Provkörning av Toyota Land Cruiser V6 4,0

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

Längsmonterad V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Borrning/ slag 94/95 mm, volym 3950 cm3. Kompression 10,0:1. Max effekt 249 hk (183 kW) vid 5_200 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3800 r/min.

Kraftöverföring

Fyrhjulsdrift. 4-stegs automat med lågväxlar. Antisladd- och antispinnsystem.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel. Luftfjädring bak som tillval.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 m.

Bromsar

Ventilerade skivor. ABS.

Hjul/däck

Fälg 7,5 tum, däck 265/65 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 485, bredd 186, höjd 189, spårvidd fram/bak 158/158. Tjänstevikt 2150, max last 700, släpvikt 2800, med B-behörighet 750. Tank 87 liter.

Fartresurser*

Toppfart 175 km/h. Acc. 0-100 km/h 9,5 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn. 1,36 l/mil.

*) Enligt tillverkaren

Asfaltsblomman

Land Cruiser V6 är en av de bekvämaste terrängbilarna. Man blir inte det minsta sugen på att lämna vägen

Accelerationen är sugande och överrumplande. Kan en V6-motor verkligen åstadkomma detta? tänker jag medan jag gasar ut på motorvägen. 

Fint låter den också, ett härligt mullrande utvecklas medan varvräknaren klättrar uppåt. Den här maskinen både känns och ljuder som en V8. 

Den nya fyra liter stora V6:an liknar även en V8 i specifikationen; här finns 249 hästkrafter och 380 Nm i vrid. Motorn har ett block i aluminium och är försedd med VVT-I-teknik, vilket innebär att ventilstyrningen sker elektroniskt och anpassar sig efter varvtal och gaspådrag. Det ger bättre kraft på lägre varv och bättre andning på höga. 

Automatlådan har bara fyra steg men sköter skiftningen mellan dessa imponerande mjukt. Givetvis finns även en fördelningslåda som gör det möjligt att ställa om till lågväxlar vid terrängkörning. 

Men Land Cruiser V6 lockar inte alls till utflykter i det gröna. Dels är den i det provade utförandet lite ömtålig med massor av lackerade och kromade detaljer som snabbt kan repas, dels är bilen så otroligt behaglig på asfalten.

Land Cruiser är byggd på ram och det har hjälpt teknikerna i arbetet med att sortera bort vibrationer och oljud. Och den går verkligen tyst, inte ens särskilt mycket oljud från fartvinden letar sig in i kupén, trots att bilen är högbyggd. 

Uppträdandet är stabilt, styrkänslan fin och fjädringsrörelserna väl avvägda.

Hel ram är bra även från krocksäkerhetssynpunkt - för dem som sitter i. För motparten kan det bli värre skador.

Förarmiljön känns mer påkostad än tidigare men smidigheten är det lite si och så med. Skärmen på mittkonsolen ser frän ut men är svårskött med både touchkontroller och fasta reglage utanför. Klimatanläggningen ställs via skärmen och det tar en stund att bläddra sig fram bland menyerna. Och färddatorn har ett eget fönster ovanför. Tramsigt. 

Priserna börjar på 438000 kronor och då ingår två extra säten längst bak. High Grade för 505000 kronor har dessutom navigator och läderklädsel.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!