Med Ott Tänak som regerande rallyvärldsmästare 2019 är det snart dags för Toyota att följa upp succén. Liksom tidigare är det Yaris-namnet som ska flyga fram mellan tallarna över Colins Crest i Värmland. Men nu får även vi som ägnar oss att köra bil på vanlig väg ta del av en gnutta rallygener. Resultatet är det som står framför mig här vid kusten i södra Portugal. Toyota GR Yaris. Numera endast GR som står för det lite fåniga namnet Gazoo Racing som är förkortningen för Toyotas fabriksteam. Den minnesgode ropar troligen till och undrar varför den inte heter Yaris GRMN likt den kortlivade föregångaren som såldes under 2018. MN står där för Masters of Nürburgring och någon sådan satsning är det inte tal om i detta fall.
Till skillnad från Yaris GRMN är detta en mer grundlig satsning, de har tagit tillvara på att en helt ny generation Yaris är på gång och haft med GR Yaris i planerna från start. Helt ny hjulupphängning, drivning på alla fyra, högtrimmad trecylindrig turbomotor och lättviktstänk rakt igenom. Med kraftiga skärmbreddare fram och bak, avsevärt mycket sportigare framtoning och aerodynamiska hjälpmedel är det svårt att missta GR-versionen för en vanlig Yaris. Då detta är en tidig prototyp är den fortfarande klädd i kamouflage både ut- och invändigt (men bilen har sedan körningen presenterats och kan ses och läsas om här). Stolar och instrumentbräda är täckta av tygklädsel, men det de faktiskt vågar visa upp är ett infotainmentsystem bekant från bilar som Corolla och C-HR. Ratten påminner däremot om den som sitter i Mazda MX-5, något som bådar gott. Kransen är ovanligt tunn för en bil med prestanda-ambitioner men ändå greppvänlig. Startknappen till höger väcker den nyutvecklade motorn under huvens bulliga form. Det är en trecylindrig turboladdad maskin på 1,6 liter och enligt Toyota ska levererat 261 hästkrafter och 360 newtonmeter. Kraften skickas via en sexväxlad manuell låda till alla fyra hjul, till skillnad från framhjulsdrivna Yaris GRMN.
GR Yaris trivs på de slingrande landsvägarna, det morrande ljudet typiskt för trecylindriga motorer tränger in i kupén och växelspaken är en fröjd att hantera med fasta korta slag. Tack vare att motorn är vridstark från långt ner i registret, innan turbon kickar in strax under 3 000 r/min, behöver jag inte växla överdrivet ofta. I standardkörläge fördelas fyrhjulsdriften 60/40 fram/bak. Det märks att bakvagnen skjuter på, instyrning sker lätt och exakt, GR Yaris är följsam i kurvorna och det går att kliva på gas tidigt tack vare att greppet finns där.
Sport-läge aktiveras via vredet framför växelspaken och då skickas 70 procent kraft till bakhjulen. Hjulupphängningen bak är av en helt annan typ än den som sitter i kommande standardversionen av Yaris. I stället för torsionsaxel, som är vanligt i storleksklassen, har GR Yaris dubbla triangellänkar i dess ställe. En mycket mer avancerad och kostsam konstruktion som även kräver en separat hjälpram.
Bilen är i grunden fast inställd vilket behövs i en prestandainriktad bil som denna, därmed inte vidare välanpassad för långfärdskomfort. Det tränger in en del vägbuller från de bakre hjulhusen där ljudisolering är en uppoffring till förmån för den låga vikten. Under 1 300 kg i tjänstevikt säger Toyota, ger ett imponerande vikt/effekt-förhållande tillsammans med fyrhjulsdrift. Den låga vikten har uppnåtts tack vare stor användning av lättviktsmaterial, bland annat i form av ett tak i kolfiber.
En sak jag har svårt att förlikas med är körställningen. Jag kommer på mig själv med att huka huvudet för att se under backspegeln i vindrutan. Mellan den högt placerade infotainmentskärmen och spegeln en tittglugg på inte mer än dryga decimetern. Med lägre sittposition hade sikten utåt varit bättre och det är en miss jag hoppas Toyota kommer åtgärda till produktionsbilen. Nu lyder förklaringen att stolen inte kan placeras lägre på grund av mekanismen som möjliggör insteg till baksätet.
