Håller stilen

Provkörning av Toyota Land Cruiser V6 HG

Första intrycket

Inte den modernaste eller snyggaste SUV:en på marknaden men den fina gången och kvalitetsryktet är starka argument.

Basfakta

Teknik

3950 cm3, 249 hk vid 5200 r/min, 380 Nm vid 3800 r/min. Permanent fyrhjulsdrift, 5-växlad automat, fördelningslåda med hög- och lågväxlar.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 485, bredd 188, höjd 191. Tjänstevikt 2150, maxlast 700, släpvikt 2800. Tank 87 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 175 km/h, 0?100 km/h 9,5 s. Bränsleförbrukning* Blandad körning 1,35 l/mil. 

*Enligt tillverkaren.

 

Lätt att vänja sig

Utspridda reglage och otymplig bakdörr kräver tillvänjning. Men när du slutat irritera dig på detaljmissarna är detta en vagn att trivas med. Länge.

I en tid då alltfler SUV:ar endast är terrängbilar till det yttre håller Land Cruiser stilen som en smaklig blandning av lyxbil och arbetsfordon.

Hel ram, enkla men effektiva hjulupphängningar och fördelningslåda med hög- och lågväxlar. Samtidigt finns det mesta i utrustningsväg, i High Grade-utförandet som vi provar ingår bland annat eldrivna framstolar, extrasäten i bagageutrymmet, navigationssystem och läderklädsel. 

Fast den typ av nyskapande utrustningsdetaljer som vi hittar i europeiska dyrbilar saknas, lyxen i Land Cruiser är beprövad. Inte ens regnsensor till vindrutetorkarna går att få. 

Det är en av hemligheterna bakom Toyotas kvalitetsrykte, istället för att ligga i framkant av utvecklingen väljer de att låta andra prova ut nymodigheterna först.

Land Cruiser som kom hösten 2002 har i år uppdaterats en aning. Den stora treliters dieselfyran har blivit starkare och ger nu 166 hk och 410 Nm mot tidigare 163 hk/343 Nm. Det har åstadkommits genom bland annat uppgraderad commonrail-insprutning. 

Växellådorna är nya. Den manuella lådan har fått sex växlar, den automatiska fem. Redan den gamla lådan växlade silkeslent, den nya är inte sämre och ska enligt Toyota ge 13 procent bättre bränsleförbrukning. Men den är fortfarande törstig.

Det som stör är de många missarna i ergonomi. Förarplatsen är rörig med en ofattbar mängd knappar och reglage, till synes slumpmässigt utspridda och det är svårt att hitta rätt. Och den 1,4 m breda bakdörren är otymplig i stan, har någon parkerat för nära får du inte ut barnvagnen eller rullatorn.

Men du har god tid på dig att vänja dig, håller den lika bra som tidigare Land Cruisers behöver du inte byta förrän om 10-15 år, kanske aldrig...

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!