Provkörning av Toyota Camry 2,4 mot Skoda Superb

Provkörning av Toyota Camry 2,4 mot Skoda Superb

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Toyota camry

.Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 97,0/92,0 mm, cylindervolym 2362 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 5600 r/min, max vridmoment 218 Nm mellan 3800 och 

4200 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell, alt. 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram 

fjäderben med triangellänkar och krängningshämmare. Bak fjäderben med dubbla länkarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck

Fälg 6 tum, däck 215/60 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 482, bredd 170, höjd 150, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1545, maxlast 390, max släpvikt 1600. Tank 70 liter

Basfakta

Skoda Superb

Motor

6-cyl längsmonterad 

V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,6. Borrning/slag 82,5/86,4 mm, cylindervolym 2771 cm3. Max effekt 193 hk (142 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 5-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram övre och undre länkarmar, bak tor-sionsaxel, längslänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 2,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck

Fälg 7 tum, däck 205/55 R 16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 280, 

längd 480, bredd 176, höjd 147, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1575, maxlast ca 500, max släpvikt 1300. 

Tank 62 liter.

Bonus för benen

I Skoda Superb V6 och Toyota Camry 2,4 kommer baksätet främst.

Vem behöver egentligen en meters benutrymme i baksätet? Popstjärnor, skådespelare, politiker?

Om det är vad de önskar är det dock troligt att de vänder blickarna mot förlängda Mercedes, BMW eller kanske en Volvo.

Men en Skoda Superb eller Toyota Camry? Nej, knappast.

Icke desto mindre erbjuder just dessa två modeller enormt generösa utrymmen för baksätspassagerarna.

Camry är en storsäljare i USA men något av en raritet i Sverige. Toyota räknar med att sälja max 1 200 bilar under 2002, hittills har drygt 400 sålts. Så värst många fler Skoda Superb lär vi inte få se på vägarna.

Superb är i stora drag en förlängd Volkswagen Passat. VW-koncernens tjeckiska avdelning har lagt till 10 cm mellan axlarna och sänkt priset jämfört med Passat.

Superb är alltså märkets flaggskepp, i dubbel bemärkelse. Men Skodaägare förefaller inte bry sig om sådant. I Södertälje, där jag bor och Skodas svenska importör huserar, har man prånglat ut en riklig mängd Skoda-bilar. Men en Fabia eller Octaviaägare förefaller inte bry sig ett dyft när de möter en Superb. Inte heller andra märkes förare verkar notera att här kommer en "världsnyhet".

När Skoda återintroducerades på den svenska marknaden var det med låga priser till "nuftiga" människor. Den Superb vi kör här har tilläggsnamnet Elegance och ett grundpris på 278 900 kronor. Med den utrustning som lagts på blir priset 289 900 kronor. Det känns som väldigt mycket för en Skoda.

Det finns billigare versioner. I Classicutförande med 2,8-liters V6-motor på 193 hk kostar Superb 227 900 kronor. Av den anledningen går den en duell mot Toyota Camry med 2,4-liters rak fyra på 152 hk. Prislapp: 237 000 kronor.

Sexa eller fyra för i stort sett samma pengar alltså. Men det blir dyrare att äga Skoda. Bränsledeklarationen ligger på 0,99 l/mil vid blandad körning, motsvarande för Toyota Camry är 0,86 l/mil.

Skoda V6 är förstås den piggare av de två. 0-100 km/h tar åtta sekunder mot Camrys beskedligare 9,4 sekunder. Även i toppfart vinner Skoda: 237 km/h mot 210 km/h.

Ägarkostnaderna för Skoda skjuter i höjden även när det gäller försäkring eftersom bilen saknar vagnskadegaranti och måste helförsäkras.

Ingen av bilarna ger speciellt mycket körglädje i ordets rätta bemärkelse. Man får glädjas åt en tämligen smidig och odramatisk körupplevelse.

Camry är den bullrigare av de två, ljudet kommer framför allt från däcken. Fjädringen är ganska slamrig på dålig väg och det hörs mycket i hjulhusen. Toyota är ett av de företag som sysslar hårdast med kostnadsmaximering och här förefaller man ha sparat in varje gram ljudisolering som inte bedömts som absolut nödvändig. Men fjädringskomforten fungerar alldeles ypperligt på släta motorvägar där man flyter fram. Att ta ut Camry på en krokig, ojämn asfaltsväg är dock inget att rekommendera. Ändå är fjädringen anpassad för Europa och mycket hårdare än i USA.

Den starkare sexan i Skoda kommer från Audi och är mysigare att handha även om fyran i Camry inte på något vis är dålig. En sexa ger alltid mer avslappnad körning, anser i alla fall skribenten. Toyotafyran, som ju har rätt stor cylindervolym, klarar sin uppgift och drar som sagt mindre bensin. Fast den sexcylindriga versionen av Camry är trevligare än någon av dessa två.

Styrningen i Skoda är exakt och härlig, synd bara att bakvagnen inte håller samma klass. Det är uppenbart att det här är en bil med långt axelavstånd, bilen styr in i kurvorna fint men sedan känns det som om man inte riktigt har med sig bakvagnen. Med en aktiv förare bakom ratten blir det på grund av den mjuka bakvagnen jobbigt i baksätet, det generösa benutrymmet till trots. Precis som i Camry trivs man dock alldeles utmärkt över långa etapper på motorvägar och fina landsvägar.

Att Camry har nio centimeter kortare benutrymme bak än Superb gör kanske inte så mycket, det finns plats över så att det räcker i alla fall. Däremot är skillnaden påtaglig när det gäller axelbredden bak. Camry är bredare med hela fem viktiga centimeter.

Huvudutrymme är det gott om i båda fallen. Camrys sittdyna är hög nog att ge stöd åt lårens baksida. Skodastolarna är, sitt tjeckiska urpsrung till trots, tyskt hårt stoppade och det är mer personlig kroppsutformning som avgör trivselfaktorn. Även framstolarna är omildare mot kroppen än i fallet Camry.

En annan skillnad är att Camrys baksäte är fäll- och delbart vilket gör lastning av skrymmande föremål möjlig. Superb har ett fast monterat baksäte, förmodligen för att förstärka både känslan av limousine och själva karossen. I den dyrare Elegance-versionen finns en "skidsäck" för att man ska få plats med skidor eller bräder. Det kan dock uppstå problem när man ska få ihop den igen på ett snyggt sätt, om man inte nyligen har gått en kurs i japansk pappersvikning.

Även om Camry känns mindre "pappig" än föregående modell kommer den vad gäller kvalitetsupplevelsen till korta mot Superb. Inklädningen av bagageutrymmet är mera påkostad i tjecken, motorrummet är snyggare.

bilarna har inte krocktestats av Euro NCAP. Utrustningsmässigt skiljer de sig åt främst genom att Skoda går att utrusta med sidokrockgardin även bak, 5200 kronor extra kostar det. Såväl Skodas systerbil VW Passat som förra generationens Camry fick gott betyg (fyra stjärnor) hos Euro NCAP och vi förutsätter att dessa inte är sämre.

Ändå känns det väldigt avlägset att lägga så mycket pengar på en bil det står Skoda i näsan på. Andemeningen med Skoda var ju en gång i tiden att det skulle vara billiga bilar. Närmare en kvarts miljon i basutförande. Nej tack!

Dessutom vet vi av erfarenhet att Toyota är ett problemfritt märke och livet med Camry kommer med största sannolikhet att bli både billigare och enklare än med Superb. Och man klarar sig gott med utrymmet i det baksätet också.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!