Toyota MR 2

Provkörning av Toyota MR 2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR: Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 10,0. Borrning/slag 79/91,5 mm, volym 1 794 cm3. Max effekt 140 hk vid (103 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 170 Nm vid 4 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn framför bakaxeln, drivning bak. 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL: Skruvfjädring. Fjäderben (McPherson) fram och bak. Dubbla bärarmar bak. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING: 

Kuggstång, servo.

BROMSAR: Ventilerade skivor runt om. 

Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK: Fälg 6 tum (lättmetall). Däck fram 185/55 R 15, däck bak 205/50 R 15.

MÅTT/VIKT (cm/kg):

Axelavstånd 245 cm, längd 389, bredd 170, höjd 124 (med hardtop 125), spårvidd fram/bak 148/146. Tjänstevikt ca 1 090, max last 135. Tank 48 liter.

PRESTAND

fabriksuppgift):Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 s. Förbrukning landsväg 0,59, stad 1,01, blandad körning 0,74 l/mil.

PRIS: 229 000 kr. 

Hardtop 16 000 kr.

Boxster på låtsas

Äventyrsresa med Toyotas nya roadster: du, jag, massor med frisk luft, ett sixpack och två pizzakartonger på högkant.

Det går alltid att låtsas att det är en Porsche Boxster, åtminstone för en kort stund. Den är ungefär lika stor och har liknande proportioner, karossen är öppen och tvåsitsig, hela skapelsen andas kittlingar och äventyr.

Framför allt är Toyota MR2 byggd på samma sätt som Boxster: en roadster med motorn framför bakaxeln och drivning bak.

Samma idé fast för olika människor. Det är åtskilligt som skiljer de båda sportbilarna, inte minst priset: Boxster är gott och väl dubbelt så dyr.

Toyota MR2 är snarare en utmanare till dundersuccén Mazda MX5 och dess efterföljare MGF, Fiat Barchetta med flera. Mest liknar den kanske MGF, som också har mittmotor.

Det är nu dags för tredje generationen MR2. Men det är svensk premiär och även i ett annat avseende är MR2 en milstolpe: det är Toyotas första egenproducerade cabriolet.

Det viktigaste med en sådan här bil är naturligtvis att omgående fälla ned suffletten. Det är kvickt gjort: lossa två spännen i vindrutan och fäll bakåt. Det går lika fort som det låter och sedan ligger tygtaget undanstoppat utan att man behöver joxa med sufflettskydd eller remmar.

Efter åkturen är det bara att göra tvärt om. Skönt att slippa komplicerade elekt-riska anordningar när det kan göras så här enkelt. Och man erinrar sig helt utan saknad svunna tiders brittiska sportbilar med tyg- och stålrörskonstruktioner som krävde både muskelstyrka, praktiskt handlag och intelligenskvoten hos ett förvirrat geni för att få det att fungera.

DEN SOM ÄMNAR ANVÄNDA sin MR2 även vintertid köper lämpligen en till synes mycket välgjord hardtop av plast för 

16 000 kronor. Men om själva tygtaket ska genast sägas att det har bakruta med eltrådar samt tillåter körning i relativt god fart, uppåt 120 km/h i alla fall, utan att vindbruset blir alltför aggressivt.

Luftkonditionering är för övrigt standard. Bra! Det finns visserligen inget luftigare än en öppen bil, men heller inget så kvavt och instängt som när man fäller upp dess sufflett.

Interiören gör sitt bästa för att se ut som om den vore tillverkad av kolfiber. Det lurar väl knappast någon och någon Porsche är det ju inte... Men ändå ganska prydligt och ungefär som man vill ha det i en sportbil.

Instrumenten består av röda siffror på vit botten, rätt snyggt men inte särskilt god kontrast när skymningen föll på. De olika strömbrytarna och spakarna i bilen vittnar om medlemskapet i den vittförgrenade familjen Toyota.

