Toyota Camry

Provkörning av Toyota Camry

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Camry 2,4 

(V6 inom parentes)

Motor 

R4 (V6) med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6 (10,5):1. Borrning/slag 97,0/92,0 (87,5/83,0) mm, volym 2 362 (2 995) cm3. Max effekt 152 (186) hk/112 (137) kW vid 5 500 r/min. Max vridmoment 218 Nm vid 3 800 - 4 200 (273 Nm vid 4 300) r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell alt 5-växlad automatlåda. 

Fjädring/hjulställ

Individuell fjädring. Fram MacPherson fjäderben, bak dubbla länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 meter, 3,1 rattvarv.

Bromsar 

Skivor (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system, aktivt

antisladdsystem (ESP).

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 215/60-16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 481, bredd 180, höjd 150, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca

1 460 (1 570), maxlast ca 465 (440), släp 1 600 kg. Bränsletank 70 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 9,4 (9,1) s, toppfart 210 (225) km/h.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,86 (1,1) liter/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Högmodig

Nya Camry höjer sig över föregångaren, båda vad gäller karosshöjd och lyxkänsla. Och i pris, förstås.

Toyota Camry har varit inne på en riktig tillväxtkur. Ny större kaross, mer krut i motorn, fler garantier. Som av en händelse har även prislappen vuxit, från 222 000 till 237 000 kronor.

På papperet ser det inte oävet ut. Den nya karossen ger klassledande salongstrymmen. Det är som vanligt höjden det hänger på och Camry når 150 centimeter över asfalten, sju centimeter mer än förra modellen. 

Skillnaden märks. Man sitter 3,5 centimeter högre än tidigare, vilket underlättar insteget och ger bättre sikt. 

Framstolarna har för övrigt också placerats längre ifrån varandra. Men om det är en fördel eller nackdel beror förstås på vem som sitter i passagerarstolen.

Knäutrymmet i baksätet är rejält större än tidigare tack vare att axelavståndet har ökat med fem centimeter. Innan jag lägger ner måttbandet noterar jag att även lastutrymmet är större. 485 liter (enligt Autograph-metod) gör att Volvo S80 och Saab 9-5 kan känna sig rejält slagna i momentet semesterpackning.

De japanska konstruktörerna har ansträngt sig för att skapa en ombonad interiör. Förmodligen planterade de någon form av energiskog i den förra kupén, för i den nya modellen har virket verkligen tagit kommandot. Man har också "mattat" skinninredningens (standard i V6-modellen) hala yta för att den inte ska se så amerikanskt plastig ut, samt ökat textilytan på dörrsidorna med en tredjedel. Men ombonat...? Nej, inte riktigt.

Även under huven har det hänt saker. Den gamla 2,2-litersmotorn på 131 hästkrafter har ersatts av maskinen från familjebussen Previa på 2,4 liter och 152 hästkrafter. V6:an är den samma som tidigare, tre liter och 186 hästkrafter. I priset för V6-modellen, 298 000 kronor, ingår ett aktivt antisladdsystem.

Enligt Toyota är den stora motorn avsedd för den som söker komfort, medan den fyrcylindriga motorn gillas av en yngre, sportig lagd köpare. 

Har vi hört det förut? Inte nog med det. Fjädring och hjulupphängning har uppgraderats för att passa den krävande chauffören. I pressmaterialet garanteras "maximal körglädje".

Återstår väl bara att ta på sig de perforerade ratthandskarna, de tunnsulade racingskorna och ge full gas. Men hör och häpna: Racingkänslan vill inte infinna sig. Ja, ibland blir man verkligen förvånad.

Däremot fylls jag av en känsla av välbehag: 2,4-litersmotorn, en modern maskin med variabla ventiltider, går både tyst och varvvilligt. Och snålt, 0,86 l/mil enligt fabriken. Den manuella lådan är mycket lättarbetad liksom kopplingen. 

Fjädringen uppfattar jag, trots löften om motsatsen, fortfarande som "ostyv". Komfortabel, för att använda ett annat ord. I snäva kurvor kränger bilen en aning om den körs för fort. Ändå har Toyota styvat upp de Camry som säljs i Europa. Bilarna för den amerikanska marknaden är "softare", de för Japan ligger mitt emellan. 

Camrys komfortinriktade karaktär gillas framför allt i USA, där Camry är den mest sålda personbilen - 400 000 bilar per år går i väg "over there". Européerna är kyligare inställda: Toyota tror bara att 6 000 Camry kommer att säljas i Europa nästa år, varav 1 200 i Sverige. 

Egentligen är det konstigt att det inte blir fler. Camry är rymlig, tyst, sprängladdad med garantier (nu även tre års vagnskadeförsäkring) och utrustning. Bra kvalitet är det också i bygget, sedan länge är Camry nästan självskriven i tätstriden i alla undersökningar om bilar tillförlitlighet. 

Problemet har snarare varit att Toyota har saknat den fingerspetskänsla för materialval och design som till exempel Audi och BMW är så duktiga på.

Så har det varit. Men nu blir det ändring. Toyota-konstruktörerna har i nådens år 2001 beslutat att tysta till den sista invändningen. I pressinformationen läser jag följande: 

"Med nya Camry har Toyota ökat fokuseringen på sådana saker som har betydelse för europeiska köpare, som till exempel kvalitetskänslan i knappar och inredningens material... Detaljer som askkopp, handskfack och förvaringsfack har en dämpad rörelse, som höjer lyxkänslan i nya Camry."

Så var det klart.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!