Toyota MR2

Provkörning av Toyota MR2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1794 cm3. 140 hk vid 6400 r/min, 170 Nm vid 4200 r/min. Mittmotor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-stegad SMT. Vent. skivbromsar, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 245, längd 389, bredd 169, höjd 124. Tjänstevikt ca 1065, maxlast 190. Tank 48 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h. 0-100 km/h 8,0 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,74 l/mil.

*(enligt tillverkaren)

Lika kul som den ser ut - nästan

Toyota MR2 är nästan lika rolig att köra som den ser ut. Direkt och exakt styrning, välbalanserat chassi och en både lätt och vridstyv kaross gör att den lilla bilen går som en go-cart. MR2 är byggd för att skänka föraren maximal körglädje, alla praktiska aspekter har tänkts bort. Det finns i princip inget bagageutrymme. Det är riktigt synd eftersom MR2 trots allt har en mjuk och behaglig fjädring, ganska gott om plats för två i sittbrunnen och skulle inte vara så oäven som långresekamrat.

Inför nästa år har Toyota uppgraderat sin lilla sportbil med nya strålkastare, annorlunda frontspoiler och nya baklyktor. Bakhjulen har blivit större, 16 tum mot tidigare 15. Motorn är den samma, en 1,8-liters fyrcylindrig på 140 hk. Den har variabla ventiltider (VVT-i) och drar jämnt och fint på gränsen till karaktärslöst. I en så här uttalat sportig bil vill i alla fall jag ha både en lite tydligare effektpuckel och ett spetsigare ljud.

Under skalet är den sexväxlade manuella lådan ny. Den fungerar alldeles utmärkt med korta distinkta lägen, ersätter den gamla femväxlade. Det går även att beställa en sexväxlad halvautomatisk, sekventiell låda där föraren väljer växel genom att knuffa spaken framåt eller bakåt eller via knappar i ratten. Samma system finns hos andra tillverkare men det här är den trevligaste och snabbaste jag har stött på. Lika roligt som med manuell blir det ändå aldrig. Med den sekventiella lådan får man även antispinn- och aktivt antisladdsystem på köpet.

Liksom för Celica kan vi räkna med en liten prisökning när MR2 kommer hit till våren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!