051220_toyota Foto: PeO Kjellström

Provkörning av Toyota Hilux D-cab D-4D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Nya Hilux verkar kunna bära sina laster med stil - snygg inuti och utanpå. Samma dieselmotor på 102 hästkrafter som tidigare (kan eventuellt chipstrimmas) men effekten räcker till om du inte har alltför bråttom. Passar alltjämt bättre till vardag än fest.

Basfakta

Pris 

289 000 kronor

Motor 

Längsmonterad 4 cyl rak diesel med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Common-rail. Kompression 18,5. Borrning/slag 92/93,8 mm, volym 2 494 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 3 600 r/min. Max vridmoment 260 Nm mellan 1 600 – 2 4000 r/min. 



Kraftöverföring

Motorn fram, inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.



Fjädring/hjulställ

Triangelstag fram med torsionfjädring, bak stel axel med bladfjädrar. Krängningshämmare 

fram.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 12, 4 meter.



Bromsar
Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul/däck

Fälg 7 tum, däck 255/70 R15C.

Mått & vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 309, längd 525, bredd 184, höjd 181, spårvidd fram 154, bak 154. Tjänstevikt 1 850, maxlast ca 920, taklast 75. Bränsletank 80 liter.



Fartresurser*

Toppfart 150 km/h, acceleration 0-100 km/h ca 16 s.



Bränsleförbrukning*

Blandad körning: 0,83 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

 

Hela världens arbetshäst

Hilux är efter Corolla det japanska företagets mest tillverkade bilmodell. Hiluxmodellerna är kända för att kunna transportera last och personer över stock och sten i hela världen men nu kommer en mer civiliserad modell, anpassad för moderna människors behov.

Den mångsidiga bilen. Så vill Toyota marknadsföra sin nya Hilux, den femte generationen i ordningen sedan introduktionen1967. mer än 12 miljoner har hunnits tillverkats och Hilux har gjort sig särskilt känd som fraktare och arbetsplats för hantverkare, lantbrukare och mångsysslare. Pålitlighet och slitstyrka har varit dess främste företräden.

I u-länder ser man Hiluxar (oftast vita) som överlastade folkfraktare för lokalbefolkning, ibland med illegala gerillasoldater men hellre som transportfordon för diverse hjälporganisationer.

I Europa säljs det årligen 115 000 stycken pickuper, av dem är 70 procent av dubbelhyttsmodell. Toyota räknar med att sälja 20 000 stycken Hilux under 2006. Den typiske Hilux-kunden är inte överraskande en man mellan 30 och 50 år.

Nya Hilux är omkonstruerad i grunden, bland annat med en semiseparat ram (ramen är svetsad i karossen) för att kombinera bättre komfort men samtidigt klara hög lastvikt. Enligt teknikerna har vridstyvheten ökat 45 procent samtidigt som totalvikten inte stigit.

Hiluxens nya design är vid första intrycket lite väl snäll, nog kunde väl en arbetshäst fått ett mer kraftfullt nylle? Mer krom i grillen hade gjort susen, räkna med att det kommer inom några år. Snett bakifrån är det ”fetare”, att bilen är designad delvis med California Style i blick är inte svårt att missa. Särskilt bakdelen på hytten och den markerade glipan mellan hytt- och flakdel är utstuderad. Förr stod det blaffigt TOYOTA på baklämmen, nu är det stiliserade småemblem i var hörn. Ambitionen är tydligt personbilslikt.

Flaket är plåtrent på provbilarna, men i Sverige blir plastinklädnad standard, det tackar vi för. Efter strandturen, älgjakten eller sopkörning är det bara till att spola rent.

Formatet har ökat något utan att blivit amerikanskt ”full-size”. På insidan märks framförallt betydligt bättre utrymmen i baksätet på fyradörrars D-cab (X-cab är tvådörrars med nödsäte bak). Dynan i baksätet på D-cab kan fiffigt fällas upp mot ryggstödet för att ge plats för hinkar, lådor och annat man inte vill ställa på tygklädseln. I golvet finns två fack nerfällda för ytterligare lös utrustning. Smart och funktionellt.

