Provkörning av Toyota Avensis 2,0 D-4D 125

Provkörning av Toyota Avensis 2,0 D-4D 125

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En utmärkt familjetransporterare som nu fått en rimligt dyr motor som går att köra hyfsat snålt. Bra utrymmen, förbättrad komfort men vi saknar bättre stolar och möjligheten till automatlåda.

Basfakta

Pris 

232 700 kronor.  

Motor 

Tvärställd 4-cyl. radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Komp. 16.8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 126 hk (93 kW) vid 3 600 r/min. Max vrid­moment 300 Nm vid 2 000–2 800 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram. 6-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjärdrar och krängningshämmare runt om. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel.  

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 15,6 meter. 

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.  

Hjul 

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55-16. 

Mått/vikt(cm/kg) 

Axelavstånd 270, längd 470, bredd 176, höjd 153. Spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt 1 610 kg, maxlast 400 kg. Bränsletank 60 liter. 

Fartresurser* 

Acceleration 0–100km/h ca 10,6 s, toppfart 200 km/h.  

Förbrukning* 

Blandad körning 0,62 liter/mil.  

*Enligt tillverkaren

 

En rimlig Toyotadiesel

På ytan är förändringarna knappt synliga men i motorrummet märks en snål nyhet – en vettig diesel som inte kostar skjortan.

Endast Avensiskännare (om det finns sådana) lär notera den diskreta ansiktslyftningen. Rökfärgat stråkastarglas och blinkers även i sidospeglarna på Mercedesmanér tillhör förändringarna, liksom lätt omdesignad grill och frontspoiler.

Intressantast är nya tvåliters dieselmotorn som ersätter den lika stora föregångaren. Med ett grundpris på 232 700 för sedan och ytterligare 5 000 för kombi hamnar bilen mitt i tjänstemannaland. Motorblocket i aluminium kommer från den 177 hk starka 2,2 litersdieseln som anlände förra året, 126 hästkrafter plockas ut vid 3 600 r/min. Vridmomentet på 300 Nm är tillgängligt mellan 2 000 och 2 800 r/min, ett snålt spann som ställer krav på växellådan. Och den sexväxlade manuella levererar. Lådan passar mycket bra för den relativt svaga motorn. Samspelet gör att bilen fungerar bra för transport av familj både kort och långt. Men låt inte varvtalet sjunka för lågt, turbon börjar inte arbeta på allvar förrän vid 1 800 r/min, därunder är motorn riktigt svag – ingen dragbil alltså. Det fina samspelet motor-växellåda gäller endast den manuella, någon automatvariant finns inte till dieselmotorerna, dåligt Toyota. 

Förbrukningen ska enligt EU-norm ligga på 0,58 liter/mil. Vid snäll normal körning hamnade våra siffror på 0,65 liter per mil, vid hårdare motorvägskörning mellan 120 och 150 km/h visade färddatorn på strax över 0,7 liter per mil.  Till skillnad från den större 2,2-litersmotorn används inte den intressanta D-Cat-tekniken i nya motorn.  Istället är det en traditionell common rail-insprutning som gör jobbet och ett självrenande partikelfilter tar hand om de farliga restpartiklarna. Miljömässigt är det ett steg tillbaka, D-Cat-tekniken i den större motorn ger bland annat lägre utsläpp av kväveoxider. Toyota redovisar 0,19 g/km för mindre motorn jämfört med 0,11 för storebror.

 tester av Avensis är det fin komfort vi saknat. Det har varit för hög ljudnivå i kupén, mindre bekväma stolar som dessutom sitter för högt.

Vi kan konstatera att du som förare fortfarande sitter alltför högt. Om du är längre än 185 cm får du solskydd och del av innertaket i synfältet vilket betyder att du måste böja dig framåt och titta för att få koll på rödljusen. Stolen är fortfarande för ”tunn”, har för dåligt sido- samt lårstöd då sittdynan är för kort. 

Bättre isolerad vindruta, bättre isolering från motor och växellåda gör att det surrar mindre. Vindbrus har aldrig varit något större prob-lem och nu återstår egentligen bara däckljud på sämre väg, men även det ligger på en godkänd nivå.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!