Provkörning av Toyota Celica 1,8 Tsport mot Opel Astra Coupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Toyota Cecilia T-sport

Motor

Tvärställd rak 4-cyl, 

2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per 

cylinder, variabla 

ventiltider. Kompression 11,5. Borrning/slag 82/85 mm, volym 1 796 cm3. Max effekt 192 hk (141 kW) vid 7 800 r/min, max vridmoment 180 Nm vid 6 800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 6 växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram 

fjäderben och undre tvärlänkar. Bak enkla längslänkar och dubbla tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. 

Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, 

däck 205/50 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 433,5, bredd 173,5, höjd 138,5, 

spårvidd fram/bak 149/148. Tjänstevikt 1 290, maxlast 305, max släpvikt 1 200, max taklast 100. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 225 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 7,4 s.

Bränsleförbrukning*

0,84 l/mil vid blandad körning.

*Tillverkarens 

uppgifter

Basfakta

Opel Astra Coupé

Motor

Tvärställd rak 4-cyl, 

2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per 

cylinder, turbo. 

Kompression 8,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 5 400 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 950 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5 växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram McPherson fjäderben samt undre länkarmar och krängningshämmare. Bak fjäderben samt länkarmar, torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. 

Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, 

däck 215/40 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 427, bredd 171, höjd 139, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt 

ca 1 260, maxlast 

ca 380. Tank 52 liter.

Fartresurser*

Toppfart 245 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 7,5 s.

Bränsleförbrukning*

0,89 l/mil vid blandad körning.

*Tillverkarens 

uppgifter

Vardagsglitter

Både Toyota och Opel har en lång tradition av mer eller mindre linjesköna sportkupéer bakom sig. Vi matchar de starkaste versionerna av Astra och Celica mot varandra.

Alla har vi väl någon gång drömt om en sportkupé. Längtan efter att slippa vara präktig, vardaglig, förnuftig och tråkig. Bara låta känslorna få styra. Få vara dum men glad. Speciellt på våren vrids nackar efter i stort sett vad som helst med två dörrar och sluttande bakparti, trots vetskapen om att det under det linjesköna skalet sällan döljer sig några märkvärdigheter.

De flesta drömmare väcks dock till liv redan på planeringsstadiet inför semestern. Då inser man hur opraktiska dessa skönheter i själva verket kan vara. I alla fall om det i familjen råkar finnas barn eller hundar. Lika bra att fortsätta vara präktig, vardaglig, förnuftig. Fortsätta ha det lite halvtrist.

Men så finns de som liksom inte ger sig, de som tar steget till en sportkupé och som inte nöjer sig med endast sköna linjer. De som vill ha det där lilla extra även när det gäller fartresurser, utformning och teknik. Det ska vara 50 hästar extra, ventilerade skivbromsar, vinge, någon avslöjande bokstavskombination på bakluckan, sexväxlad låda, styvare fjädring, fetare däck, läderklädd ratt, påkostad ljudanläggning...

För dessa kunder byggs Opel Astra Coupé Turbo med 190 hk och Toyota Celica T Sport med 192 hk.

Toyotas nya varumärke T Sport ska stå för bättre prestanda och vägegenskaper, mer körglädje utan att för den skull karva på de praktiska egenskaperna. Undra just vilka "praktiska egenskaper" en sportkupé har. Hur som helst, först ut för transformering är modellerna Celica och Yaris (som också provkörs i detta nummer).

För drygt ett år sedan (TV 9/2000) testade vi den nya generationen Celica, den sjunde i ordningen sedan 1970. Mottagandet blev blandat. 1,8-litersmotorn uppfattades som varvvillig men klen med sina "ynka" 143 hk. Styrningen kändes direkt och stabil på kurviga småvägar men nervös och struttig i motorvägsfart.

På nya Celica T Sport är hjulupphägningarna de samma men fjädringen är av fastare karaktär. De ventilerade skivorna fram har fått en tum större diameter och mäter nu 15 tum. 

Största ingreppen har skett under huven; Celica T Sport har fått 49 hk extra, eller 106,9 hästkrafter per liter cylindervolym, att spela med. Den nya motorn är en vidareutveckling av Toyotas VVT-i-teknik, med variabla ventiltider. "VVTL-i" som benämningen lyder på Celica T Sport, förenar variabla ventiltider på insugssidan med variabel lyfthöjd både på insugs- och avgasventilerna - vilket gör att motorn får ännu lättare att andas. T Sportmotorn har högre kompression och kortare slaglängd men cylindervolymen är fortfarande på 1,8 liter.

Annars skiljer sig T Sport inte så mycket från vanliga Celica. Det är bara en vinge på bakluckan samt ett diskret, "pin"-liknande emblem på stjärten som avslöjar att du lagt ut ytterligare 36 000 kronor.

När Opel Astra Coupé 2,2 med 147 hk testades i Teknikens Värld nummer 25/2000 blev den utsedd till "bästa köp" och gav bilar som Audi TT, Peugeot 406 Coupé och Alfa GTV 2,0 på nosen. Prisvärd, rymlig för biltypen men aningen motorsvag och slapp i styrningen, löd domen. 

Nu börjar toppversionen säljas i Sverige med en turbomatad tvålitersmaskin på 190 hk. Turbosystemet är kompakt, avgasgrenrör och turboaggregat är ihoppackade och bidrar till mindre yttermått, lägre vikt samt kortare flödesvägar mellan avgasventiler och turbin.

Förutom motorn skiljer sig turboversionen från de svagare modellerna genom 17-tumshjul, styvare fjädring, uppgraderade bromsar (från 280 till 308 mm) och ett antispinnsystem.

Utseendemässigt märks även mörka bakljus (är inte det ute?), kromat ändrör, kromlist på bakluckan där det även finns ett turboemblem inte helt olikt de självhäftande man kan köpa på macken. Lite åttiotal sådär.

Sportstolarna är hårda men bjuder på en rad inställningsmöjligheter. Det hjälper emellertid inte under långfärd, tillsammans med den stumma fjädringen och däckdimensionen 215/40 blir det lätt tröttsamt om vägen inte är helt plan och slät. Däcken bidrar också till högt vägbrus som dessutom ackompanjeras av vindsus i motorvägsfart - ett ljud som sportkupéägaren ofta får på köpet från karmlösa dörrar.

Motorn arbetar grovhugget men tyst, då och då tränger beroendeframkallande visslingar från turbon genom vägbrus och vindsus. Häftigt! 

Effekten kommer tidigt - maximalt vridmoment 250 Nm finns enligt Opel tillgängligt redan från 1 950 r/min och är konstant ända upp till 5 300 r/min.

Astran är välutrustad. Luftkonditionering, bra ljudanläggning, färddator, farthållare, svullen läderklädd ratt och diverse aluminiumimitation. Det hela känns väldigt robust och tyskt.

Baksätet är användbart trots den låga taklinjen. Sikten snett bakåt är död.

I Toyota har det mesta blivit fel när det gäller materialval. Flera olika plastvarianter har använts, det ena ihåligare och bräckligare än den andra. Inredningens design är mer djärv än i Astran, snyggt eller inte är en smaksak. Läderratten är dock av mer sansad karaktär och känns helt rätt. De "borrade" pedalerna i aluminium får vissa att höja på ögonbrynen - andra går det helt förbi. Utrustningsnivån är inte riktigt i Astraklass men här finns i alla fall klimatanläggning och RDS-radio med cd-spelare, en massa högtalare plus elantenn.

Sittställningen i Celica - det finns i stort sett bara en möjlig - känns sportig om än nerbäddad. Inte alls som i den mer upprätta, stadigare Astra. Överhuvudtaget är allting trängre, närmare, dovare i Celican. Astran känns luftigare.

Det sportiga intrycket i Celica förstärks av vingen som "skymmer" sikten i bakspegeln. Baksätet kan användas i nödfall. Sikten snett bakåt är stendöd.

Toyota har däckdimension 205/50 vilken bidrar till att färden blir stadigare i jämförelse med Opel.

Vägljudet är inte alls lika markant som i Astra men dörrarna är karmlösa så vindbruset finns naturligtvis även här. Motorn känns mer närvarande men inte störande.

Vi trampar på lite. Celica har sex växlar och de behövs verkligen om man ska komma i närheten av den angivna accelerationstiden 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Växelföringen känns distinkt och lägena täta. Det tar en stund att bli vän med lådan men när greppen väl sitter känns den skön. Styrningen är direkt och bestämd på kurvig väg.

På lågvarv är Celica förvånansvärt "normal" och det krävs mycket varvande för att komma i kontakt med de 192 hästarna.

Någonstans runt 6 200 r/min lämnar bilen sin tidigare karaktär och blir en riktig racer. Då får man också stifta bekanskap med motorns "riktiga" ljud. Kupéutrymmet fylls av ett symfoniskt motorvrål.

Helt enligt T Sports kriterier alltså, det bästa av två världar. Kul men tröttsamt i längden att jobba på så höga varv vid till exempel omkörningar. Dessutom är det lätt att framstå som en tokvarvande idiot i vardagstrafiken.

I Astran är allt tvärtom. Motorn knorrar och bräkar upp till ca 2 000 r/min då turbon smygande griper in och blir mer aggressiv längre upp i registret. Att nå påstådda 0-100 på 7,5 sekunder är nog ingen omöjlighet. På god väg är man i alla fall genom att helt enkelt stampa på gasen och växla när man känner för det. Astran är inte alls lika petig och krävande som Celica.

Styrningen är även här direkt men mer nervös. En tvär kurva med lite sand i hög hastighet och Astra reagerar direkt, medan Celica pansarlikt och bestämt plöjer på.

Dessvärre plöjer även Celica T Sport även på i plånboken. Inte mindre än 272 000 kronor står det på prislappen. Lägg till 12 000 kronor om du vill ha läderklädsel som i provexemplaret. Opelhandlarens begärda 226 900 kronor för Astra Coupé Turbo känns humant i jämförelse. 

Prisfördelen gör att Opel vinner sportkupéronden, men i kompromissens tecken. Celica känns sportigare och drar fler blickar till sig. Opeln är anonym med sin diskreta Bertonekaross och det vilar en känsla av upphottad sedan över den.

En snabb blick över konkurrenter som nya BMW Compact 325ti för ca 240 000 kr, Alfa Romeo 156 2,5 V6 för 252 900 kr och Mercedes C200 Sportcoupé Kompressor för 250 500 kr gör bara situationen tydligare. 

Det blir Opel, om än med hatten på.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!