Toyota Hilux 3,0 D-4D Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Toyota Hilux D-Cab 3,0 D-4D

Utbudet av pickuper är större än på länge. För att mota nykomlingarna i grind har Toyota uppdaterat trotjänaren Hilux som vidhåller att gammal är äldst.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Till alla hantverkares, snickares och Hillbillys stora glädje har utvecklingen av pickuper tagit stora kliv framåt de senaste åren. Till och med till den grad att man som förare numera kan vara en helt vanlig bilist med bara lite smak på flaklivet. Med dubbelhytt, det vill säga fyra dörrar och riktigt baksäte, går det att färdas fyra personer med mer än godkänd komfort. Bagaget får däremot ligga på flaket.

Toyota betonar gärna att uppdaterade Hilux blivit mer personbilslik. Och visst gjordes den exteriöra designen om för att bättre knyta an till personbilarnas utseende, men invändigt är det fortfarande hård plast med stora och enkla reglage som gäller. Här finns det mycket att göra, precis som på provbilens 3,0-liters dieselfyra med den femväxlade automatlådan. Det knattrar och råmar diesellikt samtidigt som växellådan skiftar bryskt mellan lägena. Ändå är prestandan fullgod tack vare de 171 hästkrafterna. Förutom den stora 3,0-litersmotorn finns också en mindre 2,5-litersdiesel med 144 hästkrafter. Konceptet med pickup fungerar om man tar det för vad den egentligen är – ett arbetsfordon. Men ersättare till den konventionella kombin? Nej, inte på många år. 

När det kommer till dagens modeller hör Toyota Hilux och Nissan Navara till de äldre trotjänarna. 2010 blev de utmanade av Volkswagen som gav sig in i leken med sin Amarok. Men egentligen var det Ford som satte ribban 2012 med lanseringen av sin nya Ranger. Det är nämligen den första, och hittills enda, pickupen i Sverige med fem stjärnor i Euro NCAPS krockprov. Alla andra har fyra stjärnor, undantaget Navara som har tre.

Under provperioden lägger vi drygt 100 mil med Hiluxen. Och vi konstaterar att komforten är tämligen god. Trots grova bladfjädrar och stel bakaxel är uppträdandet på vägen acceptabelt, precis som ljudnivån är hyfsat låg. Den fungerar tämligen bra även för långturer. Kanske det som gör att Hilux trots de nya utmanarna blev Sveriges mest sålda pickup under 2012, med en marknadsandel på hela 25 procent. Att köra pickup är således ingen straffkommendering, men visst åker man både skönare och säkrare i en modern personbil.  Åtminstone i några år till.

Rival

Volkswagen Amarok 2,0 TDI

Erbjuder personbilslik körkänsla och bra grund­utrustning. Fyra stjärnor i Euro Ncap får anses bra för en pickup.

Pris: 287 375 kronor.

Toyota Hilux D-Cab 3,0 D-4D

Pris

256 750 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. 2 982 cm3, 171 hk (126 kW) vid 3 600 r/min, 343 Nm vid 1 400-3 400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 526, bredd 184, tjänstevikt 2 085, maxlast 645, tankvolym 80 liter.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 255/70 R15.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,1 s, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,95, landsväg 0,67, blandad körning 0,77. CO2 203 g/km.

 

Skatt

5 096 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!