Nya Toyota Land Cruiser V8 med dieselspis under huven.

Provkörning av Toyota Land Cruiser V8

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

 820 000 kronor.

Motor

 Diesel. 8-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,8:1. Borrning/slag 86/96 mm, cylindervolym 4 461 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 3 000 r/min, max vridmoment 650 Nm mellan 1 600 och 2 600 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. Lågväxel och låsbar mittdifferential. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och aktiva krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak stel axel med fyra stag.

Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 8,5 tum, däck 285/60 R 20.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285, längd 495, bredd 197, höjd 191, spårvidd f/b 164/164. Tjänstevikt 2 615 (2 580 som femsitsig), maxlast ca 700, max släpvikt 3 500. Tank 93 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h.

 Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 1,20, landsväg 0,91, blandad körning 1,02 l/mil. CO2 270 g/km

* Enligt tillverkaren.

 

Landkryparen

Toyota Land Cruiser är här i en ny version. Större, starkare, dugligare, snålare. Och dyrare. Bara för ett få antal utvalda.

Land Cruiser V8 (tilltalsnamnen 90/100 är slopade) kommer inte att bli vardagsmat i Sverige. 30 stycken räknar importören med att prångla ut om det vill sig väl.

 De flesta kommer att vara dieseldrivna. Toyota har för första gången tillverkat en vinkelåtta med dieseldrift och gör det rejält direkt. 4,5-liters cylindervolym. Dubbla turbo, direktinsprutning med 1 800 bars tryck. 265 hästkrafter och ett hiskeligt vridmoment på 650 Nm redan vid 1 600 r/min.

 Det finns bensindriven V8 också. Ber du snällt får du beställa en, men varför? Den är dyrare, långsammare och törstigare. 4,7 liter stor. Ger 288 hästkrafter men ”bara” 445 Nm vid 3 400 r/min. Blir slagen vid acceleration från 0-100 km/h med en hel sekund (9,2 mot 8,2) och stannar vid toppfarten 200 km/h medan dieseln seglar vidare mot 210 km/h. 

 Bensinmotorn går dock segrande ur striden när det gäller tre discipliner: att slicka i sig bränsle, spy ut CO2 och kosta pengar. Bensinåttan vill enligt specifikationerna ha 1,44 liter milen, andas ut 340 gram CO2 per kilometer och kostar 830 000 kronor. Motsvarande siffror för dieselalternativet är 1,02 liter, 270 gram och 820 000 kronor.

 Vi har bara kört dieseln och kan konstatera att bränsleförbrukningen enligt färddatorn stannade på två liter milen blankt. Bara som en indikation även om Toyota säger sig ha sänkt förbrukningen på båda bränsleversionerna gentemot tidigare Land Cruiser.

 Stora, törstiga åttor känns kanske inte helt rätt i en tid som denna. Men då Toyota säljer 100 000 Land Cruiser årligen är det ur ekonomisk företagssynpunkt inte så mycket att fundera över. Tyvärr, miljömässigt sett även om Toyota är en av de duktigare på det området i de mindre bilkategorierna.

 Men av Land Cruisers 100 000 exemplar säljs hälften i Mellanöstern och en stor del av de restrerande i Ryssland och i den delen av världen är de inte det minsta intresserade av diesel och hybridversioner finns inte ens i ordboken. 70 procent av alla Land Cruiser V8 blir bensindrivna och ett vettigt miljöalternativ syns inte ens bakom horisonten.

 Okej, Land Cruiser V8 lär få ett antal däck punkterade med kniv, men om vi nu bortser från det är detta en helsickes bil.

 Med sin konstanta fyrhjulsdrift, inkopplingsbar lågäxel – och mellandifferential – har den en framkomlighet som annars bara kan tillskrivas rena militärfordon. Vår provkörning över bergskammarna i Fuerteventura hade inte gått att genomföra med många andra bilar. Det var mest fråga om kostigar med stup så djupa att du svultit ihjäl innan du stannat om du tippat över kanten. Skrämmande men också fascinerande.

 Till Sverige kommer den fullsmetad med all teknik Toyota kommit fram till under de fem år de utvecklat nya Land Cruiser.

Det betyder förutom duktig fyrhjulsdrift, automatiskt justerbar markfrigång och fjädringskomfort samt aktiva krängningshämmare. Vid behov går det att koppla in lågväxel och mittdifferential.

 Det mest imponerande är dock Crawl, ett slags off-road marknadens farthållare. Du bestämmer dig för vilken hastighet du vill hålla (en, tre eller fem km/h) och ger dig i kast med lut (uppför eller nedför) som du bara inte tror kan vara möjliga att rå på. Men det går.

 Som förare gör du inget annat än vrider på ratten så gott du begriper. Automatiken, via låsningsfria bromsar och vridmoment, tar hand om resten.

 Crawl kom till mer av en händelse. Toyota utvecklade ett låsningsfritt bromssystem för arabvärldens sanddyner. Det blev så effektivt att när bilarna väl stannat tog de sig inte därifrån. Så japanerna fortsatte att fundera och utnyttade de låsningsfria bromsarna även för att ta sig därifrån. Lita på att liknande system om en inte alltför lång framtid återfinns hos konkurrenterna.

Tyvärr kommer Crawl inledningsvis bara att kombineras med bensinåttan. Det höga vridmomentet vid låga varvtal på dieselmotorn ställer till problem än så länge, men det är bara en tidsfråga innan det finns även i den versionen.

 Nya Land Cruiser V8 är en bil som kan ge upphov till våta drömmar. Stor utvändigt, rymlig inuti även om det höga golvet ger en ganska obekväm sittställning för de i det i övrigt rymliga baksätet. Sju sitsar är standard, de bakre går enkelt att fälla åt sidan, mittenraden fälls med två moment framåt för att öka lastutrymmet.

 Invändigt är det en klar uppryckning materialmässigt även om man kan ha åsikter om att dörrhandtagen och de reglage man öppnar dörrarna med är av plast, det hör inte hemma i denna premiumklass. Alla reglage är rejält tilltagna, vilket Toyota säger beror på att de ska kunna användas med handskar på. Okej!

På asfaltsvägen är Toyota Land Cruiser V8 lugn och harmonisk i de flesta lägen. Det går tyst och fint förutom att det knattrar lite ilsket om turbodieseln vid gaspådrag och att man hör vinandet från turboaggregaten. Men vindbruset är knappt hörbart, inte heller däcksljudet.

 Vid kraftig kurvtagning märks dock bilens höga vikt, vi pratar gubevars om drygt 2,5 ton olastad. Karossrullningen är ganska markant och styrningen vill inte riktigt hänga med. I stadstrafik är det ingen lek att hantera Land Cruiser V8. Fem meter i längd, två meter i bredd. Med maxlast pratar vi närmare 3,5 ton och med rätt körkort kan du koppla på lika mycket till. Då är det alltså sju ton som kommer farande!

 Skulle du till äventyrs tappa kontrollen över det kan det ju kännas betryggande för dig och dina passagerare att det finns 14 krockuddar som kanske räddar er.

 Land Cruiser V8 kommer bara fullutrustad till Sverige, allt som finns på utrustningslistan är med utom soltak för det vill ingen ändå ha. När det handlar om prisklassen 820 000 kronor spelar väl några tusenlappar hit eller dit ingen roll.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!