Foto: Peter Klemensberger

Provkörning av Toyota Corolla Touring Sports 2,0 TREK

Toyota har avhållit sig från att lansera en mellanklasskombi med attribut som ska föra tankarna till äventyr. Tills nu. Här är Toyota Corolla i TREK-version.

Toyota är ofta tidigt på pucken. Hybridtekniken lanserade de redan under det sena 1990-talet och kan klappa sig själva på axeln för att ha banat väg för dagens elektrifieringsvåg. Med RAV4 var de tidigt ute i suvsegmentet och fyrhjulsdrift fanns redan på deras personbilar under 1980-talet. Men när det kommer till att sätta galonbyxor på en mellanklasskombi, som vi brukar uttrycka saken, så måste de väl ändå vara sist ut? Nu kan du i alla fall få en Corolla som tar dig vidare när vägen tar slut, som man själva uttrycker det.

Bensinmotorn kliver i vanlig ordning in tidigt och stöttar eldriften men övergången är smidigare än vad man kan tro. Foto: Glenn Lindberg

Modellnamnet Corolla fick en återkomst med nya versionen som lanserades 2018 och ersatte den fem centimeter kortare Auris och 13 centimeter längre Avensis i ett svep. Corolla i TREK-version är framplockad för Europa och har de sedvanliga attributen för biltypen som svart plast runt karosskanter samt silvrig under bilen i form av hasplåtar.

Leta dig inte för långt ut i myllan bara, markfrigången är förvisso två centimeter mer tilltagen även hos basmodellen men motorn driver endast på framhjulen, inte helt ovanligt för den här typen av bilar som mer och mer fått ge vika för crossovermodeller.

Toyota räknar med att 8-10 procent av Corollaköparna i Sverige ska välja TREK. Foto: Peter Klemensberger

Förutom plasten kommer även versionen med egen design på 17-tumsfälgar och instegslister samt inredning med ett ”natursnitt” och naturligtvis egna emblem. Stolarna har grova sömmar och kontrasterande kulörer men det är bara det grå tyget som känns grovt. Stolarna är ­sportigt djupa men sidostöden är ganska svampiga. Invändigt ses bruna ”träiga” lister som ger en mysig stämning. Jag har blivit gammal och börjar uppskatta kulören.

Jag har också börjat uppskatta komfort och Corolla är en ­komfortabel vagn. Fjädringen är aningen stum utan att vara ­sportig och den steglösa lådan gör sitt jobb. Visst finns det karaktäristiska gummibandsbeteendet kvar men med den stora tvålitersmotorn och den kraftigare elditon, som tillsammans ger 180 hästkrafter, är den inte lika tydlig. Främst när jag kör plattan i botten, vilket en gammal man med värdighet ­sällan gör, hörs ett plågsamt brölande från drivlinan. Trek-versionen finns även med 1,8-liters­motor och totalt 122 hästkrafter som är 20 000 kronor billigare.

Drivlinan med tvålitersmotor har tagits fram för att göra europeiska kunder nöjda. Foto: Peter Klemensberger

Bensinmotorn kliver i vanlig ordning in tidigt och stöttar eldriften men övergången är smidigare än vad man kan tro och ibland tvingas jag snegla på varvräknaren för att få bekräftat att bensin­motorn verkligen är i gång.

Toyota ska enligt egen utsago sluta bygga tråkiga bilar och nog är Corolla roligare än mycket annat jag kört från tillverkaren. Sett till prestanda ­klarar denna version 0-100 km/h på inte alls tokiga 8,1 sekunder men att tala om en sportig upplevelse är fel. Det roliga ligger mer i formen då Corolla är mer väldesignad än föregångarna Auris och Avensis. Och säga vad man vill om galonbyxandet men nog ger det än mer av attityd.

Digital och analog förarmiljö i mix hos Corolla. Foto: Peter Klemensberger

Jag matar mil och uppskattar hur lätt bilen är att ha att göra med. Automatisk helljusomkopplare, adaptiv farthållare och en filassistans som funkar bäst på raka och snabba partier,  givetvis med mina labbar på kransen, hör till saker som underlättar mitt körande.

