Provkörning av Toyota Avensis D4D

Provkörning av Toyota Avensis D4D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Toyota har utvecklat en diesel som både är ren och ovanligt trevlig att köra. Om dieselskatterna sänks vid årsskiftet kan detta bli en storsäljare. Tack vare en filterteknik som rensar bort både kväveoxid och partiklar kommer förmodligen Avensis D4D att gynnas extra mycket skattemässigt.

Basfakta

Motor

 Tvärställd 4-cyl. radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kompression 15.8. Borrning/slag 86/96 mm, volym 2231 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 3600 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2000-2600 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjärdrar och krängningshämmare runt om. Fram triangellänkar, bak multilänkaxel. 

Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 15,6 meter.

 Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. 

 Hjul

 Fälgbredd 6 tum, däck 205/55-16.

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 270, längd 470, bredd 176, höjd 153. Spårvidd fram/bak 151/150. Tjänstevikt 1610 kg, maxlast 400 kg. Bränsletank 60 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100km/h ca 8,6 s, toppfart 220 km/h. 

 Förbrukning*

 Blandad körning 0,62 liter/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Världens renaste diesel

Världens renaste diesel är också underbar att köra. En riktig fullträff.

Länge fanns det två allvarliga problem med dieselmotorer. Utsläppen av kväveoxider och partiklar var för höga. Och minskade det ena, ökade det andra. Oftast arbetar nämligen dieselmotorer med stort luftöverskott och därmed under höga temeperaturer. Det ger höga halter av kväveoxider i avgaserna. Sänker man förbränningstemperaturen minskar kväveoxidhalten, men då ökar å andra sidan partikelutsläppen. Den ekvationen har ställt dieselbilarna i skamvrån i Sverige under alla år. 

Tills Toyota lyckades utveckla den teknik vi nu ser i den senaste dieselversionen av mellanklassmodellen Avensis. Reningstekniken är synnerligen avancerad. Enkelt uttryckt bygger den på ett specialutvecklat partikel- och NOx-filter som också fungerar som katalysator samt en avancerad motorstyrning.

Motorn arbeter med relativt låg kompression vilket ger låga temperaturer som i sin tur ger låga halter av kväveoxider. I den kombinerade filtret/katalysatorn, som sitter direkt efter grenröret, oskadliggörs både kväveoxider och partiklarna. När filtret är fullt öppnar sig en femte insprutningsventil och sprutar bränsle direkt in i avgasröret. Den extra förbränningen höjer temperaturen på avgaserna så kraftigt att partiklarna brinner upp. Systemet är servicefritt och kräver inga tillsatser för att få ned partiklarnas förbränningstemperatur.

Självklart klarar Avensis D4D alla nu gällande, och även kommande, avgaskrav. Enligt kraven för dieselbilar i 2005-reglementet (som börjar gälla vid nästa årsskifte) får NOx-utsläppen vara högst 0,25 g/km och partikelutsläppen 0,025 g/km. Avensis D4D har ett NOx-utsläpp enligt certifieringen på 0,11 g/km och ett partikelutsläpp på 0,002 g/km. Det innebär att Avensis D4d nästan skulle klara NOx-gränsvärdet för bensinbilar som är 0,08 g/km.

Bränsleförbrukningen ska enligt tillverkaren ligga på 0,62 l/mil vid blandad körning. Även om det i verkligheten blir något mer lär det vara fullt godkänt. Det är till exempel några centiliter mindre än förbrukningen för nya Volvo V70 D5.

Att köra dieselmotorn är ett stort nöje. Som alla andra dieselmotorer är den urstark redan vid låga varv, enligt databladet 400 Nm redan vid 2000 r/min. Den sexväxlade manuella lådan har en riktigt högt växlad "sexa", i 110 km/h varvar motorn på högsta växeln knappt över 1000 r/min! Det ger en mycket hög långfärdskomfort. Jag tycker också att Toyota i osedvanligt hög grad lyckats dämpa det osköna skaket på tomgång, en följd av den lägre kompressionen. 

När Avensis i generation två kom till Sverige fick den mycket kritik för den höga bullernivån. På grov svensk asfalt dånade det rejält i kupén, speciellt om kunden hade något annat än smalast möjliga däck. Toyota har arbetat på problemet och bullerdämpat bilen med bättre isolering och tjockare vindruta. Det har gjort susen, bilen är nu riktigt tyst även på våra mer slitna vägar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!