Toyota Previa

Provkörning av Toyota Previa

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

Rak tvärställd 4-cyl, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, 2 362 cm3. 156 hk vid 5 600 r/min, 225 Nm vid 4 000 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt 4-växlad automat.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram McPherson fjäderben, bak halvstel axel och bakåtriktade bärarmar.

STYRNING 

Kuggstång, servo. 3,5 rattvarv

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK

Fälg 15 tum, däck 205/65 R15.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 290, längd 475, bredd 179, höjd 177, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1 525-1 735 kg.

PRESTANDA 

(fabriksuppgift)

Acceleration 0-100 km/h 10,9 s, toppfart 185 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,95 l/mil (EU).

Helt om!

Det mesta är bak-och-fram i nya Previa men fungerar fint i alla fall.

Nya Previa är rena föräldraupproret. Gammel-Previa hade mittmotor under golvet, bakhjuldsdrift och formgivning som ett rymdskepp. "Skräp" tycker uppenbarligen chefskonstruktören Takashi Okuda, som i stället satsar på frontmotor, framhjulsdrift och mer konventionella linjer. 

Fast han uttrycker sig mer diplomatiskt. 

- Den moderna motorn som vi skulle använda hade en viss storlek. Det skulle inte ha varit enkelt att få plats med den under golvet. Vi vinner också utrymme och ljudkomfort genom att placera motorn framtill, förklarar Okuda när Previa visas för motorpressen.

På plats i kupén kan vi konstatera att han inte ljuger. Nya Previa är en av de rymligare familjebussarna, trots den relativt korta karossen. 

Genom att på konventionellt manér lägga motorn fram har golvet kunnat sänkas jämfört med gamla Previa. På 4,75 meter sitter upp till sju personer bekvämt. Alla stolarna är vikbara och går att ta loss. Låt vara att en stol på 21 kg inte är något du bollar omkring. 

Även de två bakersta platserna bjuder på fullgod komfort för vuxna, men det underlättar om du är under 1,90 meter. Annars slår du i taket. En trevlig finess är att alla bakre stolar går att skjuta i längsled tolv centimeter, framstolarna dubbelt så mycket.

Även med alla platser besatta finns det ett hyggligt utrymme för bagage. Bakluckan öppnar dessutom så högt att jag kan stå rak under den. En stor förbättring jämfört med gamla Previa är att den nya modellen har skjutdörrar på båda sidor. Öppningen är stor och insteget relativt lätt när ytterstolen har tippats fram.

Men vad menar du med "personbilslika köregenskaper" som du skröt om på presskonferensen, mr Okuda? Efter 20 mil kurviga franska alpvägar känner jag mig jag nästan sjösjuk. Previa är ungefär lika svajig som andra europeiska familjebussar, varken mer eller mindre. Å andra sidan trollar den mjuka fjädringen bort vägens små ojämnheter mycket effektivt. Komforten har fått prioritet ett i konstruktionsarbetet.

Hela ekipaget är japanskt lättkört. Kopplingen är smidig och lättrampad, växellådan har lättfunna lägen med relativt korta slag. Sikten runt om är självklart fenomenal i en rullande glasveranda och som i de flesta familjebussar har man en klar uppfattning om var bilen slutar. 

Ett minus i protokollet: Med nackstöd monterat i mittstolen minimeras bakåtsikten högst betänkligt. Tur då att backspeglarna är stora som elefantöron.

Men varför se bakåt när man kan se framåt? Instrumentpanelen är inte lika revolutionär som i premiär-Previa 1990, men känns ändå fräsch. Instrumenten är placerade i mitten och högt upp, nära vindrutan. Placeringen har testats tidigare på lilla Yaris och fungerat bra. Men varför har man övergett digital visning för analoga visare? Svaret har chefskonstruktören.

- Jag gillar analoga visare bättre, säger mr Okuda.

Roligt att inte alla nya bilar är kommittébilar. För övrigt är panelen en riktig schweizerost, översvämmad av håligheter för prylar. Arton fack i kupén säger Toyota. Automatlådans växelförare är en spak som sticker ut ur panelen, ungefär som på Renault 4. En praktiskt placering som dessutom ger ledig golvyta. Mer av den varan, tack!

På provturen har jag inga passagerare, men jag vet att de skulle uppskatta en ny finess. Previa har nämligen skjutdörrar med rutor som går att hissa ner. För övrigt är utrustningen omfattande. El-fönsterhissar, läslampor, cd-stereo och luftkonditionering är standard. 

Priset har också gått upp. Preliminärt 269 000 kronor för en sjusitsig modell, 285 000 kronor för en sexsitsig modell. Den senare är också något mer påkostad med bland annat separat luftkonditionering för bakre kupén. Men det är dyrt ändå. 

Motorn är helt nykonstruerad. 2,4 liter, fyra cylindrar och 156 hk låter inte överdrivet mycket i en 1 700 kg tung bil med stor lastkapacitet. Men motorn går vibrationsfritt och tyst och har bra segdragning på låga varv. Dubbla balansaxlar och variabla ventiltider hjälper till. Femte växeln har karaktären av överväxel, man ligger i 110 km/h i nästan ljudlösa 2 500 r/min. Utan last når Previa upp till 140 km/h utan knot, men i högre farter börjar motorn ge sig tillkänna. Toppfarten har inte provats, fabriken anger 185 km/h. Definitivt tillräckligt för den här typen av bil.

Ändå är förmodligen motorn något som kommer att skrämma bort en del familjebussspekulanter. Eftersom Toyota har prissatt Previa så högt konkurrerar man med Chevrolet TransSport, Ford Windstar och Chrysler Grand Voyager, alla med kraftiga V6-motorer med mer vridmoment än Toyotas fyra. Efter årskiftet 2001 kommer en ny Voyager med en ny motor på över 200 hästkrafter, starkast i klassen. 

Å andra sidan är Previa snålare än de amerikanska familjebussarna, som sannerligen inte gjort sig kända för måttlig törst.

Enligt EU-norm drar Previa 0,95 liter/mil i blandad körning, en egenskap som inte är helt betydelselös när bensinen kostar tio kronor per liter.

Fembarnsfamiljen har ju bevisligen många munnar att mätta

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr