Toyota Celica

Provkörning av Toyota Celica

Basfakta

MOTOR: 

4-cyl tvärställd med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 79/91,5 mm, volym 1 794 cm3. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 6 400 r/min. Max vridmoment 170 Nm vid 4 200 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: 

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad låda.

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL: 

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och undre tvärlänkar. Bak tvär- och längsgående stag.

STYRNING: 

Kuggstång, servo, 2,9 rattvarv. 

Vändcirkel 10,4 meter.

BROMSAR: 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med EBD.

DÄCK: 

205/50 R16.

MÅTT OCH VIKT (cm/kg): 

Axelavstånd 260, längd 434, bredd 174, höjd 132, spårvidd fram/bak 149/148. Tjänstevikt 1 105, släpvagnsvikt 1 200. Tanken rymmer 55 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter): Acceleration 0-100 km/h 8,7 s, toppfart 205 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,77 l/mil.

 

Sportspegeln

Misstänkt lik Ford Cougar ur vissa vinklar, men nya Celica känns ändå mest som en upprepning av sina sex föregångare.

Året var 1987 och Toyota Celica sålde som aldrig förr. Hela 1 811 svenskar köpte ett exemplar. Tio år senare såldes bara en (1) Celica i Sverige under hela året!

Min mammas chef var en av alla som hade köpt en ny Celica 1987. Vi fick låna den när han åkte till Kanarieöarna och den kändes verkligen snabb med sina 143 hästkrafter. "Rallymamma" spann loss vid ett rödljus. Till min förtjusning och hennes skräck.

Det var med denna bil som referens jag åkte till provkörningen av nya Toyota Celica, den sjunde generationen i ordningen. Mitt under åkturen påmindes jag på ett brutalt sätt om åttiotalet. Ur radion strömmade plötsligt tonerna av Europes "The Final Countdown". Tänka sig, än håller de gamla pudelrockarna för italiensk radio.

Nya Celica har också 143 hk, knappast en siffra som signalerar "sportbil" år 1999. Motorn har variabel styrning av ventiltiderna på insugssidan (VVT-i).

Det ger motorn en bredare effektkurva, men det hjälper bara delvis. I England, USA och Australien säljs Celica med samma motor chipstrimmad till 190 hästkrafter. Den gör förmodligen bilen mer rättvisa.

För att få ordentlig fart i omkörningarna måste man ofta växla ned från sexan till fyran. Lådan är tätstegad, nästan lika läcker som den i Mazda Miata, men sjätte växeln kan vara lite lurig att få i. Förare med långa armar kan ha svårt att växla aktivt. Spaken sitter högt i förhållande till stolen och även ganska långt bak på mittkonsolen.

Med aktiv växling charmar motorn någorlunda. Att låta varvräknaren klättra högt på mätaren gör att man känner sig rallysnabb. Över 3 500 r/min hörs mycket av motorn i kupén. Då är det fortfarande en bra bit till rödmarkeringen. Även utanför brummar det skönt tack vare den rejäla avgaspipan.

Att det i själva verket inte går så fort har man igen när det är dags att tanka. Enligt Toyota ska bilen dra 0,77 liter/mil vid blandad körning. En mycket bra siffra som förhoppningsvis stämmer även för oss med normaltung gasfot.

Körning på kurvig väg är roligt. Att provocera till däcktjut i kurvorna kräver mycket. Styrningen är mycket exakt och bilen tenderar att överstyra lagom mycket in i böjarna. Sikten framåt är mycket bra. Även snett framåt eftersom takstolpen är tunn och rätt placerad. Bra om man vill kontrollera kurvan innan man skär den. I stadstrafik känns även högsta sittställning aningen låg. Motorhuven dyker lömskt och var den slutar är en olöst gåta när man sitter bakom ratten.

Bättre bakåtsikt hade också varit önskvärt i stadstrafik. Bakskärmarna tar upp mycket stor del av sikten i sidobackspeglarna. Fickparkering känns inte lockande.

Instrumentpanelen är en stor besvikelse. Visst, utvändigt är bilen väldigt lik en blandning av Ford Cougar och Focus. Inuti blir det än mer påtagligt. De runda fläktutblåsen luktar Cougar lång väg.

Hastighetsmätaren och varvräknaren har svart bakrund med orange siffror. Själva siffrorna har kursiv stil, förmodligen för att ge lite retrokänsla. Mätarna för tripp och bensin är digitala. Det går inte ihop. 

Baksätet är av riktig nödkaraktär. Det saknar till och med nackstöd. Framstolarnas nackstöd är integrerade i resten av stolen. Snyggt men inget vidare ur säkerhetssynpunkt. Stolarna innehåller i alla fall sidokrockkuddar. Lastrummet är godkänt för biltypen med tillräcklig volym för två resenärer.

Jämfört med förra generationen Celica är den nya 90 mm kortare medan hjulbasen är 65 mm längre.

Celica kommer att kosta cirka 230 000 kronor. I mina ögon är det mycket pengar för den här bilen. Även om tre års fabriksgaranti, fjärrstyrt centrallås, uppvärmda elbackspeglar, cd/radio, lättmetallfälgar och automatisk klimatkontroll ingår. Det enda tillvalet är läderklädsel för 12 000 kronor. 

Nya Toyota Celica ligger i en klass för sig. Nästan lika stor som Cougar men med betydligt mindre motor. Väsentligt dyrare än Hyundai Coupé. Celica kan köra sitt eget race, tills Opel Astra Coupé kommer. Då blir det tävling om köparna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!