Trist dock med sikten. Fönsterlinjen nyper till i baken och fastän jag inte sitter särskilt lågt täcks nederdelen av bakrutan av baksätesryggen när jag tittar i innerbackspegeln. A-stolparna är ganska väl tilltagna i nederkant och gör att jag får rycka upp mig i innerstadstrafiken.

Trälisterna höjer trivselfaktorn mer än vad man kan tro. Ja, plast med trämönster, vill säga. Foto: Peter Klemensberger

Dödavinkelnvarnare är något jag saknar. Tekniken finns bara i det lyxigaste Executive-utförandet, som har lånat ut en del av sina funktioner, som den el – och ­fotmanövrerade bakluckan och parkeringssensorerna, till TREK-versionen, men ingår även i teknikpaketet till näst dyraste Style.

Det höga vägbruset på grov asfalt drar ner på helhetsintrycket och mina skinkor ger stolarna godkänt på långstyrningen, inte mer. Det är ombonat i Corolla. Materialen känns påkostade, särskilt den ”läderklädda” instrumentpanelen. Toyota har gått halvvägs när det gäller digitalisering. Förarmiljön är en mix av analogt och digitalt och luftkonditioneringen styrs med manuella vred.

Tygkombinationen och de grova sömmarna är unika för TREK-versionen. Foto: Peter Klemensberger

Med milen håller jag även ögonen på färddatorn som visar en snittförbrukning på 0,62 liter per mil när resan når sitt slut. En resa som till största delen har körts på motorväg och landsväg. I vårt test av ursprungsmodellen Corolla Touring Sports (nummer 12/2019) med samma drivlina var snittet 0,59 l/mil med testlaget bakom ratten och 0,67 l/mil i Sverigecykeln. De två extra centimetrarna på höjden hos TREK-versionen tycks med andra ord ha ringa betydelse för bränsleförbrukningen.

Kanske är jag fördomsfull, men nog brukar Toyotaspekulanten prioritera driftsäkerhet och ekonomi framför formmässiga utsvävningar. Blir det ändring nu? Prismässigt ligger TREK-versionen mellan toppversionerna Style och Executive med 21 000 respektive 26 500 kronors marginal.

60/40-delning av baksätesryggen. Corolla hade minst bagageutrymme i vårt test förra året. Foto: Peter Klemensberger

Så du undrar mer över själva ­namnet? Versionen är framtagen i samarbete med cykeltillverkaren TREK och 16 exemplar assisterar deras cykelstall. Huruvida de har suttit med vid ritbordet är oklart men köper du en bil får du även 30 procent rabatt på en cykel.

Tuff Toyota från förr

Foto: Teknikens Värld

Toyota Tercel Wagon 4WD tillverkades åren 1982 till 1986, en modell som även går till historien med sin asymmetriska design. Modellen Corolla tog över stafettpinnen som fyrhjulsdriven och höll ut med det till 2002. Bilden här är från vårt test av Tercel i nummer 6/1986.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 TREK

Pris: 315 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 987 cm3. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 190 Nm vid 6 000 r/­min. Elmotor 107 hk (79 kW), total effekt 180 hk, batterityp nickelmetallhybrid.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. CVT-låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 270, längd 465, bredd 179, höjd 146, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 15,5. Tjänstevikt 1 605, maxlast 353, max släpvagnsvikt 750. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 581-1 591 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,1 s, toppfart 180 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg hastighet 0,5 l/mil, medium hastighet 0,45 l/mil, hög hastighet 0,47 l/mil, extra hög hastighet 0,64 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 121 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, hybridsystem 5 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 2 492 kronor per år under de tre första åren, därefter 580 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Seat Leon X-perience

Förra generationen av modellen (ny nyligen presenterad) men med fyrhjulsdrift. Finns bara med dieselmotor på 1,6 liter och 116 hästkrafter. Bara lagerbilar kvar.

Pris: 265 400 kronor.

Ford Focus Active 1,5T Ecoboost 182 hk

Även Ford har en upphöjd kombi med galonbyxor. Focus Active kan fås med diesel – eller bensinmotor, men inte fyrhjulsdrift.

Pris: Från 276 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!