolarna är också förvånande rejäla med bra längd i sittdynan. Dessutom med höjdreglering. Vad man kan önska är att ratten också vore inställbar i längd och inte bara i höjd. Bagageutrymmet är av naturliga skäl litet men ryggstöden kan fällas 60/40. Instrumenteringen är tydlig och ger ett sportigt intryck, och även om panelerna är gjorda i hård plast så känns det betydligt mycket mer gediget än i äldre små-suzukis. Knappar och reglage finns där man förväntar sig och den integrerade cd-stereon är både lättskött och snygg. Rätt bra ljud också. Färddatorn är dock ett skämt. Den visar bara den aktuella förbrukningen, inget annat. Är det någon som blir förvånad att den visar mer när man trycker ner gaspedalen och mindre när man släpper? Fullständigt värdelös information.

 Swift finns med tre motoralternativ där en matas med diesel. Knappast troligt att den tas hit. De andra två är fyrcylindriga bensinare på 1,3 (94 hk) respektive 1,5 liter, men under provkörningen stod bara "stora" motorn till buds. En ganska rapp apparat på 102 hästkrafter. Vi åkte tre stadiga svenskar med en sammanlagd bruttovikt på uppemot 300 kilo inkluderat kameror och väskor, men bilen pinnade på riktigt bra. Och med roliga och trevliga köregenskaper. Snabb styrning med bra känsla, kanske något hård i fjädringen, men skoj - definitivt. Det absolut mest förvånande ändå var att Swift går riktigt tyst. Fransk asfalt är visserligen mer finkornig än vår grovmalda och att tvärsäkert uttala sig om bilars buller ska man avhålla sig ifrån tills bilen når svensk mark. Men det verkar lovande för Swift. Motorvarvtalet ligger på 3000 r/min i 110 km/h vilket är ganska lågt och ljudet är då inte alls störande.

 Den manuella 5-växlade lådan är mycket lättväxlad och har exakta lägen. Tillval är 4-stegad automat eller femväxlad, robotiserad växellåda utan kopplingspedal. Swift fick fyra stjärnor i Euro NCAP vilket är ett bra resultat. Hade Suzuki ansträngt sig och monterat aktiv bältesvarnare och aktivt whiplashskydd så hade bilen möjligen fått fem stjärnor. 

 Swift har bland annat dubbla krockkuddar fram, sidokrockkuddar och sidokrockgardiner. Den allvarligaste anmärkningen dock är att den inte finns med aktivt antisladdsystem. En anordning som efterfrågas alltmer även på småbilar. Prissättningen är inte riktigt klar men den billigaste tredörrars-swiften med 1,3-motor ska konkurrera med Citroën C2 och bilar i den klassen. I Tyskland ska Swift 1,3 3d kosta 10990 euro. Översatt till oss, med svensk moms, cirka 107000 kronor. För 1,5-liters får man lägga till cirka "en tia".

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr