Toyota Corolla

Provkörning av Toyota Corolla

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 79,0/81,5 mm, 1 598 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 150 Nm vid 4 800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda, alt. 4-stegs automat. Anti-spinn. Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 32 km/h. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel och längsgående bärarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv, vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum, däck 195/60 HR15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 418, bredd 171, höjd 148, spårvidd fram/bak 148/146. Tjänstevikt 1 295, maxlast 360, max släpvikt 1 300 kg. Tank 55 liter.

Fartresurser

Toppfart 190 km/h. 

Acceleration 0?100 km/h 10,2 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad 

körning 0,7 l/mil.

Europansk bred sida

Toyota slår på stort i Golfklassen och lanserar fem nya Corolla samtidigt. Alla utom en byggs i Europa.

Bättre utrymmen, mer fingertoppskänsla, ett komplett utbud direkt och en helt ny version - det är i korthet bilden av Toyotas nya Corollaserie, den nionde i ordningen.

Ingen ska ta miste på att det är en viktig modell för den japanska tillverkaren. Över 27 miljoner olika bilar med namnet Corolla har tillverkats sedan 1965 och årligen tillverkas sammanlagt över 910 000 exemplar i Japan, Europa och USA - och tolv länder till. Denna enda modell svarar för inte mindre än en femtedel av Toyotas hela produktion.

Den nya serien är helt och hållet framtagen med europeisk smak och stil som förebild, ty "lyckas man i Europa lyckas man på alla marknader" påstår Toyota och refererar till småbilen Yaris. Därför har man utöver den sedan länge erkända driftskvaliteten också velat ge Corolla vad man kallar "perceived quality", alltså upplevd kvalitet. Sådan finns nämligen i konkurrenterna men man kan i rättvisans namn inte säga att det erbjudits särskilt mycket av varan hittills i Corolla. Tvärt om har bilarna alltid fått skäll för plastighet i panelerna, anonymitet i linjerna och för att ge ett påtagligt känslokallt intryck.

Nu ska det bli mysigare och mer stilsäkert. Känslan i varje reglage är noggrant utstuderad, varje yta och varje material har nagelfarits av experter på smak och stil och in i detalj har man velat ingjuta det "europeiska DNA" som gjort lilla Yaris så framgångsrik.

En tekniker förklarar ivrigt att Toyota lärt sig hur en riktig dörrstängning ska låta - inte bara det faktum att dörren stänger lätt och hållet tätt som man alltid trott räckte för oss kräsna europée - och så slår han stolt om och om igen i en imaginär dörr inför den församlade presskåren. 

- Och dörrhandtagen kommer från Lexus, understryker han.

Fem helt nya karosser har skapats från en likaledes ny bottenplatta med 260 cm axelavstånd. Det är 13 cm mer än föregångaren och utgångspunkt för en av konstruktörernas målsättningar att göra Corolla rymligast i klassen. Sedan dess har emellertid Peugeot lanserat 307 som ny måttstock och riktigt till dess rymlighet når inte Corolla, men visst är det mer plats på alla ledder än tidigare. Knän och huvud får plats i baksätet och i synnerhet den provkörda femdörrars halvkombin har både låg ljudnivå och ytterst bekväma framstolar. 

Dessutom är köregenskaperna alldeles utmärkta i den här versionen som för övrigt har 1,6-motor. Åtminstone när man som jag och min kollega är ensamma i bilen och endast har med oss lätt bagage i skuffen. För ovanlighetens skull vid sådana här presentationer visar Toyota en film som "bevisar" hur man vid egna försök läxar upp konkurrenter i väghållning, i detta fall i det älgtest som vi alltid gör i samband med våra biltester. Nya Corolla slinker snabbt och lätt igenom konbanan medan exempelvis Ford Focus svajar till. Hur fort det går eller med vilken last det hela sker får vi aldrig veta. Det ska bli spännande att i vårt test se om Corolla verkligen klår Focus, klassledare i genren. 

Provkörningarna inleds i Corolla Verso med 1,8-litersmotor och 135 hk. En praktiskt utformad, högbyggd bil med massor av flexibilitet i inredningen, prylfack i fågel-, fisk- och mittemellan-nivå, skjutbart baksäte, inbyggda barnkuddar och massor av annan omtänksamhet. Det ser helt okej ut men knappast banbrytande - detta är en ganska senkommen efterföljare till Renault Scénic.

Desto större blir besvikelsen när vi kör i väg: bilen är bullrig, stötig i vägskarvar och tar glupskt åt sig av de sidvindar som för dagen härjar i Marbellabergen. Chassit känns slappt och inte ens den perfekt jämnsurrande motorn förmår övertyga. Är detta verkligen 135 hk? Maskinkaraktären är lika toppig som bergen utanför rutorna, man får ligga på hårt på trean och fyran för att köra om, ibland snudd på sackar bilen.

En klar besvikelse.

Bättre blir det i den ordinarie femdörrarsbilen, som trots 25 hk lägre effekt känns bra mycket kvickare och dessutom går mycket, mycket tystare. Här börjar de inövade uttrycken från presentationen att få fog för sig.

Toyota säger utan att darra på manschetten att man velat göra detta till klassens absolut "mest kördynamiska bil" och ho vet om de inte snudd på har lyckats. Styrningen biter snabbt och fint, krängningen är modest och greppet alldeles utmärkt när jag kastar bilen in i och ut ur böjarna i bergen. Det är i alla fall en alldeles solklar skillnad jämfört med gamla Corolla. 

Den obligatoriska frågan "Med hur mycket har ni ökat vridstyvheten jämfört med föregångaren?" besvaras med "45 procent". Räkna in en del av dem på kontot för körstabilitet och en annan på kontot för ljudnivå.

Konstruktörerna siktar på att Corolla får fyra stjärnor i krocktest hos Euro-NCAP. Solid konstruktion, dubbla krockkuddar fram och stolar med inbyggda whiplash-skydd ingår, däremot inte huvudkrockkuddar. I Sverige ska bilarna säljas med krockpulsmätare, sedan flera år standard i alla Toyota här.

Mycken möda har lagts ner på att göra bilen servicevänlig (3 000 mila-intervall för full service, 1 500 mil för oljebyte) och lättlagad efter en lätt kollision. Reparationskostnaden har halverats vid en offsetkrock i 15 km/h och med 40 procent överlappning, jämfört med föregångaren. En testbil som krockats under dessa förutsättningar visar sig ha förbluffande små skador, det är bara vid motorhuvens framkant man anar en lite större karossglipa efter smällen. En speciell balk alldeles innanför stötfångaren tar upp och fördelar krockkraften, synbarligen ytterst effektivt. Meningen är att försäkringskostnaderna därmed ska kunna reduceras, vi får väl se vad det betyder för svenska kunders premier.

Halvkombimodellerna för oss byggs i engelska Burnaston, sedanmodellen (ej till Sverige till att börja med) och kombin i Turkiet, medan högbygget Verso tillverkas i Japan. En internationell bil, att tillverkningsorterna numera inte är enbart japanska kommer enligt Toyota inte att påverka folks inställning till Corolla ett smack. Man räknar tvärt om med att öka sina volymer i Europa rejält under det här året. För Sverige betyder det ca 7 000 bilar av de olika varianterna. Ett tufft mål och dubbelt upp mot 2001, å andra sidan lika många bilar som man sålde för tre-fyra år sedan av en modell som inte var alls lika genomarbetad

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!