Stolar och komfort är trots marknadsfolkets SUT-propaganda trucklik. Instrument (med visst Alfa Romeo-tycke) och reglage har ett nytt utseende, men de dubbla golvmonterade växelspakarna med tillhörande slappa damasker i fuskskinn är mer tredje världen än modernaste i-landsteknik.

Toyotas världsomspännande modellpolitik är lika enkel som smart – bilarna har väldigt sällan stora skillnader olika kontinenter emellan. Det innebär att bilar som säljs i Europa i princip får samma specifikationer som en Hilux till Afrika. Filosofin sparar pengar i utvecklingsskedet och på underhåll/servicesidan.

Fyradörrars D-cab tillverkas för övrigt i Sydafrika, den kortare hyttvarianten X-cab i Thailand.

Nya Hilux charmar med samma funktionalitet som dess tidigare versioner, inget snack om den saken. Man kliver upp i hytten på sedvanligt pickup-manér, spanar visserligen ut över en nydesignad instrumentbräda men känslan av oövervinnlighet är fortfarande påtaglig. På gott och ont.

DLX och SR heter utrustningspaketen, i standardutrustningen ingår väsentligheter som plastinklätt flak, dragkrok och radio. I övrigt är det, och som det skall vara, lite spartanskt.

Sittkomforten fram och bak är inte den bästa, och det tar tid att vänja sig vid stolens ”platta” komfort, rattens snålt tilltagna justeringsmån och den lååånga växelspaken om du är van vid att köra en modern suv-bilar. Är du däremot ägare av en tidigare Hilux upplever du förändringarna som stora. Passningar i karosskarvar, plastkvaliteter, ljudnivå - det mesta har mer personbilsfeeling över sig.

Köregenskaperna har blivit betydligt bättre jämfört med utgående Hilux-modell. Särskilt styrning och framvagn förmedlar vägkänsla och kontroll, mycket av vingligheten är borta. Fortfarande är uppträdandet inte i bästa suv-klass, mer av mellandito. Med körning utan last på flaket är fjädringsreaktionerna stumma och stötiga. Mycket kan härledas till den stryktåliga bakaxelkonstruktionen – bladfjäderupphängd stel axel. Hilux är alltjämt en lastbil i grund och botten.

Framdrivningssystemet förlitar sig till ren mekanik till skillnad från exempelvis nya Nissan Navara (som har elektroniskt inkopplingsbar/kontrollerad fyrhjulsdrift). Enklare mekanik innebär dubbla golvspakar med den traditionella växellådsuppsättningen ”2H, 4H och 4L”. Nytt är att man kan skifta från tvåhjulsdrift 2H till fyrhjulsdrift 4H upp till 80 km/h, från 4H till 2H finns ingen hastighetsbegränsning. Mellan fyrhjulsdriftslägena 4H och 4L är maxfart låga 8 km/h.

Dieselmotorn D-4D (teknisk benämning 2KD-FTV) är samma som vi känner igen från gamla Hilux. Fyrcylindrig med commonrail-teknik på 2,5 liter och 102 hästkrafter kan låta futtigt, men känns i verkligheten fler. Tilläggas ska att vi under provkörningen körde med olastad bil, med last kan mer effekt vara önskvärd. Vridmomentet på tillräckliga 260 Nm i spannet 1 600 och 2 400 r/min gör att bilen inte alls känns slöast i trafiken, det är egentligen bara på motorvägen som kraftlösheten känns som störst. Effekt, prestanda och köregenskaper spelar istället harmoniskt med varandra vid vardagliga värv och lugnt/anpassat tempo.

På frågan om det kommer starkare alternativ (det finns en chiptrimsats till nuvarande Hilux som höjer effekten till 128 hk) förklarar Toyotas svenska presschef Bengt Dalström att man anser att 102 hk räcker till de flesta av Hiluxens behov men att trimsatsen snart kan bli godkänd även för Hilux 5. Och att det utomlands faktiskt finns starkare alternativ.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr