Provkörning av Toyota Hilux 2,4 D-4D 4WD 6AT

Tänk dig att du ligger i 120 km/h på motorvägen och samtalar tyst med din kompis i passagerarsätet – tänk dig sen att du är i Namibia och motorvägen är av grus och sämre än alla tvättbrädor du kört på. Det är Hilux.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Fyra hjul, flak och hyfsad markfrigång. Så man dels ser lite tuff ut och dels kan ta sig fram över byggarbetsplatser och andra miljöer där pick-uper kan tänkas verka. Ungefär så såg kravspecen ut när utvecklingsavdelningen tog tag i att utveckla en ny pick-up. Förr i tiden alltså. Nu för tiden ser det lite annorlunda ut.

Trots att den så att säga sjöng på sista versen såldes 34 000 Toyota Hilux totalt i Europa under förra året (18 miljoner Hilux har sålts totalt sedan generation ett såg dagens ljus), och långt i från alla de bilarna arbetar i gruvor och på byggarbetsplatser. Eftersom de allra flesta suvar blivit personbilifierade sneglar kunder som faktiskt behöver egenskaper som förr fanns hos suvar mer och mer på pick-uper. Och därmed stiger kraven på högre komfort. Ingen vill ju byta ner sig.

Det är ingen slump att presentationen av åttonde generationen Hilux sker på en varm kontinent som Afrika, en stor del av produktionen sker i Sydafrika – och bara i år räknar man med att sälja 12 000 bilar där. Och det är ju högst lämpligt att visa hur bra komforten är i nya Hilux på vägar som är dåliga. På riktigt. Eller rentav obefintliga på vissa partier.

Om denna bild inte tagits med rörelseoskärpa hade du sett hur dålig vägen är…

Vi flyger via Johannesburg till grannlandet Namibias huvudstad Windhoek, solen skiner och dammet från grusvägarna ligger tätt även inuti den skramliga minibussen som tar oss rakt ut i vildmarken, till Naankuse Lodge, där man blandar turism med att ta hand om djur som annars skulle skjutas av farmare som blir sura när exempelvis lejon och geparder äter upp deras boskap. I stället för att utrotas får de bo på enorma ytor land mot att de visar upp sig för ett och annat blekansikte från Sverige när det är matdags. Lejonhannen verkar innehålla en vassare variant av V8-motor att döma av tomgångsljudet och de korta uppvarvningarna vid mitt besök. Det gör inte nya Toyota Hilux. Den innehåller i stället en helt nyutvecklad 2,4-liters fyrcylindrig dieselmotor på 150 hästkrafter som ger ett vridmoment på 400 newtonmeter mellan 1 600-2 000 r/min.

Vi koncentrerar oss på den femsitsiga Double Cab-versionen här, men Hilux finns även med två andra karosser. Extended Cab som har kortare hytt med nödbaksäte för två åkande, och Single Cab som är strikt tvåsitsig (men vars flak rymmer tidigare nämnda lejon). Det kommer att säljas flest Double Cab i Sverige, och relativt välutrustade sådana. Prislappen för den börjar på 327 375 kronor inklusive moms i lägsta utrustningsnivån Legend.

Men tillbaka till motorn, när jag startar den för första gången rullar vi från Windhoek med siktet inställt mot kusten, närmare bestämt Walvis Bay (valfiskarnas bukt) cirka 60 mil västerut. Motorn dieselskramlar lite vid start, men under gång hörs den knappt inne i kupén. Genom att använda lättviktsmaterial i motorn har vikten sänkts, och de sedvanliga optimeringarna av insug och avgas­portar tillsammans med effektivare insputning har gjort bilen snålare. Toyota uppger en förbrukning som sänkts med nio procent jämfört med föregångaren, något som är relativt svårkollat just i Namibia där vägarna inte riktigt ser ut som hemma…

De är dock som sagt mycket bra för att kolla den nya förbättrade komforten, ety och enär jag aldrig kört på så dåliga vägar på hemmaplan. Grövre ram (i princip samma som i Land Cruiser 150), tio centimeter längre bladfjädrar och grövre stötdämpare ska enligt chefskonstuktören Hiroki Nakajima borga för en betydligt bättre körupplevelse än i den utgående Hilux. Bladfjädrar…?, tänker du säkert nu. Är inte det antikt? Jo. Men Nakajima förklarar användandet av bladfjädrar med att det är en beprövad teknik som fungerar mycket bra, och det ska dessutom gå att laga med spett och ståltråd på savannen om det mot förmodan skulle gå sönder. I svensk motorvägsfart på tvättbrädevägar upplevs de absolut inte antika i alla fall, snarare tvärtom.

Personbilslik interiör med bra stolar, detta är utrustningsnivå Invincible. Plus lite navigations och komradiokablage.

Modernt är i alla fall systemet Pitch & Bounce Control, som med hjälp av sensorer känner när bilens front lyfts och sänks på grund av vägen, och motverkar denna rörelse med hjälp av motorns vridmoment i extremt små portioner. Det verkar funka, för nån slags magi är inblandad i komforten…

Ljudnivån i kupén är så låg att man kan prata lågmält med varandra, till exempel om den nya interiören som upplevs modern men användarvänlig. En sjutums pekskärm sitter mitt på instrumentbrädan, ratten är greppvänlig och har nödvändiga reglage vid tumgreppen.

Framför växelspaken sitter ett vred för att välja mellan bakhjulsdrift, hög fyrhjulsdrift och lågfyra samt hill descent control och diffspärr. Samtliga funktioner får bekänna färg på en av de mer extrema terrängslingor (tre timmar lång…) jag kört med en ”vanlig” bil.

När vi avslutar resan två dagar senare med att köra både utför och framför allt uppför rejält höga och branta sanddyner i närheten av Walvis Bay imponerar bilen så mycket att jag funderar på hur jag ska lyckas motivera ett pickup-köp för familjen…

Det enda som saknas är en knapp som botar höjdrädsla.

Toyota Hilux 2,4 D-4D 4WD 6AT

Pris

348 625 kronor för Double Cab utrustningsnivå Invincible (278 900 kr exkl moms).

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 15,6:1. Borrning/slag 92,0/90,0 mm. Cylindervolym 2 393 cm3. Max effekt 150 hk (110 kw) vid 3 400 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 600-2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bak-/fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med krängningshämmare, fjäderben med dubbla länkarmar fram. Bak stel axel med bladfjädring.

 

Styrning

Hydraulisk servo och kuggstång. Vändcirkel 13,4 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 265/65 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 308,5, längd 533, bredd 185,5, höjd 1 815, spårvidd f/b 153,5/155. Markfrigång 29,3. Tjänstevikt 2 230, maxlast 1 055, max släpvagnsvikt 3 200. Tank 80 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,8 s, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,78, CO2 204 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år/10 000 mil, rostskydd genomrostning 12 år, ytrost 3 år, vagnskada 3 år.

 

Skatt

5 952 kronor per år.

Rivaler

Nissan Navara 2,3 AT 190 hk

Starkare motor och mer förfinad bakvagnsupphängning än Hilux. Vassaste konkurrenten…?

Pris: cirka 350 000 kronor.

 

Volkswagen Amarok 2,0 TDI 180 Highline

Pickupen som var först ut med fin landsvägskomfort, facelift är på gång inom kort.

Pris: cirka 380 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!