Jämfört med den kommande vanliga Yaris-versionen har Toyota sänkt taket med 95 millimeter för bättre aerodynamiska egenskaper på inrådan av ingen mindre än Tommi Mäkinen. Den fyrfaldige VM-mästaren i rally som driver Toyotas rallyteam. Han fick också Toyota att flytta motorn 21 millimeter bakåt för bättre viktfördelning. Tack vare det kompakta formatet är bilen lättplacerad och kvick i rörelserna, egenskaper som underlättas ytterligare av en kommunikativ och välavvägd styrning.
LÄS OCKSÅ: Nya Toyota Yaris Hybrid
Med en Toyota-instruktör som min kartläsare är transportsträckan snabbt avverkad och vi anländer till huvudsträckan. Autódromo do Estoril. Samma bana där Ayrton Senna tog hem sin första Grand Prix-seger någonsin 1985 i ösregn. Körvredet, som endast ändrar inställning av fyrhjulsdriften, vrids till ”Track Mode”. Drivfördelningen ställer om sig till 50/50 och vi rullar ut ur depån. Efter något varv börjar bansträckning och bromspunkter sitta i närminnet och hastigheten skruvas upp. När bilen får sträcka ut kommer den till sin rätt. Mätaren pekar på drygt 220 km/h i slutet av rakan, full broms. Bromsarna greppar hårt och effektivt med god känsla. Fyrkolvsok fram och tvåkolvsok bak som griper om ventilerade och slitsade skivor. Tvåan in i en lätt höger med full attack, hinner vrida ur trean innan nästa höger. Med förtroendeingivande grepp och styrkänsla kastar jag in bilen i en lång svepande höger och gas portioneras lätt ut tidigt i kurvan. De fyra 225-däcken skickar kraften i marken och ger ifrån sig ett svagt skrik. Sedan full sula genom fyran, med en lätt stabil studs över kurb, fullt genom femman, in mot hårnål vänster. Tack vare motorns vridstyrka klarar jag mig genom att bara gå ner till trean i de flesta kurvor, fyrhjulsdriften planterar effektivt kraften i backen när jag kliver på gas igen.
Stolarna jag upplevt som stöttande under normal körning blir lite för mjuka när hastigheten är hög i kurvor. Sidostöden i dynan klarar inte riktigt av att bära min vikt och jag sitter inte så planterad som vore önskvärt. Vi går in i depå och kliver över till GR Yaris med Performance-paket. Den har en differentialbroms av torsen-typ på bakaxeln. Det känns som att jag kan köra snabbare i denna. Pressa mer i kurvor, vilket tar mig närmare greppgränsen, och ibland över den då bakänden börjar vandra utåt. Trots kort axelavstånd är sladdarna lättkontrollerade tack vare att bilen kommunicerar väl hela tiden. Med minimala rattrörelser kan jag finjustera breda fyrhjulsställ i de lite fuktiga kurvorna men bibehållet lugn.
LÄS MER: Allt om Toyota GR Yaris
Toyota GR Yaris är en lansering att se fram emot, men tyvärr så dröjer det till någon gång under höst/vinter 2020 innan den rullar på svenska vägar. Den har få konkurrenter i sin klass och goda möjligheter att ta sig an större och dyrare bilar. Det sistnämnda är dock något av ett frågetecken då det inte finns något pris på GR Yaris, inte ens en indikation. Det är att bara att hålla tummarna för att det inte blir för saftigt. Innan GR Yaris anländer kommer den vanliga femdörrarsversionen av Yaris att lanseras någon gång under sommaren 2020.
Toyota GR Yaris
Pris
Ingen uppgift, säljstart höst 2020, första kundleverans början av 2021.
Motor
Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression i.u. Borrning/slag i.u, cylindervolym 1 600 cm3 . Max effekt 261 hk (192 kW) vid i.u, max vridmoment 360 Nm vid i.u.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 225/40 R18.
Mått/vikt (cm/kg)
Tjänstevikt 1 280 kg.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h på under 5,5 s, toppfart 230 km/h (begränsad).
Bränsleförbrukning (WLTP)
Ingen uppgift.
Garantier
Ingen uppgift.
Skatt
Ingen uppgift.
Rivaler
Ford Fiesta ST Plus
Med 200 hästkrafter och framhjulsdrift är Fiesta ST inte riktigt en konkurrent till GR Yaris. Men det är en hyllad och körglad bil.
Pris: 257 050 kronor.
Suzuki Swift Sport
En av få bilar i klassen med fyrhjulsdrift (då i Swift-utförande, utan Sport-tillägget) men effektmässigt går denna inte att jämföra med GR Yaris. Swift Sport har 140 hästkrafter.
Pris: 199 900 kronor
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.