Auris Touring Sports är en tuff konkurrent i golfkombi-klassen. Bagageutrymmet sänker betyget. Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Toyota Auris Touring Sports 1,2T

Konkurrensen i golfklassen är stenhård. Golf är i topp men Toyota vill inte vara sämre och kontrade med en hybridversion av Auris för några år sedan. Senaste ordet i debatten är en liten bensinmotor, och Toyota tror på succé. Vi tog en sväng i kombin för bedömning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det första riktiga konsumentalternativet för den miljömedvetne bilisten var små dieselmotorer. Efter det kom hybriderna med kombinerade el- och förbränningsmotorer. Nu verkar det vara små, välpaketerade bensinmotorer som gäller.

Precis som alla andra hänger Toyota på trenden och senaste kortet i leken är en fyrcylindrig 1,2-liters turboladdad bensinmotor på 116 hästar, som ersätter den gamla på 1,6 liter.

1,2T gör 0-100 på 10,8 sekunder och toppar 195 km/h. Foto: Patrik Lindgren

Toyota räknar fortfarande med att hybridversionen är den som kommer stå för störst del av försäljningen, cirka 60 procent. Men de tror ändå att den lilla bensinaren kommer bli en succé. Ja, varför inte. Den är både tyst och relativt snål, och med den steglösa automatlådan sker accelerationer mjukt och bekvämt. Automatlådan är förvisso lite svår att vänja sig vid. Den steglösa uppbyggnaden gör att det känns som om växellådan slirar på kopplingen vid gaspådrag. Men vid mjukare körning är den som sagt riktigt fin och mjuk. I högre hastighet blir den dock rätt bullrig, men då pratar vi dryg motorvägsfart.

För att få fart på den lilla kombin krävs det att motorn varvas ganska hårt, vilket gör att bilen vid dessa tillfällen inte är speciellt tyst längre.

I stora kombitetstet fick Auris sämst betyg vad gäller bagage. Ej plant lastgolv vid fällning. Foto: Patrik Lindgren

Det är i samband med facelift som Auris får de nya motorerna (en ny 1,6-liters diesel från BMW kommer också). På utsidan noterar vi något ommöblerade främre och bakre stötfångare samt LED-strålkastare. På insidan återfinns en ny 4,2-tums pekskärm och färre knappar. Säkerhetssystemet Toyota Saftety Sense är standard och innehåller bland annat autobroms.

Faceliftade Auris med 1,2T-motorn finns i butik nu och priset med manuell låda startar på 191 900 kronor. Touring Sports, det vill säga kombi, kostar 9 000 till och vill du ha automat så är det ytterligare 15 000.

Interiörmässigt har det inte hänt så mycket. Skärmen är ny och backkamera är standard. Meningslösa växlingspaddlar. Foto: Patrik Lindgren

Toyota Auris Touring Sports 1,2t Multidrive-S

Pris

214 900 kr.

 

Motor

Drivmedel: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. ­Kompression 10:1. Borrning/slag 71,5/74,5 mm. Cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5 200 r/­min. Max vridmoment 185 Nm mellan 1 500-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 längsgående länkarmar.

 

Styrning

Elmotordriven servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260. Längd 459. Bredd 176. Höjd 148. Spårvidd fram/bak 151/150. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 495. Maxlast 380. Taklast 75. Tank 50 liter. Bagageutrymmme (VDA-liter) 530-1 658.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 198 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,61, landsväg 0,48, blandad körning 0,53. CO2 122 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

602 kronor per år.

Rivaler

Ford Focus 1,0T Kombi

Lågt pris, goda utrymmen och smidig drivlina gör Focus Kombi till en bra familjebil. Vill du ha automatlåda är det diesel som gäller.

Pris: Från 170 400 kronor.

 

Volkswagen Golf 1,2 TSI Sportscombi

Golf som kombi är en favorit här på redaktionen. Bra styrning och fin chassisättning. Hög kvalitetskänsla. Bagagerum nästan lika stort som i storebror Passat.

Pris: Från 181 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!