Provkörning av Toyota Avensis 2,0 D4

Basfakta

MOTOR

Rak 4-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, 1 998 cm3. 150 hk (110 kW) vid 

6 000 r/min, 170 Nm vid 4 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift.

5-växlad manuell. (Automat 11 000 kr).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring med 

fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

STYRNING 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 m, 3,0 rattvarv.

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälgar 6,0 tum, däck 195/60 HR 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 452, bredd 171, höjd 143, spårvidd fram/bak 148/145. Tjänstevikt

ca 1 315 kg.

PRESTANDA 

(fabriksuppgift)

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 210 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,77 l/mil (EU).

5 000 kr. Diesel: ej fastställt pris.

Klassens tysta ljus

En gammal japansk tanke är att allt som är bra går att göra bättre.

Toyota Avensis är en populär bil bland de som redan köpt en. Tyst, smidig, lättkörd och underhållsfri. Ord man ofta för höra från Avensisägarna. Så varför ändra på ett vinnande koncept?

"Nya" Avensis är minimalt förändrad utvändigt. Tittar du noga märker du att nospartiet är lätt omgjort med ny grill och ny stötfångare inklusive spoiler. Instrumentpanelen är även den milt modifierad, till det bättre måste man säga. Inte lika plastigt som förr, men fortfarande inte speciellt kul. Fast bra.

Men annars har det mesta hänt under den nu tre år gamla karossen. Allt enligt den japanska tesen "Kaizen" som innebär en kontinuerlig utveckling. Vad som är bra kan alltid bli bättre.

Nya Avensis känns ännu lite tystare, ännu lite smidigare och är ännu lite mer lättkörd. En bil som kör sig själv från A till B utan att du behöver fundera så mycket. Och ännu mindre kommer ihåg vad det var du nyss körde. Den som söker körglädje i ordets rätta bemärkelse och uppskattande (avundsjuka) blickar från grannen får titta hos en annan bilhandlare. För här handlar det om komfortabel transport, rätt och slätt. En av Toyotas målsättningar med Avensis är att vara tystast i klassen och det försöker man vara på mer än ett sätt.

Länge har Toyota slagit sig på bröstet med så kallade Lean Burn-motorer. Nu finns inte namnet längre men man arbetar fortfarande i det tysta med tekniken. Den nya tvålitersmotorn med direktinsprutning (D4) blandar exempelvis luft med bensin i proportionerna 50 till 1, vilket är dubbelt så mycket som hos föregångaren.

Men istället för att med en dåres envishet fortsätta att jaga bränsledroppar har Toyota nu valt att gå en medelväg. De 150 hästkrafterna känns inte så gummibandsupphängda som i förra motorgenerationen. Den nya tvålitersmotorn ger 17 procent högre effekt och 12 procent mer vridmoment men drar ändå sju procent mindre bränsle per mil.

Volymmodellen lär dock bli 1,8-liters versionen, vars motor tidigare funnits i både Celica och MR2. I Avensisutförande utvecklar den 126 hk, klarar av 0-100 km/h på 10 sekunder blankt och ger en toppfart på 205 km/h.

Nytt för 1,8 är att den kommer att säljas även i det lyxigaste utförande, det man på Toyotaspråk kallar för Sol. Snikversionen heter Terra.

Även på dieselsidan har Avensis fått en uppfräschad motor med direktinsprutning, D-4D. 

Låsningsfria bromsar med elektronisk bromskraftfördelning blir standard på alla modeller. 2,0 D4 får elektronisk stabilitetskontroll (VSC) som även har antispinnsystem inbyggt.

Nya Avensis börjar säljas nu och kostar i fyradörrarsutförande från 167 000 till 200 000 kronor beroende på motor/utrustning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!