När Mirai kommer på tapeten är det inte bränsleceller som ­diskuteras i första hand.

Provkörning av Toyota Mirai

Tiden är ännu inte mogen men Toyota pressar ut Mirai på marknaden i alla fall. Men vem kommer egentligen att köpa den? Någon i Sverige överhuvudtaget?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När jag senast pratade bränslecellsbil med Toyota (2013) sa de att deras första produktionsbil med denna teknik skulle stå klar 2020. Men det verkar som om de ville vara först ut på plan, så den fula ankungen Mirai säljs redan nu i Japan och USA och snart är det Europas tur. För Sverige är bilen aktuell sensommaren 2016.

Jag ser det som tveksamt att det redan då hänt så pass mycket med infrastrukturen att Mirai blir ett intressant alternativ. I alla fall inte för privatpersoner. Möjligen för företag som vill miljö-profilera.

För en sak är onekligen säker och det är att Mirai sticker ut och märks. De allra, allra flesta hukar (eller hulkar) sig och då framför allt för fronten med sina hamsterkindsliknande luftintag. De är dock inte av ondo eftersom Mirais bränslecell behöver mycket kylning och på tio mil passerar det 22 kubikmeter luft genom luftintagen till denna.

Vi, eller i alla fall provföraren PeO Kjellström tycker att detta är vinkeln som Mirai gör sig bäst ur. Vad tycker du?

När det gäller Mirai är det ju främst utseendet som diskuteras men det är inte det viktigaste. Det är tekniken.

Bilar drivna av vätgas är ingalunda nytt. Det är flera biltillverkare som varit inne och nosat på detta för länge sedan, främst BMW. Men då var infrastrukturen ännu mindre utbyggd och tyskarna lade ner projektet.

Men i dagsläget har flera biltillverkare förbundit sig att ta fram bränslecellsbilar, förutsatt att det byggs tillräckligt med mackar. Dessa är Hyundai, Kia, Daimler, Ford, General Motors, Opel, Honda, Renault, Nissan och Toyota.

Att Volkswagengruppen redan har produktionsklara bilar i form av VW Passat/Golf och Audi A7 vet vi sedan tidigare. Men i motsats till Toyota väntar de med att starta produktionen.

Toyota Mirai i första inseglet ser udda ut och det är meningen. Sedan blir den mer normal.

Toyota Mirai har en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. När dessa mixas uppstår en kemisk process som alstrar elektricitet som laddas i batteriet och därifrån förs vidare till elmotorn fram som driver bilen via framhjulen och en steglös automatlåda. Den kan även kallas direktdriven eller CVT-låda.

De två tankarna för vätgasen rymmer totalt 122 liter och är tillverkade i tre lager av bland annat kolfiber och sägs ska klara av det mesta en Mirai kan bli utsatt för. Toyotas egen film visar bland annat en påkörning bakifrån i 80 km/h utan att tankarna deformeras. De har också klarat av beskjutning av grovkalibriga vapen.

Toyota har valt att låta insidan se lika märklig ut som utsidan. Udda är det i alla fall.

Det är emellertid känt att vätgas med sina extremt små atomer smyger ut ur tankarna hur de än är konstruerade. Inte för att det för den sakens skull innebär någon uppenbar explosionsrisk så töms tanken med cirka en procent vätgas per dag.

En tekniker från ett annat bilföretag jag pratade med i ärendet menade att en vätgasbil som stod på exempelvis en flygplats i en vecka skulle vara tom, men det känns som en stor överdrift. Det kan ju tilläggas att det bilföretag han jobbar för inte (officiellt i alla fall) håller på att utveckla vätgasbilar…

Foto: (c)Daniel Asplund

I motsats till Tesla, som är mer som en sportbil, upplevs Mirai som en tämligen trött familjesedan, även om det bara finns plats för fyra personer och ett ganska mediokert bagageutrymme på 361 liter.

Jämför gärna med Volvo S60 som har samma axelavstånd men är 26 centimeter kortare och ändå tar mer last, 380 liter. Baksätet i Mirai är det heller inte mycket bevänt med, halvdåligt med ben- och fotutrymme och ännu sämre för huvudet.

Medan Tesla Model S klarar 0-100 km/h på 4,4 sekunder och har en toppfart på 212 km/h behöver Mirai 9,6 sekunder på sig i sprinttestet och svimmar av vid 178 km/h.

Å andra sidan tankar du Mirai på mellan tre och fem minuter medan det tar dygn att ladda upp Tesla från ett vanligt vägguttag. Snabbladdare till Tesla är inte speciellt mycket vanligare än vätgasmackar, det finns 13 styckna i Sverige.

Räckvidden och priset är ungefär desamma och därför är jämförelsen intressant, och den diskussionen kommer att föras en lång tid framöver. Var och en är salig på sin tro.

Japanska biltillverkare brukar döpa bilar efter allt möjligt. Men Mirai betyder helt enkelt framtid. Enkelt.

Körmässigt är inte Mirai konstigare än vilken annan personbil som helst förutom att det är väldigt tyst i kupén. Inte heller vindbrus eller däckljud gör speciellt mycket väsen av sig. Den av en elmotor assisterade styrningen upplevs som riktigt snabb och direkt.

Till skillnad från en ren elbil går det att använda komfortdetaljer som luftkonditionering, sätesvärmare (även bak) och rattvärme utan att räckvidden försämras. Kraften till detta tas nämligen från bränslecellsenheten med sina 380 celler.

Mirai, som betyder framtid på japanska, kommer i sitt första utförande att bli en rar fågel i Sverige. Toyota hoppas på tio sålda bilar under 2016. Mottagandet på den amerikanska marknaden har heller inte varit speciellt varmt. Det är i stort sett bara i Los Angeles-området som vätgaskulturen har brett ut sig.

Enkelt att tanka och det tar bara mellan tre och fem minuter.

Enär Mirai bara släpper ut vattenånga är ju en relevant fråga huruvida vattnet är drickbart efter att det använts för kylning. Toyota menar att det är det, men det är ändå inte något de rekommenderar. Anledning oklar.

Toyota Mirai

Pris

Cirka 750 000 kronor eller leasing för ca 10 000 kronor/månad, säljstart under 2016, första kundleverans sommaren 2016.

 

Motor

Elmotor 154 hk (113 kW), max vridmoment 335 Nm, batterityp nickel-metall, 224 volt. Bränslecell 155 hk (114 kW).

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 WR 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 489, bredd 182, höjd 154, spårvidd f/b 154/155. Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 850, maxlast 330, max släpvagnsvikt 0. Tank 4,6. Bagagevolym (VDA-liter) 361 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,6 s, toppfart 178 km/h.

 

Bränsleförbrukning (kg/100 km)

Stad 0,80, landsväg 0,69, blandad körning 0,76. CO2 0 g/km. Elförbrukning i.u. Räckvidd ca 55 mil.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, hybrid 5 år, assistans 3 år/assistansgarantin kan förlängas mot en kostnad i fyra år till. OBS

gäller ej ”soppatorsk”!

 

Skatt

0 kronor per år.

Rival

Foto: HYUNDAI MOTOR

Hyundai ix35 Fuel Cell

Enda konkurrenten i dag. Prissänkt från 1,7 miljoner till 629 000 kr! Tre sålda i Sverige, 250 i EU, 359 globalt. Detta från introduktionen 2013, målet t o m 2015 var 1 000 sålda bilar.

Pris: 629 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr