Det första riktiga konsumentalternativet för den miljömedvetne bilisten var små dieselmotorer. Efter det kom hybriderna med kombinerade el- och förbränningsmotorer. Nu verkar det vara små, välpaketerade bensinmotorer som gäller.
Precis som alla andra hänger Toyota på trenden och senaste kortet i leken är en fyrcylindrig 1,2-liters turboladdad bensinmotor på 116 hästar, som ersätter den gamla på 1,6 liter.
Toyota räknar fortfarande med att hybridversionen är den som kommer stå för störst del av försäljningen, cirka 60 procent. Men de tror ändå att den lilla bensinaren kommer bli en succé. Ja, varför inte. Den är både tyst och relativt snål, och med den steglösa automatlådan sker accelerationer mjukt och bekvämt. Automatlådan är förvisso lite svår att vänja sig vid. Den steglösa uppbyggnaden gör att det känns som om växellådan slirar på kopplingen vid gaspådrag. Men vid mjukare körning är den som sagt riktigt fin och mjuk. I högre hastighet blir den dock rätt bullrig, men då pratar vi dryg motorvägsfart.
För att få fart på den lilla kombin krävs det att motorn varvas ganska hårt, vilket gör att bilen vid dessa tillfällen inte är speciellt tyst längre.
Det är i samband med facelift som Auris får de nya motorerna (en ny 1,6-liters diesel från BMW kommer också). På utsidan noterar vi något ommöblerade främre och bakre stötfångare samt LED-strålkastare. På insidan återfinns en ny 4,2-tums pekskärm och färre knappar. Säkerhetssystemet Toyota Saftety Sense är standard och innehåller bland annat autobroms.
Faceliftade Auris med 1,2T-motorn finns i butik nu och priset med manuell låda startar på 191 900 kronor. Touring Sports, det vill säga kombi, kostar 9 000 till och vill du ha automat så är det ytterligare 15 000.
Toyota Auris Touring Sports 1,2t Multidrive-S
Pris
214 900 kr.
Motor
Drivmedel: Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10:1. Borrning/slag 71,5/74,5 mm. Cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5 200 r/min. Max vridmoment 185 Nm mellan 1 500-4 000 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 längsgående länkarmar.
Styrning
Elmotordriven servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260. Längd 459. Bredd 176. Höjd 148. Spårvidd fram/bak 151/150. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 495. Maxlast 380. Taklast 75. Tank 50 liter. Bagageutrymmme (VDA-liter) 530-1 658.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 10,8 s, toppfart 198 km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,61, landsväg 0,48, blandad körning 0,53. CO2 122 g/km.
Garantier
Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt
602 kronor per år.
Rivaler
Ford Focus 1,0T Kombi
Lågt pris, goda utrymmen och smidig drivlina gör Focus Kombi till en bra familjebil. Vill du ha automatlåda är det diesel som gäller.
Pris: Från 170 400 kronor.
Volkswagen Golf 1,2 TSI Sportscombi
Golf som kombi är en favorit här på redaktionen. Bra styrning och fin chassisättning. Hög kvalitetskänsla. Bagagerum nästan lika stort som i storebror Passat.
Pris: Från 181 900 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.