Toyota Land Cruiser V8 Foto: Erik Gustafsson

Provkörning av Toyota Land Cruiser V8

Toyotas största är tillbaka i Sverige efter några års frånvaro. Suv-debatten har lagt sig och ingen orkar längre bry sig om vad som kommer rullande, trodde jag. Vi river upp och strör salt i gamla sår. Nu smakar inte ens den förbjudna frukten bra längre.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Toyota Land Cruiser V8, också kallad 200, är största modellen i Land Cruiser-serien och den som riktar sig mot lyxbilskunderna. Modellen introducerades i Sverige först 2008, men försvann sen från den svenska marknaden för att nu, i samband med ett facelift, återintroduceras. Faceliftet innebär några nya strålkastare med en ny grill, uppdaterad interiör och nya elektroniska terrängsystem. Den 4,5 liter stora diesel-V8:an har också uppdaterats till att nu leverera 272 hästar till 0,95 liter per mil. En maffig pjäs med hela 650 newtonmeter, men som tyvärr inte kommer till sin rätt. Växellådan är en konventionell automatlåda med sex växlar och momentomvandlare. Tyvärr är den för snabb på att växla ner, någon segdragning tillåts inte. Resultatet är ett titt som tätt monstruöst motorvrål när växellådan plötsligt kuggar ner, när vridmomentet hade kunnat sköta det smidigare. Troligtvis kan provkörningens höga bränsleförbrukning, närmare 1,3 l/mil, delvis skyllas på det. 

Bakom ratten sitter man högt omgiven av läder och trä. I kupén blandas högt med lågt och vissa detaljer är rysligt snygga samtidigt som andra förbluffande dåliga. Trots ett stort yttre är sittkomforten för de bakom framstolarna tämligen dålig. I Sverige är modellen sjusitsig med en tredje sätesrad. Stolarna sitter permanent monterade i bagageutrymmet och stjäl plats även när de inte används. 

Åkkomforten fram är gudomlig. Det känns bokstavligt talat som att åka på moln, men som förare har man inte mycket kontakt med världen. Styrningen är avdomnad, växellådan gör som den vill och medtrafikanterna hatar en. Ändå är den aktiva fjädringen behagligt mjuk samtidigt som ljudnivån är låg. Trivsamt visst, men knappast modernt. Redan när bilen testades 2008 konstaterade vi att den mest lever på gamla meriter, utan att driva utvecklingen framåt. Det gäller definitivt än i dag. Att den sen är en av världens främsta på att bemästra tuff terräng är visserligen ett faktum, men då borde blickarna i stället vändas mot lillebror, Land Cruiser 150, som faktiskt både är bättre och sundare. Till en nykter prislapp dessutom.

Rivaler

Range Rover TDV8

Också en stor diesel-V8:a, fantastiska terrängegenskaper och en otrolig prislapp, men inte heller toppmodern och lever likt LC200 på gamla meriter.

Pris: 963 000 kronor.

Toyota Land Cruiser V8

Pris

 767 200 kronor.

 

Motor

 Diesel. 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,8. Borrning/slag 86,0/96,0 mm, cylindervolym 4 461 cm3. Max effekt 272 hk (200 kW) vid 3 600 r/min, max vridmoment 650 Nm vid 1 600 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

 Aktiv skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkarmar. Bak stel axel med fyra längsgående momentstag.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,8 meter.

 

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 8 tum, däck 285/60 R18 (provbil utrustad med 285/50 R20).

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285, längd 495, bredd 197, höjd 191, spårvidd f/b 164/164. Markfrigång 22,5 cm Vadningsdjup 70 cm. Tjänstevikt ca 2 585, maxlast ca 700, max släpvikt 3 500. Tank 93 liter. Bagagevolym 344-1962 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 210 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,12, landsväg 0,85, blandad körning 0,93 l/mil. CO2 250 g/km.

 

Garantier

 Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, genomrostning 12 år, ytrost och lackskador 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

 7 798 kr.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!