Vi är två relativt stadiga herrar som ger oss i väg på provturen sedan Toyotas representanter med anmärkningsvärd ambition befriat oss från vårt bagage och lastat det i en buss; snart förstår vi varför. Benutrymmet räcker väl till särskilt på förarplatsen, men i sidled är det trängre och det är lätt gjort att passageraren får en armbåge i veka livet om föraren rycker entusiastiskt i växelspaken.

Och föraren blir sannolikt entusiastisk, för MR2 är nästan lika kul att köra som den ser ut. Viktfördelningen är närmast idealisk (52 procent på bakaxeln) och den lätta bilen (tjänstevikt under 1 100 kg) går som en gokart på krokvägarna. Det är i princip bara att busa på utan att det blir så mycket som ett skrik från däcken. Svårt att tänka sig någon av konkurrenterna hänga med i dessa svängar.

VIKTFÖRDELNINGEN bidrar också till fina bromsegenskaper, accentuerade av att bakdäcken är av grövre dimension. Styrningen är i mitt tycke utomordentligt exakt och behaglig och växellådan fungerar helt OK - dock utan snabbheten och precisionen hos Mazda Miata.

När vi hamnar på motorväg blåser det rejält om skallen trots att vi bara vid något enstaka tillfälle ens är i närheten av toppfarten 210 km/h, som verkar sitta långt inne. Min färdkamrat börjar snart snora och tappa rösten så vi stannar och "cabbar upp".

Med taket uppspänt över sittbrunnen bildas ett litet extra prylutrymme bakom stolarna. Det är välkommet, eftersom det för övrigt är extremt ont om plats.

Klart att man var tjänstvillig och tog hand om bagaget! I Toyota MR2 finns nämligen inget bagageutrymme alls! I varje fall inget värt namnet. Motor och avgassystem fyller lätt det utrymme där man lastar bagaget i vanliga bilar. Fram kan en påse smutstvätt eller ett sixpack dela rum med reservhjulet (givetvis ett så kallat nödhjul). Bakom stolarna finns ett låsbart lastutrymme men så litet att det inte rymmer mer än ett par pizzakartonger på högkant.

I en sportbil får man acceptera att det är trångt, men så här eländigt är det inte i någon av konkurrenterna. Två personer på europasemester i en Miata eller Barchetta är en fullt realistisk tanke även om det måste packas med eftertanke.

Toyota MR2 är däremot inte tänkbar som semesterbil. Trist med tanke på att konstruktionen borde kunna tillåta begränsade men dock bagageutrymmen både fram och bak - som i Porsche Boxster. På sätt och vis är det bra att bagage-utrymme saknas. Tjänstevikten och den maximalt tillåtna totalvikten ligger nämligen så nära varandra att du i stort sett inte får med dig mer än din passagerare. Med hardtop på bilen är lastkapaciteten 116 kg. Som sagt - ett sixpack och två pizzakartonger. 

Körglädjen bor i chassit och naturligtvis i friska luften. Motorn - en 1,8 liters fyra på 140 hk känd från sportkupén Celica - är visserligen en avancerad historia med bland annat variabla ventiltider. Den utlovas klara blandad körning på 0,74 l/mil vilket är bättre än konkurrenterna. I kombination med bilens låga vikt betyder det också pigg acceleration. Men i likhet med många moderna sportmotorer fungerar den nästan alltför bra, jämnar själv ut svackorna i vridmomentkurvan och belönar aldrig föraren med den där kicken. Schummikänslan så att säga. 

DESSUTOM tycker jag att Toyota har försummat den akustiska trimningen. Motorn låter inget kul. För mig kunde den här bilen gärna få vara lite mer aggressiv och uppkäftig, lite mindre präktig och välkammad.

Omkring 120 exemplar är beställda till Sverige och kommer att levereras i sommar. 

Priset är 229 000 kronor, vilket gör MR2 dyrare än Miata och Barchetta men aningen billigare än MGF.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!